Badrum
TheJesper: Kan det bero på dåligt blandad fix? Eller strul i produktionen? Jag har hört om 2 liknande case nyligen... Fixen har svällt upp och lyft plattorna men tätskiktet har varit intakt...
Claes Sörmland: [citat] Du får läsa det dokument som heter ABVA som din kommun har beslutat om. Där beskrivs hur vattenmätarplatsen ska se ut. Det finns ju särskilda skåp för vattenmätare som oftast kan användas som vattenmätarplats.
ådal: [citat] Är det ett vanligt vadrum är det ingen fara alls. Allt överflödigt vatten letar sig till golvbrunnen, resten torkar upp bara (y)
JustDoIt: Tack för tillropen! Ja det är skönt att kunna visa alla som väntat på den att det blev en viss skillnad mot innan i alla fall. Den är numera väldigt populär, framförallt hos barnen som nyttjar den mest. Ska se till att bjuda in många kissnödiga gäster också. Alt. bjuda på mycket dricka. Nästa projekt blir att fortsätta i hallen utanför toaletten och få 70-tal utbytt mot 20-tal
FDT: Skulle avlägsna silikonet och lägga hårdfog istället för silikon i vinkeln vägg/golv
Niklas Rickardsson: [citat] Tack för svar, nä tänkte kändes lite konstigt, kan ju va bra att ha entreprenören där för svara på eventuella frågor etc, nån annan som har nån åsikt?
addee: Lite dubbelpost, men badrum kanske var fel forum. Gjutit 5-9cm ovanpå befintligt betongbjälklag (10cm), uppvärmd källare under med 22 grader. Vct 50 typ. Kan jag räkna med dubbelsidig uttorkning? Ligger 30mm Frigg på kanske 70% av ytan. [bild] [bild]
Argastesnickaren: Sitter på telefon så ser inte allt men ser ut som att rören sitter in i väggfästet och sen är blandaren skruvad i sin tur i det fästet. Då behöver du bara lossa blandaren och köpa en ny som har samma CC mellan rören (160 mm?)
Toaskruvar: [citat] Ok, toan står i mitt fritidshus. Jag får kolla i morgon. Tack för ditt engagemang!
useless: Ja, men ska du byta den ventilen så måste du stänga av inkommande vatten någonstans.
Sittställning: [citat] Äähh tänk såhär.. hade du fått skit av din fru ifall du tvätta något med den vita färgen bland övriga färger ? ..precis den är så gott som vit ;)
GreenYoda: Inom en inte alltför avlägsen framtid lär vår VVB från -94 gå hädan, och i samband med det vore det önskvärt att ändra lite. Idag står vvb:n och är extremt mycket i vägen i ett långsmalt badrum/tvättstuga och vi hade behövt den ytan till tvättstuga. Idag står den på röd markering. [bild] Det jag skulle vilja är att flytta ut ny vvb till förrådet, till den blå markeringen.
useless: [citat] Ett dåligt tips om man vill undvika problem i framtiden. Skåpet måste vara godkänt för att anslutas till tätskiktet.
tank77: [citat] Lycka till, ställ gärna mer frågor under arbetets gång om ni har några förstås:)
AnnaIMO: Vi ska renovera badrummet och ska köpa mycket väggkakel och golvklinker. Behöver tips på butiker/återförsäljare. Var hittar man bra och prisvärt kakel?
KnockOnWood: [citat] Nej, ingen svets. Man drar upp golvmattan kanske 10 - 15 cm på väggen, och lägger sedan väggmattan omlott 5 cm eller så. (OBS jag är ingen expert på detta, men har fått perfekta dusch/toalettrum byggda med plastmatta på golv och väggar) Och väggmattan som inte går ända upp till taket: Ovanför den lägger man en snygg avslutning mellan tak och ca 5 cm ner på väggmattan, så
Johan456: Du bör med rätskiva och mattkniv skära bort så du har ett bra underlag i en fyrkant. Plattor kan du sen sätta med t.ex. Casco Xtremefix eller likvärdigt. Vänta ett dygn och foga sen.
BirgitS: Hej! Det finns flera trådar här i forumet som handlar just om att måla på våtrumsmatta. För de flesta verkar det gå bra men inte för alla. https://www.byggahus.se/sok/?q=m%C3%A5la+v%C3%A5trumsmatta
MaBin: Tack GK100 och -MaH-, ni hjälpte båda till att få detta framåt. Stort tack!
Jepp0: Hej! Vi ska byta ut vår duschblandare. De gänger vi har ska vara G 3/4 och typ alla nya blandare verkar ha 26 x 1.5 gängor. Är dessa samma? Behövs en typ koppling däremellan, övergångssnippel? Vi hittar inga med dessa mått? Väldigt tacksam för hjälp framåt med detta! / Jesper
gaia: Fråga tillverkaren: https://www.bylama.se/rostfria-varmbad-och-badtunnor/
Stefan N: Tror det mesta kommer se sämre ut, det va ju inte så illa nu men börjar man smeta på färg så höjer det knappast intrycket.
Cheesen: [citat] Kolla med kökstillverkare. Dom kan nog ordna din idé. Det svåra är att hitta en ho som man gillar.