Badrum
BirgitS: [citat] En elektriker drar en utanpåliggande kabel från nuvarande uttag till ett nytt utanpåliggande uttag. Observera att vägguttag i badrum måste uppfylla en rad krav, t.ex. måste det vara skyddat av jordfelsbrytare och får absolut inte vara närmare dusch och badkar än vissa avstånd. Exakt vad som gäller vet elektrikern.
Nic_G: [citat] Ok då missförstod du mig. Jag vet *hur jag föreställde mig att det ska se ut*. Jag hade ingen aning om varken att det kallas ”gerat” eller att är svårt/tidskrävande/ovanligt nuförtiden. Jag trodde att det i princip bara fanns ett, normalt sätt att kakla runt fönstren, och att det skulle medföra att det ser ut så som det gör när det är gerat. Jag har m a o ingen koll
Dublin: [citat] Minns inte vad jag hade hittat för tre år sen, men idag dyker följande upp när jag googlar. https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mobler/rostfritt-sanitet/bad--tvatt--rostfritt/tvattstall-rostfria/tvattstall-contura/7631070
Masthugg: Det får ju att måla våtrumsmatta men om de tittar så är ju underlaget till mattan väldigt ojämnt. Kommer inte bli mycket bättre.
Becken90: [citat] Hej! Anlitade du Galleo någongång? Hur gick det isåfall? Står i valet att anlita dom men väldigt lite info om företaget överlag
Småfixren: [citat] Hihihi, ja, jag skall be montören att få tätskiktet ovanpå. Dåligt foto så det är inte lätt att se
CODE: Glipan mellan plattan på vägghängda toaletten och väggen i vinkel är ca 5 mm, nu nästan täckt av silikon men tittar man noga syns kanten. Ungefär samma glipor mellan vägg och golv.
yonna: Jag tycker (det får man ju göra härinne) att ursprungsritningen är totalt fel. Varför dubbla rader kakel istället för endast en rad ovanför handfatet? Dessutom har någon tidigare påpekat, och som jag också håller med om, spegelns typ/form som inte heller är optimalt till detta badrum. Byt till rektangulär spegel med tillräcklig höjd så att belysningen inte heller behöver flyttas.
Globetrot: Nej, men herregud! Informera att det inte är acceptabelt då du vill ha koll på detta! Dra av beloppet på fakturan och låt den tvinga den till tingsrätten om de vill. Man häpnar! !!!
finlirarn: Det kanske är en sån här list? https://www.hornbach.se/p/tatninglist-e-list-tesa-vit-6m-x-9x4mm/2550143/
Globetrot: Vår plattsättare målade kanten (det var målad vägg) Blev väldigt bra
Bono_R: Hej Jag kollade våra duschväggar och måttet är 67 cm på ”synligt glas och är 90 x 90, men radien är också lite förskjuten så dushen känns rätt rymlig när man står i dushen. Märke Hafa från ca 2016. Vi har en billig dushvägg i stugan som också är 90 x 90 där radien är störst i mitten men där känns det som utrymmet är mindre än i vår hemmadush. Kanske inbillning /B
Anton Arvanitis: Hej till alla kunniga! Man kan skapa fall i duschen med t.ex. kuvertskärning, men min fråga är hur kan man skapa ett par millimeters fall utanför duschzonen med stora plattor utan att det blir fogsprång? Tack på förhand!
CODE: Vi håller på och renovera badrummet och jag upptäckte precis att plattsättaren satt upp en platta med slag i kanten. När jag påtalar det svarat de ”ja med det kommer döljas av silikonsträngen”. Är det acceptabelt? Jag vill inte ha breda sillikonsträngar i ett nyrenoverat badrum.
Palaggskalven: [citat] Tack tergo! Men får "Forum is locked, and does not accept new posts". Blir till att limma..tack iaf
Krilleman: [citat] Toppen, bekräfta att dessa går att manövrera också. Många äldre ventiler är aldrig använda och således är dom fast i "öppet läge". Oerhört bra att göra detta innan du gör åtgärd på felet...
Thyselius: Oj oj oj, tiden flyger förbi och glömskan gör sig påmind igen 😅 Det går framåt, har nu tätskiktat samt satt upp allt ytskikt, väntar nu på att fogen skall härda innan jag fortsätter med nästa steg som borde bli innertak. Vi har som plan att montera det utan taklister, funderar fortfarande på hur detta skall gå till då det skall vara rörelsespalt m.m då det är Huntonit
Jona$: [citat] Ja det var tydligt med rörmokaren som skulle dra, samma person demontera. Men nu får de lösa sig senare, allt fokus ligger på huvudbadrummet just nu
Sickla: Tack, fick samma uppgifter från annat håll, så kommer köra på denna (men installeras nog först om 3 veckor).
Paul-Staffanstorp: Det är väldigt svårt att svara på när man inte vet om det ska göras nischer, finns utvändiga hörn som ska geras, mått på rummet gällande hur mycket kapningar etc. men uppskattat... Flytspackling en dag Tätskikt en dag Plattsättning golv en dag Plattsättning väggar två till tre dagar Fogning en dag 6-7 dagar á cirka 5500-6000kr = 35-45000kr inkl. moms plus material Runda slängar
Stefan1972: Ja byta skivor är absolut enklast.....Jag hade nog dock försökt få till nån sockel nere så skivorna kommer upp lite. Gjuta en kant runt om 1dm upp som man kanske klär med nå likartat klinkers som på golvet och sen skivor uppåt från det. Är ju enkelt att bara spika ihop en enkel ram med rätt höjd och lägga in och sen bara fylla upp och dra av lite snyggt. Kanske en liten list som
Jörgen Brattäng: Tack för de svaren, var mer åt det hållet jag var ute efter. Ska ta och börja nu till helgen. Tack igen!
ZipLock: Kolla noga vad det är för golvbrunn och avloppsrör under golver, så du inte riskerar att för riva det nya badrummet pga dåliga rör. Finns det någon avloppsstam i närheten som kan bytas ut när du i alla fall är där och river?
gogul: Stort tack! Ja, jag började också googla runt på andra europeiska sajter. Har ännu inte hittat någon som har både badkar, handfat och toastol - men hittade fullt med tyska sajter om att själv måla om med special tvåkomponentslack. Det är faktiskt en vettig variant i mitt fall, då inget av porslinet egentligen är trasigt. Kanske går att få fräscht trots allt.