BirgitS
BirgitS: [citat] Äldre branschregler hittar man här: https://www.bkr.se/regler/tidigare-regler I 2015 års regler avsnitt 5.1.2 och 5.2.2 står det: [citat] Figur 12 ser ut så här: [bild]
75 svar · 11,9k läst
·
M
mojjen: Lite uppdatering. Jag har nu monterat min duschvägg, nästan klart i alla fall:). Sidoprofilerna borrade jag och skruvade fast. Väggarna har jag aldrig varit orolig för att skruva i. Bara golvet jag är lite orolig för, Glasskivorna är gjorda för att limmas/siliconas mot golv. De Skjuts in i vägg skenan, Sen ställs de på en liten tunn palst flärp vid varje kant, ca 1mm tjock. Det är
5 svar · 3,9k läst
·
G
gaia: tyvärr.... det är bara att byta.
1 svar · 1,3k läst
·
J
JKBG: Vi har OSB-skivor i botten som vi sedan fäst Fibo-skivorna på. Den målade delen är våtrumsspacklad med ett lager våtrumstapet och våtrumsfärg (minty breeze). Golvet hittade jag på Best4flooring i UK (https://www.best4flooring.co.uk/cement-tile-design-sheet-vinyl-flooring-zircon-teal). Det var lite en process att få det till Sverige pga av Brexit där frakten kostade mer än golvet (tot
13 svar · 3,3k läst
·
C
craig_karr: Hur blev det med detta? Jag har en liknande skiss och undrar också om det kommer att bli för tajt. Blev det ett problem för er i praktiken?
17 svar · 5,1k läst
L
LMB63: Det funkade att skruva loss skruvarna! Tusen tack ni som svarat. Stor kram. Vilken lättnad.
7 svar · 2,6k läst
·
R
Ron Burgundy: Tack för svaret! Beställde: Neoperl universal s-pip 3/4", 150 mm, krom Och https://www.vvsochbad.se/gustavsberg-o-ringssats-774924?_aqi=2b83524550f111972d4d0e7147f9b7ef Och https://www.vvsochbad.se/glidex-fett-till-blandare-245339 Är det Och en polygriptång allt jag behöver? Vad kan gå fel och kan det bli problematiskt att byta tillbaka till den gamla pipen vid flytt? Tusen tack för svar..
2 svar · 994 läst
·
hellborg
hellborg: Allt du ser på bilden är osnyggt. Vi vill inte ha gråmålat kakel, inte heller grå tapet och bården är sjukt ful. Så funderar på att knacka bort kaklet, riva bården och sätta s.k. Fibo väggskiva för våtrum istället: https://www.bauhaus.se/fibo Plus och minus med det? Andra alternativ? Det är ju inte superbilligt. Väggskivorna ligger på ca 600 - 700 kr/kvm. Det är badrum med
4 svar · 1,3k läst
·
C
corsamannen: Vill sätta in en toa till höger om röret . Tänkte en med ett p-lås . Vatten finns i rör ovanför. Är det möjligt, vad för regler finns det ? [bild] [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
B
BosseHansson: Normalt skiftar det inte i färg så mycket om man blandar bra. Slipa lär inte fungera. Jag hade blandat allt i vanlig rulle, sen tippat över i en större balja för att blanda det igen för att slippa risken.
6 svar · 1,1k läst
Boo2
Boo2: [citat] Cinderella Comfort
6 svar · 2,3k läst
ådal
ådal: 1an. Har alltid avskytt handfat som är helt plana i botten. Känns som det skvätter mer de gångerna jag har stött på sådana.. Bättre med större lutning in mot bottenventilen. Sen är 1an snyggast med!
10 svar · 2,0k läst
·
H
He ba: Tack för hjälpen! Det är löst nu
3 svar · 908 läst
·
R
RegnardG: [citat] [citat] Tack så mycket! Med en tång fick jag upp den.
2 svar · 3,3k läst
·
B
Biggi89: Hakar på denna tråd. Nån som vet risken om man har för tunt lager? Kört 16mm slang men räknat fel och vill helst inte att den ska bygga mer än 10mm med flyspackel ovan slang. Riskerar man förstöra nått eller bara sämre verkan?
