Badrum
RenoveraMera2: Hej gott folk, Då var det dax att slutföra gästbadrummet i huset. Anledningen till att det inte blivit färdigt är eviga diskussioner om hur vi ska göra med fixtur, vatten och avlopp. Problem 1: Som synes på bilden så när huset byggdes så kapade någon smart jäkel av vattenrören på 450 mm längd. Säker vatten regler kan då inte följas så det blir till att göra allt själv
BirgitS: Mosaik brukar sitta på nät och utseendet blir rätt beroende av hur jämn de sitter fast på nätet.
Plutus: [citat] Jag la klinker efteråt, mindre storlek vid duschen och större på resten,
Berra47: Är det någon som vet hur man tar bort fronten på ett bubbelbadkar av märket Golf [bild]
bryggarebob: Blir att testa, har sett de man kan halvöppna, men blir snyggare med rak vägg. draperi kan vara plan b, men ska ha takdusch så tror det kommer rakt ner mot brunnen
Benny Karman: Hej, jag ska bygga den första avloppsgrodan under min existens, jag tänkte att den skulle se ut ungefär som på bilden så nära som iaf. Jag undrar nu vart jag bäst placerar en avluftningsventil? Jag kommer inte ha möjlighet att dra den upp på vind eller över nock. Min egen vilja rent estetiskt är att sätta den på det vänstra benet någonstans mellan tvättmaskin och
Finndjävel: Stäng av varmvattenberedaren givetvis. Då blir det fart på fruga och barn när dom ska duscha.
tergo: [citat] Stryparn Arrow Flödesbegränsare 6, 9 och 12 liter, 3 st | Proffsmagasinet
HusISkogen: [citat] Hej Vet inte riktigt vad det innebär men nu har vi köpt hem båda grejerna så lika bra att trycka ner det i golvet.
toolman77: Ersatte du duschvägg med draperi för att fogen var ful? På bild 1 syns det att der inte är en fog utan en skumlist som sitter mot golvet. Montera tillbaka och täcklisten med silicon eller MS-lim.
kniv: [citat] Varför vänta? Bara gör det och få det ur världen? Lär väl finnas någon timme ledigt nu på semestern. Om en firma gjort badrummet kan de va värt att kontakta dem och se om de har någon garanti som täcker
EddieHansson: [citat] Bra svar som alltid :) En undran är om det är OK att sätta utlopp för varmt och kallt lägre än 55cm om man har avlopp ner genom golvet? Eller vad kan man missa här, tex att flex-slangarna från kranen inte är långa nog?
Flöjten5: Säger tvärtemot föregående, räkna med pengar från försäkringsbolaget. Jag har erfarenhet av allt från 30 000-80 000 för läckande 70-talsbadrum.
sunqan: [citat] Det brukar dessutom behövas ett antal olika yrkesgrupper - snickare, vvsare, elektriker, eventuellt en kyltekniker. Och nån som samordnar dessa... Sen är kalendertiden renoveringen tar, och den arbetstid som faktiskt behövs olika saker, men idag vill man ha mer betalt, utan att höja timtaxan så då blir tidsangivelsen i offerterna krystade :-) exempel - Rivning brukar i de offerter
yuphin: Har kastat ut badkaret och skall göra om i badrummet. Tvättmaskinen skall flyttas in i utrymmet bakom dörrarna som syns på ena bilden. Det betydet att det blir ca 2 meter från vatten och avlopp för tömning, om jag drar rör/slang längs med väggen. För tömningen, kan man bara köpa en längre slang eller beror det helt på tvättmaskinens pump, om den klarar pumpa bort vattnet så
Jonatan79: Borde funka med våtrumsspackel ev primer innan. Kolla med tillverkaren av tätskiktet.
anders07: En annan variant är att lägga in en senildosa och pilla in röret som kommer där i botten på senildosan och sen skarva på med en kabel från dosan. Dosor sak vara "åtkomliga" så det kan man göra genom att ta upp ett hål i bakstycket på skåpet och lägga ett doslock.
TheGame: [citat] Det klart det är blött där, det är sista anhalt innan det rinner ner i brunnen :) Tror du kan vara lugn angående brunnen, pilla inte sönder tätskiktet där bara :) Lukten beror mest troligt på dålig ventilation
TheGame: Jag tänker lutningen på skålen borde väll bero på väggen? :)
tank77: Välj Jafo då det finns fler alternativ till brunnslock som till exempel rostfritt istället för plast.
TheGame: Det är mer en elfråga än en badrums fråga. Ja du får byta, men du måste veta hur du ska göra och välja rätt dimmer att ersätta med. Allt beror på vad som dimmras, som tex olika sorters led, halogen etc.
Eld: Fast anledningen till att det spruckit kan vara att det kommit vatten genom tätskiktet så att underlaget svällt och spräckt kaklet.
useless: Jag målade en gammal plastmatta i badrummet för några år sedan. Det ser fortfarande nytt ut och inga tendenser till flagningar, genomblödning av mjukgörare eller andra problem. Med tonåringar i familjen så nyttjas duschen ofta och länge...
peter.linkan: Jag lyckades få upp den till slut. Lossade det uppifrån med insex, sen kunde jag vrida med polygrip åt vars ett håll. [bild] Felet till läckan bör vara att där inte är någon packning. Förstår dock inte varför det inte läckte innan.. Jag har inte sett någon packning när jag öppnat upp bara. Får köpa en packning imorgon och lägga i, så ska det nog funka :) [bild] [bild]
maertino1: Hej, Som rubriken lyder tänkte jag köpa en metallskiva och en plåtsax och sedan dra silikon över kanterna. Någon som vet vilken typ av metall (aluminium, plåt osv) som passar för det? Är c:a 2:30 m i höjd. Tack!
Stefan N: Om du nu ska bygga nytt badrum själv och inte ens hade koll på detta så är mitt tips i all välmening att läsa på ordentligt om vad som gäller i badrum så att det blir enligt konstens alla regler.
oscrug: [citat] Hittade till slut fog för 20mm plattor på en proffsbutik, Centro Kakel i Malmö. Mycket kunniga.
Dilato: Jag hade problem med att min hängde sig och inte stängde av sig när den fyllde på vatten. Då sprejade jag alla de vita plastdetaljerna i mekanismen med teflonspray och vips! så funkade den som den slulle.
Claes Sörmland: [citat] Jag är ärligt talat inte förvånad. Få rörisar i dag som vill göra småjobb så man ser till att fakturera för en heldag. Detta jobb ska således täcka kostnaden för att ha en gubbe gående en hel arbetsdag. Bli inte besviken om själva jobbet på plats går på någon timme eller två. (Du vill inte utveckla din egen händighet? Det är inget svårt jobb. Eller har du ingen inom