Luddis_1
Luddis_1: Ser ut att vara toaletterna stradivarius, en Ferguson
1 svar · 792 läst
·
N
nezze: [citat] Ok, tack för svar trots att det gått 4 år 🙂 Nej det känns ju sådär att sätta plast emot, särskilt emot trä, bra för epsen men träet får helt klart sämre möjligheter att torka ur åt det hållet. För mig är det gipsskivorna i badrummet och syllbrädan, den vill man ju inte få rutten
18 svar · 14,6k läst
MrJay
MrJay: Misstänker att man fuskat med avluftning…
5 svar · 4,6k läst
The Dankster
The Dankster: Någon hade tydligen redan frågat på Classes hemsida 😁 Skall sitta en kromad adapter på själva kopplingen som man kan gänga av för att nyttja M24 gängan. [bild]
2 svar · 1,6k läst
·
Kalle91
Kalle91: [citat] Tack, var tvungen att ta i med kraft. Nu är den borta. Har monterat ny skruv och tätningsring som tillhör den nya blandaren. Nu ska jag bara fästa det sista
2 svar · 1,1k läst
·
tommib
tommib: Ja, det är nog en vanlig skarvmuff som länkats tidigare. Köp en ny i rätt dimension och montera. Det borde vara minst ett 50 mm rör upp ur golvet. Jag hade inte gått på 75 mm för ett vanligt handfat. Att det ska vara så svårt att göra rätt...
16 svar · 2,4k läst
·
A
AndreasT: [citat] Hej! Hela förpackningen var av annan bränning, men jag har bara tagit en av just den förpackningen. Skulle fortsätta med plattsättningen dagen efter och insåg att dessa skiljde sig. Tätskiktet klarade sig utan problem.
7 svar · 1,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Troligtvis inte men då vi inte kan följa MVK så gör vi det bästa av det och det står ju bättre emot fukt/ånga. 😉
7 svar · 4,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Sanning med modifikation. ;) Läser man i reglerna så tolkas det som att det avser de som är placerade vid "plats för bad eller dusch". Dessutom står det "flexrör ska undvikas". Detta är en löjlig sak som ingen har en vettig förklaring på heller då flexrören är identiska med Pex och de är godkända för vattengenomföringar och kan man täta mot dem kan man täta mot flexrör
9 svar · 3,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ska ni verkligen inte ändra någonting gällande det elektriska eller VA när ni ändå renoverar ? 😱 Jag har renoverat badrum i 20 års tid och nog aldrig stött på ett badrum där ingenting behövt ändras. Eftersom man oftast ska ändra sådant så måste ju befintlig gips ändå bort och då bygger man ju sedan upp det korrekt med 15mm plywood och 13mm gips på reglar med max cc600 som
8 svar · 1,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Förstår inte poängen att flytta den i sidled... i min värld kommer det bara se sjukt konstigt ut. 🙃
4 svar · 1,1k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det är absolut ingen fara att gå försiktigt på kabeln när man flytspacklar. Jag skulle vilja se någon med en 300x300 platta under varje sko balansera sig runt som en klumpfot i bra tempo med hinkar som väger +30kg och få till en flytspackling värd namnet. ;) Likaså är det en svår uppgift att ha några skivor liggandes som inte ska fastna i spacklet när det rinner på golvet och så
3 svar · 624 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Observera bara så du får tag i ett som gäller för dagens krav då jag vet att det ändrades något gällande detta för en tid sedan. Köper du via Blocket eller så, så kanske det är den äldre modellen som då inte är godkända idag. ;)
1 svar · 765 läst
A
Alpine19: Hej, Hur pusslar jag ihop det här på bästa sätt & korrekt väg? Finns en uppsjö av anslutningar men lyckas inte reda ut vilken som är rätt val. Ska på med diffusionsöppet tätskikt samt lägga klinker. Gästtoalett. Mvh
0 svar · 645 läst
·
T
Timmermannen77: Ta de lite försiktigt med en polygrip, men kläm inte för hårt så den spricker
1 svar · 884 läst
·
The Dankster
The Dankster: Dom brukar normalt vara fjäderbelastade och man lyfter hela ramen uppåt för att haka av den överst först. Om det nu blev tydligt 😂 Så gör man i alla fall på IFÖ och eftersom bägge ligger under Geberit så borde det vara lika. Brukar inte vara någon låsning om det inte är i offentlig miljö.
