Badrum
Robpot: Det var ganska kämpigt att få den på plats, går det undvika att behöva rengöra? D.v.s att inte smuts tränger sig igenom? Eller finns det någon annan lösning?
Hallerudsbo: Finns att köpa i de flesta affärer. Men maskinen måste stå i våg med
Anonymiserad 398729: [citat] Tusen tack, då är vi inne på rätt spår verkar det som. :) Hur ser det ut på en köksvägg som skall läggas plattor på, kan man lägga 60*120 då det blir lättare? Tänker att det är nyprod och jämt och fint underlag, till skillnad från betongplattor som kan variera en del. ? Rör sig om 8 kvm där.
BirgitS: [citat] Då borde ju väggar och golv vara så täta att det går att duscha där. [citat] Föreslår kontakt med en elektriker som kan kolla på plats vad som är tillåtet att göra.
idliz: hmm ja den skulle kunna funka.. beställde en nu med samma mått från ett annat ställe i hopp om att det går. Ser en märkning som säger "WA"... men har inte kunnat hitta produkten på nätet.
Kampf: Sen kan det ju vara så att det inte är något fel på brunnen men att den sitter fel. Jag renoverade mitt badrum i Januari i år. Plattsättaren som offererade jobbet sa att brunnen behöver inte bytas men jag kände mig inte helt trygg, tog dit en VVS firma som sa att det är inte fel på brunnen i sig men att det enligt nuvarande regler skall vara minst 200mm från kanten på brunnen till
gryden: Toppen. Jag kommer nog göra ett försök. Tack.
Anelle: Vi renoverade vårt badrum 2014. Det senaste året eller kanske 2 åren har det funnits en fläck på en kakelplatta mot yttervägg som har haft något ”som kommer ut”. Nu har det blivit värre, se bild, fortfarande samma kakelplatta men nu på fler fläckar. Någon som har sett något liknande och om åtgärden bara är att byta ut den?
Mr.Eks: [citat] Det satt silikon mellan väggkaklet och dörrfodren. En liten bit silikon hade lossnat så det letade sig in kondens som gjorde fogen på den nedre kanten av plattan mörkare, vilket jag antar är fukt.
Mjolnir: [citat] Tack för tipset, har fortfarande inte blivit av med det, har heller inte försökt nått sen ämnet var uppe för diskussion! Ska prova med Hessa, måste bara komma ihåg att köpa det nästa gång jag har vägarna förbi ÖB.
BirgitS: Okej, men du får fråga i alla fall för ingen här kan veta hur tjock betongplattan är.
Beetleboy: Jag har pratat med Fibo och det var helt ok att sätta skivorna i mitt fall om man skapar en ventilerad luftspalt, dvs regla ut med t ex stålreglar och lämna öppet längst upp och nere(!) så att luft kan strömma igenom. Hur det skulle vara öppet nere och samtidigt tätt mot golvet förstod jag inte riktigt på norrmannen jag pratade med men det kanske går att lösa genom att kanaler och
agentkent: Tjena! Hur brukar ni göra tätskikten i nischar? gör ni som att baksidan samt sidorna är som ''väggar'' och viks ut 5cm i rummet samt 5cm mot ner och ovansidan i nischen och sen gör ned och ovansidan likt det vore ett golv med 5cm utvik i rummet. Sen avslutar med innerhörn och ytterhörn och sen när folien på väggen i rummet kommer skärs den ut för öpppningen i nischen och limmas fast
martinradbo: [citat] Fast den där speciella 90-gradaren man sätter ut ur väggen som du länkade till ovan, den är väl 50 mm INVÄNDIGT ??? I så fall behövs ju en muff som är just 50 mm ?
Hallerudsbo: Så där såg det ut i en lägenhet vi bodde i förr. Nästan alla lägenheterna hade samma problem. Kaklet släppte i stora flak. Var både gips och betong vägg. Ingen fukt skada bakom utan, de misstänkte dårligt jobb när de byggde lägenheterna. kom dit en och kaklade om de väggarna som var lösa. men det behöver inte va samma här.
thomis: Hej, Ska dra igång en badrumsrenovering och har några frågor då väggarna är av hålstenstegel. Kanske konstiga frågor men får olika svar av olika hantverkare. 1. Infästning av våtrumsskiva, är det godkänt att endast limma skivan mot teglet eller ska den skruvas också? Anledningen till skiva istället för putsa innan tätskikt är att översta delen, +2,2m, av väggen är i limträ.
klimt: Den lagstiftning som gäller är Köplagen. Fel som man som köpare vill få ersättning för ska anmälas så fort som möjligt och senast två år efter köp. Om jag förstår rätt är det ett äldre badrum. Vad uppgavs vid köpet beträffande badrummet, renovering och standard. Om det är ett äldre badrum är det nog tyvärr ett fel som kan förväntas, me inte om det är ett nytt badrum
Sebastian Freij: Har börjat riva bastu och det ska bli ett stort badrum. Har börjat riva och har upptäckt asbest i tak. Tänker i första hand att bygga in det. Sen verkar det tyvärr vara plastfärg på betongväggen (källare) och tror inte det är dränerat. Har bott i huset 1 år och damen som bodde där innan har levt ensam där sen 60-talet. Huset är byggt 1942. Antar att det enda rätta är att slipa
Maestrono: Hur ska jag lösa med ventilationen här? Hålet är en kanal i skorstenen. Hålet är ca 22x18cm. Tänkte mig typ att mura in ett spirorör som går in i badrummet, förbi reglar och tätskikt. Sen ansluta en paxfläkt. Är det vettigt?
Karlia: Utöver vräkningen kan du bli skyldig att betala badrumsrenoveringen.
jonaserik: [citat] Att kapa en platta innebär att det blir en vass kant och den kan inte sitta estetiskt annat än mot en hörna och gömmas där, kolla även mått mellan golv och tak så det inte blir en flisa på några mm som ska bort för att passa, bättre då att kapa ner en platta på hälften, gömma skarpa kanten med fog vid golv och under taklist vid tak. Är det mönstrade plattor blir det
Krille-72: https://www.schonox.com/se/plattsattning-i-vatrum-i-kallare-med-tillskjutande-fukt/ Ska också lägga till att det kan vara värt att titta på hur konstruktionen i golvet ser ut. I äldre hus ligger det ofta material som håller fukt. Sen har man en gjuten platta direkt på detta. Kan man då gräva ur ca 20-30 cm och lägga tex. Singel så förbättrar man oftast förutsättningarna ordentligt.
Interista88: [citat] På byggen jag vart brukar plattsättaren vilja ha foder på plats först. Men finns väl olika tillvägagångssätt :)
Ingridbeck: Okej, då får jag köpa det innan jag börjar skruva. Tack för hjälpen.
AndersS: [citat] Vad är syftet med frågan, har ett företag lagt in golvvärme efter beställning av dig och om så är fallet vad har du beställt?