Badrum
Åsa Lund: Kolla om anslutningen mot röret ner i golvet är helt tät.
marcand: Hej Jag har precis upptäckt att mina rör, som jag trodde var Prisol i koppar, är stålrör, antagligen sk Radisolrör. Dessa är plastförsedda och har därmed diametern 17mm (15på röret). Tänker därför att de inte kan varmbockas. Fungerar det med bockverktyg för prisol 12mm (som har ca 17mm ytterdiameter) eller behövs något annat kraftigare verktyg? Svårt för mig att bara prova, då
Jonis.F: Mattan kommer börja släppa tillslut i skarven när det kommer in fukt och löser upp limmet. Om företaget inte skulle vilja fixa det av nån anledning så kan du kleta tunt med Aquatät i springorna för att få det tätt, men det blir svart och tråkigt efter ett tag. Annars så är det att svetsa om skarven som är det enda rätta
tank77: [citat] Enda skillnaden är att en vanlig klinkerram med hålmönster sväljer undan vattnet lite bättre men jag har själv en med klinkerplatta och den funkar prima. Meddela bara plattsättaren innan det är dags för att flytspackla för en klinkerram med en klinkerplatta i kräver mer fall i tätskiktsnivå då ramen på en "tile in" är 15-20 mm hög beroende på storlek alltså om den är
tank77: [citat] Eller hur, själv totalvägrar jag att lägga natursten/kalksten i duschutrymmen, blir bara problem!
Demmpa: Bottenventilens storlek lär vara "standard", överfyllnaden bör även den vara "standard". https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/odensvik-tvaettstaell-1-ho__AA-337076-10-2.pdf
nilssonp386: Har fortsatt skruva lite utan att lyckas lösa problemet. Lukten kommer från vattenlåset. Vattnet som ligger i koppen luktar illa. Är inte meningen att vattenlåset ska hindra den dåliga avloppslukten från att komma upp? Någon idé om vad som kan ha gått snett.
Flappy Swansson: [citat] Nä, det kom inte upp. Ja det bilade upp det gamla golvet för att de var tvungna att flytta och byta ut golvbrunnen. Jag dokumenterade hur det såg ut men hade ingen backup sen slutade min telefon att fungera. Så jag har inga bilder att visa upp tyvärr.
Freniño: [citat] Yes, flammigt även vid plattor där fixen bör ha torkat tillräckligt. Det var en här och skrapade/sandpapprade ytan på fogarns förra veckan och jag har tvättat dem två gånger. Det blir bättre och bättre faktiskt. Trodde inte på det själv men känns otroligt skönt att ha fel!! Summa summarum. Badrummet blev ca 20k billigare än offerten som startade tråden. Ett löpande pris
Knugen1015: https://www.rskdatabasen.se/kategori/sanitet-blandare/blandarekranaranslutningar/koksblandare/1-grepps/talis-m52-s2-variarc-8227158-412 Där är för övrigt själva blandaren
fam-lundborg: Jag har monterat Gustavsberg Estetic blandare med takdusch, där röret till själva takduschen bara ställs ned på uttaget på blandaren och det verkar bara hopplöst att få det helt tätt, nu är det ett konstant mikroskopiskt läckage - vilket i sig är skumt eftersom vattnet är avstängt (själva blandaren). Vare sig röret eller blandaren är gängade, på blandaren är det bara en nippel
gaia: tycker att ådals förslag är bra. Finns avloppsrör och vattenlås som tål att tittas på ( förnicklade?). För att skappa förvaringsutrymme någonannanstans kan man kanske hänga en generös väggskåp ovan toan? Finns också hantfat med pelare i keramik som döljer osnygga vattenlås och rördragningar och som tål vatten - en snygg men dyrare lösning.
Funkis-Matte: Tack för svar! jag har fått till mig från enreprenad att det INTE får vara plant utan måste ha lutning inåt badrum. Så det räcker inte med att det inte är ej bakfall. Men har inte fått några mått från dom så ville kolla om någon visste. Huset är från 1943. I badrummets fönster ligger en plan stenskiva. Först tänkte jag ha kvar stenskivan men med lite lite lutning då jag
Kardan79: [citat] Vi kommer inte försöka reklamera pga avsaknaden av ventil. Det handlar om förtvålningproblemet. År 2017 var det inte okänt att tillskjutande fukt och matta är en dålig kombo. Att det saknas ventil, att plywooden monterats liggande och skarvats utanför regel, att plywooden ej skruvats fast i regel för att kunna klämma in installation av pex, etc. är mest intressanta
Latexfacet: [citat] Haft precis samma sak, felsökt i ett år. Sedan kom spolarbilen och spola rent alla rör och det var en del förstoppningar som löstes upp. Nu luktar det inget alls längre. Kosta 3000 spänn Läste inte sista svaren, då är det ju löst
tank77: Vägarna får du spackla över med till exempel Finja Laga vägg innan du tätskiktar.
BirgitS: [citat] Överlag var det under åren kring 1990 populärt med en rand med blått eller grönt kakel för att få lite liv i de stora vita ytorna, även om jag inte har sett det utfört på just ditt sätt tidigare.
Elnovis: Tack så mycket för alla svar. Jag hde det på känn att Ballofix var ett fabrikat. Nu fick jag det bekräftat :-)
Pularen1: https://www.maskindelen.se/product/massing-ror-10x1 Här finns mässingsrör.
_KirderF_: Du lär nog mäta men rent kast. Fast, Nolla, ev Tändtråd från lampan eller brytare. står ju rätt tydligt ut i papperna hur den ska kopplas. Du ska bara veta vad som är vad på kabeln.
Globetrot: Hej Lätt att vara efterklok men det är ju ett kardinalfel att betala innan allt är levererat. Men det sagt så om du har avtal så stäm dem, så kommer nog intyget.
alexanderlukas: [citat] Det var ett dödsbo så jag lovar att ingen flyttstädning skett))) Men frågan är om det finns lösningar där något sorts vattenlås finns långt under grunden?
hempularen: Det som gäller för en toa, utan dusch eller badkar, är att golvet måste ha tätskikt som går upp 5 cm på väggen. Och där kan man ev. ha synpunkter på rören som kommer upp ur golvet i vänstra hörnet.
Stuff: I grunden är det ditt hus och du gör precis som du vill. Dock kan försäkringsbolag vara av annan åsikt OM det skulle hända något och det uppstår en skada. Ska detta göras fackmannamässigt så är det inte okej att lägga klinker på den gamla mattan. Det finns ett fåtal modeller av matta där är tydligt specat att de är gjorda för att kunna lägga klinker på men det är absolut
Erik Edler: Hej! Ska till att renovera ett mindre badrum i ett fritidshus, ska bli plastmatta på golvet. Planerar att göra förarbetet själv, i stort sett allt utom att just limma plastmattan och har resonerat lite med en mattläggare om det. Men hur löser man genomföringen i golvet av inkommande vatten och avlopp på bästa sätt idag? Inkommande vatten är motsatt sida duschen så med normalt fall
Peter_K: Ca 50 mm mätt från trägolvet utanför och ovankant på klinkern.
Snabbfix: Hej, Hur har ni lyckats lösa detta? Har samma problem jag också idag :) [citat]