Badrum
Bogge2: [citat] Hej! Tack för återkopplingen! Jag löste det genom att tillverka en ny i aluminium och emaljera den, vilket blev bra till slut. Har du en hel blandare som du vill bli av med är jag ändå intresserad 😊
Centano: Det behöver inte vara fel, det beror på hur tätt tätskiktet är kontra plastfolien. Här står det lite om det i BKR - https://www.bkr.se/kunskapsbanken/inspiration/ha-koll-pa-vatrumsvaggen
Kane: [citat] Är det oklarheter var avloppet har varit? 🤔
Jiji: Jag hade gjort rent och bytt de delar som är trasiga. (Men jag gillar att laga istället för att slänga och köpa nytt.) Just när det gäller toaletter är det dessutom tungt, bökigt och oftast onödigt att byta, tycker jag.
housepainter: [citat] På undersidan av handtaget finns en "plupp" som är blå/röd. Den skall dras ut. Det var lite svårt att få tag om den. Sedan kommer man åt en insexskruv, tror det var str 2.5mm som skruvas ut, och då lossar handtaget.
Ljhdov: [citat] Tack ska du ha! Uppskattar forumet och vill själv gärna se fler slutresultat.
tmarkr: [citat] Ja precis. Om det funkar som jag har tänkt, sätter jag ett litet hål i kåpan så att skvallerhålet fortfarande fungera. Kan du bekräfta om man behöver kommer åt den markerade delen under montage av blandaren? Om man bara dra åt muttern på blandaren borde det funkar att täcka över den delen av blandarfästet
BirgitS: [citat] När du har tagit bort skruvarna tätat du med t.ex. våtrumssilikon om de fläckarna kommer bakom nya spegeln. Om de kommer att bli synliga så att du ska måla på dem behöver du nog någon annan form av tätmassa eftersom det inte går att måla på silikon (fast en målare sa att det går att ha målarfog ovanpå silikonet och sen måla den fogen). Det spelar ingen roll vad det är
BirgitS: [citat] Jag har inte sett något om att man kan blanda flytande tätskiktsmassa och foliesystem. Du behöver ju folie på väggarna. Men kolla i anvisningarna för olika tätskikt om där finns med hur man gör en sån övergång på ett godkänt sätt. [citat] Det som ofta blir dyrast för försäkringsbolagen (och därmed för framtida premiehöjningar) är smygläckage, där en rörkoppling
klaskarlsson: [citat] Det var ett bra tips ! Dom brukar bara kosta några tior dessutom
Demmpa: [citat] Det är nog många barn och ungdomar som har gjort det. Efter att ha jobbat 6-8 år på några olika campingar som vaktmästare så är jag inte förvånad om xx antal vuxna gör så ibland.
hempularen: Kan vara väldigt oseriös ändå.
Nossungam: Jag noterade precis att en liten bit av tätskiktet/brunnsmanschetten syns under klämningen i vårt nyrenoverade badrum. De har använt LIP:s tätskikt och brunn från Jafo. Om man för in fingret under klämringen så kan man även känna manschetten runt hela brunnen. Hur tycker ni det ser ut? Den inzoomade bilden är från det färdiga badrummet och de andra från under byggtiden.
LordTTK: Hej Någon som vet hur man får loss övre delen av blandare för sedan är det väl att man ska skruva loss den stora muttern så att man kan ändra med den gråa ”ringen” temperaturen? Vet ej märke på blandaren heller.
PontusAP: Hej! Gjorde du köp av Comfornettes badkar? Känsla? Tack!
BirgitS: [citat] Och om det rinner lite vatten längs rören? Bryr sig det om att det är en klack?
Kirby ä: [citat] De fick byta plastmattan men de behöll våtrumstapeten, de blev inte vackert och krävde flera lagningar efteråt
Ettkim: Hade samma fundering och ringde en rådgivare på Kiilto. Jag har en gjuten betongplatta med vattenburen gv som har härdat i två år…han sa att det är inte fixet som är den svaga länken utan att betongplattan måste vara genomhärdaf, därav det allmänna rådet att inte ha igång gv för tidigt. Men i mitt fall kunde jag köra på och lägga klinkern utan att dra ner värmen (har 20
mexitegel: Man kan ana ett ”R” på en av slangarna, vilket isåfall skulle vara retur. Det indikerar att det är för ett värmesystem. Utförandet i fördelarskåpet stämmer även överens med ritningen så mycket tyder på att det ligger golvvärmeslang i golvet. Det du behöver reda ut är hur du får den inkopplad i andra ”änden”, dvs in till ditt badrum. Sen behövs en del reglerutrustning i
vfaltin: [citat] Jag har exakt samma problem, hur löste det sig?
BirgitS: Det blir ju en sämre situation för golvvärmen om man lägger på 10 cm betong eller liknande. Det innebär nog att mer värme går neråt till marken och det blir ett väldigt trögt system.