5 svar · 4,6k läst
Danin
Danin: [citat] Rätt häftigt måste jag säga , skönt att slippa skitiga fogar.
6 svar · 1,6k läst
·
A
AG A: [citat] Med den lösningen har du ju uppfyllt reglerna för badrum. Matta på golv våtrumsrapet är godkända tätskikt. Då det dessutom redan finns dusch, blir det bara en merkostnad att ta dit en rörmokare, till att plugga rören.
12 svar · 4,3k läst
K
kentyts: Hej å glad påsk! Har 3 frågor.. Har spacklat med Biltemas våtrums spackel på Gips. Men har teknos målnings system- timantti W och timantti 20. Problemet är att de rekommenderar deras egna spackel o vävrulle. 1.Går det och köra ändå? 2. spackel släppt i hörnen 2 mm glipa även fast vi har använt väv behöver man åtgärda detta eller går det bra ändå? 3. Lite dåligt slipat på
0 svar · 1,2k läst
M
miis: tack för rådet, är det så enkelt....?:crysmile:
2 svar · 798 läst
kinshasa
kinshasa: Hej igen ! Dom kommer ned från två liggande rör strax under taket genom t-kopplingar. Däruppe är avståndet end. 135 mm mellan rören. Däremot ser jag att avståndet från den punkten ned till där rören slutar idag är hela 90 cm. I min värld borde det finns lite böjmån på rören åt respektive sida för att fånga upp en blandare med cc 150. Jag kollar dock på era länkar och ber
8 svar · 3,5k läst
·
S
saltet: Att göra våtrum är skapligt dyrt. ’skulle gissa att med våtrumsmatta på golv och väggar - förutsatt att alla väggar är raka och avloppen fixade så talar vi om ca 40 timmars arbete plus material. 25.000 - moms + martiali exklusiva kakel. Ca 50.000. ’kakel ca 700 kr/ kvm x 7,5 är ca 15.000. ’totalt ca 65.000
1 svar · 930 läst
P
Purjasin: Spaken för att styra om vattnet till handduschen har fastnat ute och nu kommer bara vattnet till taksilen. Den fungerade igår men nu känns den helt stum. Någon som har tips på hur jag fixar detta? Den är 8 år gammal. [bild]
0 svar · 913 läst
·
B
Byggareberg: Gjorde nyligen ett badrum i källaren, där sitter vattenlås i badkaret så jag tog bara upp ett 50 mm rör. Fallet gjordes då bara mot duschen.
7 svar · 2,0k läst
·
M
miis: ......men tyvärr hade silikonet i tuben stelnat :crysmile:
3 svar · 894 läst
T
tank77: Kan omöjligen vara en elektriker som har lagt elslingan. En seriös elfirma fotar alltid läggningen samt mäter resistansen i slingan så att den är hel. Detta registreras sedan så att tillverkaren kan lämna en garanti Och nej, man korsar absolut inte en givarekabeln med slingan.
7 svar · 1,1k läst
·
M
mojjen: Lutar åt en Ikea Godmorgon. Men blandaren väljer jag nog damixa silhouet svart så det blir damma serie som duschen. Själv rätt skeptisk till just Ikeas blandare.
14 svar · 10,0k läst
·
S
Sson85: Kapa med fein med metallblad mot väggar om den ska vara så hel som möjligt.
1 svar · 3,3k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: Ajdå, saknas brunnsmanschett och då spelar ju klämringens frånvaro absolut ingen roll. Sitter brunnen i en källare är det kanske inte så allvarligt men är den uppe i huset vill nog inget försäkringsbolag ta i den med tång ens
4 svar · 2,6k läst
·
H
Harald Blåtumme: Bra jobbat! Ser mycket bra ut redan nu.
15 svar · 3,1k läst
·
S0MMER
S0MMER: [citat] Har tidigare sålt Svedbergs produkter men kunde inte minnas att jag sett den loggan, men du har faktiskt rätt, hittade den på en gammal katalog. (y)
6 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.