B
bivis: Hej ! Jag har murat 60cm då huset är sutteräng. Sen kommer träkonstruktionen. Hur gör jag med plywooodskivan. Den och gipsen kommer utanför lecan alltså inte i liv. Lite dåliga bilder men plasten är bortskuren över lecan och installationszon monterad på väggen så bygger 45mm till. Skall jag sätta stål skenor på lecan eller något annat.
0 svar · 660 läst
·
M
mattiasborger: Du får byta till en toalettstol med P-lås så löser det sig med lite rördelar
3 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du måste veta hur du sätter fast det nya på ett säkert och stabilt sätt samt hur du ska täta både gamla och nya hål. Är det samma vattenlås som ska återanvändas så måste du kolla att det passar mot handfatet. Om det blir nytt vattenlås gäller motsv. när rören ska ner i golvet. Eftersom badrummet väl är kring 30 år gammalt så är det just inte försäkrat idag pga.
1 svar · 4,1k läst
E
Ebba Gustafsson: [citat] Åh okej, tusen tack för ditt svar!! Ska testa detta på söndag 😄 ska köpa såna borrar!
7 svar · 2,5k läst
·
A
annaww: Prata med en VVS firma o de vill inte ta sig an detta eftersom det är ingående rör. Finns det någon chans att få till det på detta vis? Eller ska jag bara hålla ut dessa år? Droppen va nu när kranen till handfatet o badkaret rostade sönder
4 svar · 1,1k läst
·
D
Daniel 109: Det ska väl vara en lekande mutter på blandaren på 150mm fästen? Det är så jag mins det i alla fall.
6 svar · 3,6k läst
·
Andrews
Andrews: [HEADING=2]"4.1.1Fogar på tappvattenledningar[/HEADING] Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och enkelt åtgärdas. Serviceöppning Fogar på inbyggda ledningar ska ha en lätt åtkomlig serviceöppning som gör det möjligt att reparera eller byta alla fogar samt komma åt ventiler eller annan
9 svar · 3,8k läst
·
P
Pinkmargera: [citat] Du menar fylla upp hålen med silikon?
12 svar · 2,6k läst
A
Adrian D: [citat] Tack för det snabba svaret!
2 svar · 707 läst
·
dsquar3i
dsquar3i: Hej! Jag har en vägghängd toalett där min IFÖ Sign 96852 frontlucka (spolknapp) har gått sönder. Är det någon som vet om jag kan köpa en snyggare frontlucka från te x Tapwell? Jag vet inte vad min WC-fixtur eller WC-modul heter.
0 svar · 856 läst
·
H
Hugo Linden: [citat] Köpte 2 som du länkade och dom passade perfekt, Tack! [citat] Tack för all hjälp! Du är det inkopplat och klart 👌
6 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nja, enklare? Du lär ju svänga runt 180º på två ställen oavsett enligt din ritning... [bild]
7 svar · 4,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Knoppen skulle kunna vara ett täcklock framför en skruv.
1 svar · 1,9k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Gör det med rw fälgsyra funkar bra va försiktig med den får inte torka in då är det kört
4 svar · 1,4k läst
·
C
Cuong Le: [citat] Mycket tydligt svar, tack så mycket. Jag är en av dem som inte har kunskap om det 😅 , som tur att det finns många kunniga och hjälpsamma i detta forum . Tack
7 svar · 1,4k läst
·
Alti
Alti: Definitivt för vatten- och avloppsledningar. Ursprungligen hade toalett och badrum funnits på bv och det nybyggda badrummet gjordes i ett sovrum på vån 1.
2 svar · 709 läst
R
Rickard.lj: [citat] Inga nya rör dragningar så bara toa rör och golvbrunn är i golvet , ja så länge du är nöjd så
194 svar · 29,8k läst
·
S
swedry: [citat]
14 svar · 8,1k läst
·
M
MiWi: [citat] Läckande toalettstol
18 svar · 2,5k läst
·
Joppa83
Joppa83: Måttangivelser finns redovisade i SS 91 42 21 (normalnivå). Minsta mått på en wc enligt svensk standard är 1,7x1,9 meter för att få till ett tillgängligt badrum. Bara för att handikappscirkeln får plats innebär inte att badrummet blir tillgängligt i enlighet med BBR 3:22.
5 svar · 1,8k läst
·
linkup90
linkup90: Det fungerar. Inga läckor. Jag kan kontrollera hur varmt eller kallt vattnet är också.
2 svar · 1,3k läst
·
D
Deedum: [citat] Jag förstår. Jag läste kanske lite slarvigt och hängde upp mig på gardinen, så att säga ;) Men glasväggar känns det ju mindre riskabelt att blöta ned cisternen. Jag får skissa och räkna lite. Och så lägger jag tätskiktet bakom och gör en springa under kaklet. Och bra fall mot brunnen förstås. Tack Martin
4 svar · 1,0k läst
·
cillanpillan90
cillanpillan90: Hej. Karet låter men kommer inte igång, någon som vet vad jag kan göra? Ignorera att det är skitigt, de va anledningen ja började så jag har städat nu..
0 svar · 575 läst
·
D
Daniel 109: Nu tycks det ju vara så pass stor ombyggnad att man bytt rör. Då är ju ju inget snack om att de ska bort. Men många gånger är man på tok för petig med att rekommendationer för nybyggen ska följas vid renoveringar.
24 svar · 5,7k läst
·
A
athena: [citat] Tack för svaret, vi får ta oss en funderare. Var kanske mest praktiskt när 4st ska iväg samtidigt på någon aktivitet och sista anhalten är typ tvätt och tandborstning.
6 svar · 2,0k läst
·
X
Xhdgahhh: [citat] Du behöver absolut inte dra nya rör men behöver en shunt av något slag för att temperaturreglera den högre tempen i elementsmingorna
56 svar · 7,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Även jag röstar för duschen längst in i hörnet.
42 svar · 25,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det går även att ta vatten från duschblandaren, men beroende på takdusch kan det bli problem med takduschens övre fäste eftersom blandaren kommer längre ut. Det ser ut som att det går rör där bakom inspektionsluckorna i hörnet till vänster om torktumlaren. Det kanske går att ta vatten därifrån också. När det gäller avlopp så beror det t.ex. på hur avloppet till tvättmaskinen
2 svar · 1,9k läst
·
A
alfredwenström: [citat] Jag målade mina rör svarta. Kolla min tråd jag laddade upp, kan rekommendera. https://www.byggahus.se/forum/threads/svarta-vattenroer-i-badrum.430197/page-2#post-5366803
2 svar · 6,3k läst
F
Filip09: Golv är gjuten platta, kallvind ovanför. 🧐
15 svar · 4,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.