Badrum
husola: [citat] Tack för svar. Det blev en förminskning till slut. Blandaren var inkopplad med en 12-10-koppling så jag bara bytte ut den mot T-kopplingen med 12-10-förminskning mot blandaren och en gren vidare mot WC.
Norktork: [citat] Har inte hunnit testa ännu men badrumsbyggarn kommer för lite sista småfix imorgon. Kanske ber dem fästa dem med skruv ändå :)
Cato_Uticensis: Tackar för återkopplingen! Svårt att säga hur mycket av bakstycket som kommer synas, men jag får ju betänka att jag en dag skall lämna hyresrätten ifrån mig och att bakstycket då måste se skapligt ut. Ja, det lutar nog åt att det får bli spraymålning. Jag tror att det klarar sig även om det inte blir precis samma nyans. Tackar annars för tipset med vinylfilmen. Tyvärr är inte
Globetrot: [citat] Ok, så den kanske är från 2022, men felinköpt?
Totte_S: Hej o välkommen hit. Om du kan lägga upp en bild på termostaten, eller skriva vad det är för modell, så är det enklare att hjälpa till.
Bergling: Det är alltid lätt att vara efterklok och när vi byggde huset så satte vi aldrig något vattenutkast på baksidan. Men nu har det uppstått ett behov/önskemål om detta. Grejen är att huset är byggt med betongelement så det är inte så lätt att dra om saker i efterhand, varken el eller vatten. Men min fundering är om det är en helt idiotisk idé att borra ut genom ytterväggen
Magrand: Mora Temp duschblandare 40 cc utgången. https://www.moraarmatur.com/sv/duschblandare/mora-temp/140300 Reservdel: Ventilhylsa+kolv 020 https://www.moraarmatur.com/sv/reservdelar/ettgreppsblandare/209099-ae Ibland kan det sluta droppa om man vrider spaken till annat läge.
xxargs: Svavelsyra är inget man kan få tag på utan tillstånd idag, men saltsyra går fortfarande att köpa i byggvaruhandeln och är bra på att lösa kalk och ger väldigt lättlöslig kalksalt (kalciumklorid - vägsalt, till skillnad mot svavelsyra som ger svårlöslig gips istället) - och också fräter i fogarna som håller kaklet och golvstenarna, så det gäller att avgränsa saltsyran tex
janwide: Sket i morse för första gången. Verkar inte vara några problem så jag ska testa igen om ett halvår.
Anton Arvanitis: Hej till alla kunniga, I badrummet, duschen är 80x80cm. Jag ska använda 30x30cm plattor kuvertskärning i duschen. Fallet i duschen kan vara 7-20mm/m. Golvbrunnen ska vara centrerad. Golvbrunnsmanschetten bygger ett par millimeter !!! Brunnens fläns är 30cm från väggarna. Om jag har 5mm fall, med manchetten ska vara knappt 3mm!!! Hur mycket fall passar i en sådan 80x80 dusch? Tack på
BirgitS: Det blir ju ingen vattenskada för att man har fått bort glasyren och lite av den yttersta leran. Däremot om man tar bort en kakelplatta kan det ju bli en vattenskada om tätskiktet då skadas och det inte går att laga. Det är nödvändigt att veta vad det är för tätskiktssystem för att veta om och hur det kan lagas.
BirgitS: Just sån färgskiftning har förekommit i andra trådar och då verkade det ha berott på mycket små sprickor i glasyren som gjort att vatten har kunnat tränga in. I så fall är det bara ett estetiskt problem eftersom tätskiktet är bakom kaklet. Kranen, eller rättare sagt röret till den, ska vara tätat mot tätskiktet och inte mot kaklet utsida.
BirgitS: BKR beskriver både bakstrykning och dubbelkamning här: https://www.bkr.se/teknik/byggkeramikhandboken Tillägg: Liksom länk till Riktlinjer för storformatiga plattor.
Fjonken: Du vill väl ändå ner till grundkonstruktionen så du kan göra rätt hela vägen?
