Badrum
Paul-Staffanstorp: Det försvinner när rörläggaren ska fräsa ner dem för montering. ;)
Kane: [citat] Nej, det var ju bara exempel med där för montering på kommod.
Demmpa: Om du blindpluggar röret, från kranen, som tvättmaskinen är kopplad till så räcker det att stänga av ventilen. Den vita burken är ett vattenlås, den behöver du inte plugga.
husola: [citat] I mitt fall så är det orangea rör som kommer upp ur marken så gråa delen är helt ovan mark; från trossbotten ner till anslutning mot orange.
Globetrot: [citat] Nej, dessa är frivilliga. Finns inga lagkrav
Svenne1: [citat] Vet inte vad du önskar för mått. Avloppet ut från väggen är 155 mm ut från väggen diam på röret 123 utv och 118 inv. Eftersom manchetten är 40 mm så önskar jag att utkastet från toan går på mer än ca 30 mm i manchetten.
Rickard.lj: [citat] Okej , prata med mattläggare så kan han fin dra golvet åt dig , kanske en lättare lösning, kan inte yttra mig om bostik då de inte är ett märke jag har användt själv , kör schönox RR å Fin På jobbet ,
BirgitS: GVK listar VVS-produkter som är godkända för anslutning till tätskikt här: https://www.gvk.se/nyheter/2021/hitta-godkanda-kombinationer-for-tatskikt-mot-vvs-produkt/ Allt gäller inte våtrumskassetter så du får kolla upp vad som är relevant och om något finns i önskad storlek. [citat] Det kan ha varit innan det fanns några godkända och då fick man acceptera risken för vattenskador
Älvsbyn28624: [citat] Jag är mer inne på Fibo Wipes istället för Fibo Clean, vet du vad skillnaden är mer än att den ena är en spray och den andra typ "våtservetter"?
husola: [citat] Menar du för mitt tredjehandsalternativ med ovanpåliggande matta? Vet du vad den vätskan heter?
Anton Arvanitis: [citat] Super bra, tack så mycket!
BirgitS: Den enda reservdel (pumpdelen) till en tvålpump som jag hittar ser inte ut som din men kostar 2/3 av vad pumpen kostar att köpa som ny så jag tror det är svårt att hitta reservdelar. Men kanske det går om du vet vem som har tillverkat pumpen och kanske någon känner igen den om du laddar upp en bild på hur hela pumpen ser ut.
Rickard.: Du vågar ta i med måtta med en skiftnyckel eller annat lämpligt verktyg, Rucka lite försiktigt fram och tillbaka så brukar det släppa.
BirgitS: Se här: https://www.essve.com/sv/bygguider/allt-om-fogmontage/foga-med-akryl-silikon-eller-hybrid
BigNorrey: [citat] stort tack för tipset, ser ut att vara en bra lösning för oss!
BirgitS: Nu var det ju några år sen vi valde badrumsinredning men då hade nog INR också långa garantitider.
goldfish1977: [citat] Jag tänker att tidigare fanns det kopplingar i schaktet som var dolda och utspridda på olika ställen. Nu orkade de väl inte dra ner nya rör från ovanvåningen ner till ett fördelarskåp där alla kopplingar skulle finnas. Enligt dem pga att det inte skulle få plats. Så nu blev det en bättre lösning och enda stället blev att ha fördelarskåpet i taket. Bättre än att ha dolda
Josth: Jo precis, bara att reklamera. Det är en välbekant modell för golvvärmeläggarna...
Ulla_Sidén: [citat] Nope, det är inte denna typ jag söker. Dessa t-lister finns överallt, i olika färger. Nej, den söker jag inte
EdgarX100: [citat] Hej @Snorkfröken, Jag löste problemet genom att köpa ett begagnat skåp från marketplace. Skåpet var helt nytt och låg i sin förpackning. Lyckas du hitta ett begagnat skåp är det absolut smidigaste lösningen. Det svåraste är inte att få det att fungera, utan att det ska se "snyggt" ut. Jag lyckades felsöka mitt trasiga skåp med hjälp av det fungerande skåpet. I mitt fall
Timmertorsten: [citat] Gjort på liknande sätt för 5+ år sedan och var betydligt mindre noggrann (handslipade och tvättade med T-röd sen målade). Körde med Trestjärne Golvfärg från Jotun. Har haft den färgen även på andra golv och den slår det mesta enligt min åsikt. Färgen sitter i vart fall på min toalett och täcker klösmärken i plastmattan som fanns där när vi flyttade in.
Masv98: [citat] Tack för svar! Tror dock inte slangen räcker ”så långt”.. tror du att det räcker att slangens högsta punkt sitter bakom tvättmaskinen? Där sitter den nästan i jämn höjd med handfatet 🤔
bobbytables: [citat] Vilket fantastiskt svar! Stort tack för det @Krilleman Det låter smidigt om jag kunde vända på s-ningen men monteringen ser lite speciell ut vid golvet. Hur angriper jag det problemet? Angående y-kopplingen, hur gör man när det är hane-hane mot spilltratten? Har ju lindat eltejp idag :D (repost som svar på ditt inlägg)
fredrik02: [citat] Laddade upp en bild till, kika gärna igen. Men är väl 3/4 som du sa. Vi har inte bauhaus där jag bor, du får gärna kika på biltema så jag vet jag får rätt grejer med mig hem, får nog ett psykbryt om jag köper fel 😂
Jonaskaboonas: Jag är rätt nöjd att vi var på slutskedet av vårt nya badrum såhär i sommartid när elen skulle kopplas in, slippa strula med arbetsbelysning och så vidare när det blir kvällsgöra med att koppla in lampor. Utöver den detaljen så är det fritt fram närsom.
Anonymiserad 170696: Behöver The Stig fortfarande sin korkar då detta låg överst under en annan tråd?
Krilleman: [citat] Har du en seriös besiktningsman på plats som besiktar detta så är det 60mm fritt som gäller. Allt annat ger avvikelse.