Ricksson
Ricksson: Legionella är inte att leka med...tänk dig för.
8 svar · 2,0k läst
N
Nove: Hej, Har, tyvärr, avluftningen till stammarna i huset på en yttervägg, rätt ut i det fria. Detta medför att det ibland luktar avlopp på denna sida huset och jag funderar nu på vad man kan göra åt det, utan att dra om avluftningen. Skulle en sådan kunna lösa problemet?
0 svar · 3,2k läst
·
65starss
65starss: [citat] Risken finns att lilla gästtoan blir finast i hela lägenheten
9 svar · 6,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har du några husritningar? En planlösning där du ritar in en fyrkant som visar vad du menar. Det är ju rätt mycket fasta kostnader för att bygga ut så ska ni verkligen inte bygga ut mer än några kvm. Det blir ett högt pris per kvm.
3 svar · 1,7k läst
·
C
Cortous: Hej. Har nu fått upp all gips på väggar o tak. Ska nu påbörja spackling. Väggar ska ha våtrumsmatta. Snedtak o tak ska målas. Enligt instruktioner från mattläggaren ska jag spackla skarvarna på väggarna med Beckers Scotte J utan remsor sedan Beckers Scotte LW. Ytterhörnen vid fönstret ska jag lägga Gyproc Aquabead. Men när det kommer till taket. Där tänker jag använda mig av
0 svar · 1,6k läst
·
V
Vaskatrollet: Tack för ditt svar.
3 svar · 1,2k läst
·
M
mlkjhr: Fibo är väl en godkänd våtrumsvägg men om huset är från 1940 så bör nog en kunnig inspektera innan du gör något. Annars finns det risk för att du så att säga sätter en fin fasad på nåt större problem. Så, ta hjälp av en sakkunnig är mitt råd.
1 svar · 2,3k läst
G
goosen: [citat] Okej, är inte 50 mm också godkänt? Vet inte hur djupt vi kommer kunna bila.
2 svar · 1,4k läst
L
LyckansHus: [citat] Kanon, tusen tack!!!
10 svar · 1,8k läst
R
Renoveringssugen: [citat] Ja den verkar sticka ut lite därunder. Tack för ditt utförliga svar!
5 svar · 3,1k läst
·
T-dog
T-dog: Det gick utmärkt! Pangade upp lite bilder i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/50-tals-garage-gillestuga-badrum.406183/page-6#post-4264659
5 svar · 3,1k läst
C
ccmp: [citat] Ja såklart! Felformulerat av mig..
2 svar · 1,6k läst
·
AnnorsB
AnnorsB: Ja, jag tänker att jag lägger på ett lager skydd på spacklet innan jag bygger. Kanske funkar som du skriver, att bygga med lim. Jag får prova mig fram. Tack för feedback.
2 svar · 538 läst
J
J-O: Ja du kan limma upp profilen direkt. Fördelen med brickor är om du vill ta loss den så är det bara där du behöver ta lös profilen.
1 svar · 3,2k läst
T
TypRätt: Mig veterligen luktar inte mögel ”avlopp” utan det är nog troligare avloppet som luktar. Om det luktar när ni kommer dit kan det väl bara vara så att vattenlåsen torkat ur?
1 svar · 1,5k läst
J
J-O: Beroende på hur tjockt skikt hade jag nog fyllt upp med EPS betong och flytit färdigt golv snarare än att regla upp nytt golv.
1 svar · 1,4k läst
·
B
boris7589: [bild] Har problem med en duschblandare som sitter i en INR duschkabin. Oklart om blandaren också är INR men där finns ingen märkning på den. Formspråket är likt dagens INR men finns inte i dagens sortiment. Oavsett inställning på temperaturvredet så blir vattnet ljummet så antar att det är termostatinsatsen som kärvar. Provat att plocka isär och motionera den utan framgång så
0 svar · 892 läst
·
Blåsfisk1
Blåsfisk1: Tack alla för era inspel! Det blir helt klar att hitta en alternativ placering för handdukstorken, alternativt att ha en uppsättning med icke uppvärmda krokar/stänger istället.
8 svar · 3,1k läst
·
F
Fisksvansen: [citat] Tack för tid och engagemang!
18 svar · 3,3k läst
·
T
tank77: Ja, antingen blandar du flytspacklet lite lösare och stockar av svackorna, alltså du tar en bräda eller ett lång vattenpass/rätskiva och drar över svackorna medans du häller flytspacklet framför och drar brädan mot dig. Eller så köper du handspackel och gör på samma sätt eftersom vissa flytspackel klarar inte så lite som 3mm. Som sagt dagen efter kan du göra rättningarna när du
3 svar · 4,5k läst
·
janwide
janwide: Kolla in Unidrain Highline. Tänker att du monterar den på golvet direkt nedanför upphöjningen. Eventuellt utrinnande vatten rinner ner i den direkt. En baksida med extra golvbrunn är att du måste se till att ha vatten i den hela tiden för att undvika dålig lukt. Men det är ju ett problem som går att hantera.
22 svar · 4,8k läst
·
T
tank77: Naturligtvis gäller plyfan bara för träbjälklag ich nu har du såkallat betongbjälklag och då behövs således inte plyfan. Dessutom ganska dumt att blanda in ett organiskt material i din konstruktion.
1 svar · 1,3k läst
V
Vaskatrollet: Tack. Då slipper jag vara orolig. Jag ska sälja lägenheten, därför undrar jag.
4 svar · 957 läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Då ska du nog kolla upp om/när det är dags för stambyte också innan du gör något.
3 svar · 3,3k läst
P
Prophet85: [citat] Stort tack för ditt svar. Alltså det är så att vi kunde välja kakel och klinkers för upp till 400 kr/m2. Om man väljer denna typen av klinkers så ingår allt arbete och vi betalar inget extra för arbetskostnad. Vi har som sagt valt klinkers som är större och kostar ca 800-900 kr/m2 och för dessa betalar vi bara mellanskillnaden dvs ca 450 kr/m2 för dom större plattorna. Vi
4 svar · 5,0k läst
T
tank77: [citat] Bara polacker och hemmapulare använder kakelkryss, till och med på golv använder dom dessa kryss, väldigt konstigt. Lättast är att hänga plattorna på frihand utan kryss och snöre och ett bra ögonmått.
19 svar · 13,2k läst
T
tank77: [citat] Vilket fabrikat? Inte många som har en sådan lång öppentid. Dom flesta ligger på max 20-30 minuter och glöm att du inte behöver börja tvätta förrän efter 30-40 minuter i denna värme som vi har nu. Gör du det så får du slipa bort fogen. Dra på fog på kvadratmeter och börja sedan tvätta direkt, dra ett drag med en ren svamp bara, tvätta inte runt i det.
3 svar · 3,5k läst
T
tank77: Ibland kan boven vara urin också då vissa människor kissar i duschen
7 svar · 3,6k läst
T
tank77: Som sagt du ska ha ett fyrkantigt lock, antingen Tebos eller Smedbos variant. Förstår inte hur du kunde tro att det skulle vara ett runt lock
3 svar · 1,8k läst
·
Norrlandsbo1
Norrlandsbo1: Hej! Vi har precis påbörjat en badrumsrenovering (mindre badrum 1.6x1.8m) och hantverkarna upptänkte att det låg dubbla tätskikt under klinkern (slarv från tidigare renovering) som bestod av tjära och en asfaltsmatta. Detta skulle enligt dem betyda två dagars (1 person) extrajobb. Är det någon som har erfarenhet av något liknande, och känns det som en rimligt uppskattning av tid? Tack
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.