Fjonken: Det där bör du verkligen fundera över att byta ut, nyrenoverat badrum med gamla rostiga stammar, njae det är riktigt dåligt
Fjonken: Har du en bättre bild? Toaletten stod väl inte på plats när mattan lades in? Isf är det bara att riva och göra om,
BirgitS: [citat] Känn på rören under handfatet efter att du har spolat varm- och kallvatten där. Om varmvattenröret fort blir svalare så läcker nog den blandaren.
LZeij: Hej! Vi har gjort en stor tillbyggnad och vi bygger ett badrum från grunden. Ovanför badrummet är det en ovanvåning/loft. Vi har fått till oss av byggaren som satte upp skelettet på byggnaden att man inte bör plasta mellan bjälklag (bara i "yttertak" och ytterväggar), så det har vi inte tänkt. Men hur gör man med detta när det gäller badrum? Bör inte taket i badrummet vara hyfsat
Fjonken: [citat] Tycker väl bara att just att om man kan undvika att skita ner så förbannat så är väl det bra?
Anonymiserad 405730: Det löser en mattläggare dom svetsar i en mindre bit..
ToT15: [citat] På övervåningen på toaletten är det LK fördelarskåp för den vattenburna golvvärmen, och det är för alla slingor på övervåningen. Sen på entréplan sitter det ett fördelarskåp i hallen som tar alla slingor på entréplan och källaren. (Det skåpet sitter på baksidan av vattenskåpet som sitter i badrummet). Så totalt 2 fördelarskåp som är kopplade till värmepumpen.
finlirarn: [citat] Jag instämmer med övriga som tycker att du kan sitta lugnt i båten. Din kostnad blir densamma oavsett hur du vrider och vänder på detta. Dessutom ser ju allt korrekt ut. Det finns ingen anledning att ens ta in en besiktningsman.
JohanLun: The good thing, it is probably easier to check the membrane (tätskikt) when the tiles are already removed. If tätskikt is there, hope that they just took a fikapaus and the fix got dry on these few tiles. There will be water under the tiles. The membrane is what is preventing water from going into the walls. If the membrane is ok, it is probably easy to glue back the tiles and fix this visual.
oppelainen: Tackar och bock! Ja, priset per sittning blir ju mindre med åren. Men samtidigt tycker jag att sitsar för mindre än femhundringen har funkat bra hittills.
Liljeros: Är det ett hyreshus är det ju verkligen inte ditt problem, använd badrummet och var glad, eventuella problem relaterade till brister i tätskiktet ligger långt fram i tiden. Att slippa få en tröskel med klack eller upphöjning är ju en fröjd och inte särskilt vanligt i hyreslägenheter. Däremot hade jag bett dom limma dit tröskeln på nytt, och i samband med det även lägga en silikon
Amatöraf: De ska ta upp plattorna närmast dörren och lägga de alla med något större fog för att de ska liva bättre med väggarna. Får väl se hur det ser ut. Gammal lägenhet med snea väggar men med så jävla mycket förarbete borde det bli bra.
husola: Hej, Jag undrar över det bästa sättet att hålla ihop ett Tubolit isoleringsrör runt en vattenledning? Jag har precis dragit en ny vattenledning med värmekabel och Tubolit och jag har sett att man i många fall använder en form av silvertejp runt tubuliten men kan det verkligen vara en åldersbeständig lösning? VA-ledningen är delvis under mark och kommer upp under trossbotten. Är inte
Jonasm90: Perfekt. Tack ska testa. Återkommer med resultat
3k3: Rörisen verkar vara med på noterna, men jag har nog landat i att inte köpa allting själv. Det är ett så pass litet badrum dessutom, så det borde väl inte öka notan avsevärt. Olika omständigheter har gjort att han inte lyckats ta sig hit ännu, jag hade faktiskt hunnit åka och handla en hel del grejer som jag har fått lämna tillbaka innan tiden för öppet köp rann ut. Det är en av