3 svar · 1,1k läst
·
H
hbhi: Hittade rätt till slut. De anslutningskoppling var fel typ. Jag köpt dessa som finns på flera ställen och nu sitter allting tätt och bra så länge. Hoppas det här hjälper ngn annan. [bild]
1 svar · 939 läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Damn! Im good, kul att kunna hjälpa
5 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Salsa 55 W: https://pax.se/sv/product/pax-products-handdukstorkar-elektriska/salsa-timer-hoger--VP-EL-SALSA--3708-1 Samba 40 W, smalare: https://pax.se/sv/product/pax-products-handdukstorkar-elektriska/samba-timer-hoger--3708-2 Foxtrot 80 W, högre: https://pax.se/sv/product/pax-products-handdukstorkar-elektriska/foxtrot-timer-hoger--VP-EL-FOXTROT--3708-5
1 svar · 842 läst
Globetrot
Globetrot: [citat] Låter rimligt! Priserna kan säkert variera lite beroende på var du bor? Från 40-60 kkr efter ROT är min gissning. Det kan vara svårt att hitta företag som enbart gör punktinsatser om du vill ha intyg. Men de finns nog. ☺️
4 svar · 1,4k läst
N
nezze: Är det kanske bättre att sätta en ersättningsmuff i röret och sen 30 gr böj och sen rak pipa upp genom golv?
1 svar · 800 läst
·
Klenki89
Klenki89: [citat] Förtydligande bild här .. de röda streckade är alltså den bärande väggen under, pilen visar regeln som "hänger" i luften här.. dessa hängande reglar går genom hela badrummet som ni ser i bilderna ovan. Va ska man göra här? Har givetvis en badrumsfirma som är anlitad som jag också skall kolla med måndag, men värt att slänga in en fråga här! :)
1 svar · 945 läst
·
T
tyomka: [citat] Möter dagligen typer som säger att de är födda på byggarbetsplatsen. Sen när det kommer till ytan så visar det sig att det inte är deras ålder som spelar så stor roll det är det som är innanför deras pannben 😉 Vill absolut inte trycka ned någon inom byggbranchen. Det finns otroligt duktigt folk men tyvärr så finns det nog lika mycket mindre duktigt folk också. Kan
18 svar · 2,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Man brukar kunna reglera temperaturen under vredet och lättaste sättet att ta reda på exakt hur är att googla fram manualen.
4 svar · 1,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Välkommen till forumet. Tråkigt med ett sådant svar på ditt allra första inlägg. Vilka dosor har du tittat i, var? I nyproduktion förekommer det att man bara lägger i en dragtråd i tomma rör till tvätt och tork i badrummet. Troligen går röret direkt till elcentralen. Det kanske inte ens finns en ledig dvärgbrytare för det. Såg du ingenting i dessa dosor? Då får man använda en
2 svar · 814 läst
G
Goxx: Nej, allt vatten via blandare/wc till avloppspumpen. Tyvärr ingen separat ventil till wc, men har lagt tort i överkant på wc. Visade sig vara genomblött efter någon timme, så wc tjuvrinner uppenbarligen intermittent.
6 svar · 1,1k läst
·
E
Anonymiserad 405730: Nej det ska vara enhetligt ifrån ett o samma märke, produkter som är för gamla är heller inte att rekomendera i tätskiktsarbeten..
1 svar · 834 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Instämmer med ovanstående om brunnens monteringssätt samt minimiavståndet 200mm mot vägg. Även vaskavloppet måste flyttas för det får inte heller ligga närmre vägg än att där är minst 60mm mellan rör och den yta som ska fuktskyddas. Rekommenderar verkligen att du läser på en del om vad som gäller om du vill ha ett badrum som omfattas av din försäkring om något skulle råka
6 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Jaha, det var lite senare än jag gissade med tanke på det visuella.🤔 Säkervatten gjorde sitt intåg 2005. Jag har gjort alla sen starten via mitt företag där jag är anställd. https://www.sakervatten.se/branschregler/tidigare-branschregler
8 svar · 1,7k läst
·
T
tyomka: Hur gick det med din blandare till slut? Jag har samma problem nu där jag behöver omvandla duschblandare till en som passar för badkar. Var det komplicerad eller var det bara köpa vilken blandare som helst och skruva i dit?
9 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.