2 198 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Behövere hjälp av kunnig gällande mosaikläggning
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jag håller på att bygga ett badrum och har satt allt kakel och klinkers men har valt att använda mosaik i duschhörnet.
Min fråga gäller när man fäster mosaiken med fix och det torkat. Ska då all mosaik sitta helt fast av fixet?
Jag har flera bitar som sitter lite löst och jag undrar om dem bitarna kommer fastna när jag fogar?
Tacksam för av någon kunnig och erfaren kring detta.
Min fråga gäller när man fäster mosaiken med fix och det torkat. Ska då all mosaik sitta helt fast av fixet?
Jag har flera bitar som sitter lite löst och jag undrar om dem bitarna kommer fastna när jag fogar?
Tacksam för av någon kunnig och erfaren kring detta.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Om inte mosaiken fäst mha fixet så är det bara en nödlösning att försöka fästa upp den med fogen. Fogen är till för att fylla mellanrummet och dess egenskaper är för det anpassade, fixet är till för att fästa kakel, klinker eller mosaik vid underlaget.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Tack för båda svaren men jag känner mig inte mer säker eftersom att svaren skiljer sig så pass mycket där jag tolkar det första som att det är bara att köra på och det andra som stopp, stopp, stopp.
Tacksam för hur en erfaren hade gjort i mitt ställe nu när det är som det är och att jag har lösa bitar.
Tacksam för hur en erfaren hade gjort i mitt ställe nu när det är som det är och att jag har lösa bitar.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Typ 10-15 bitar men dom är inte på samma ställe utan lite utspritt.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Håler med. Skära ut och fästa med fix är modellen tror jag. Att fuska och försöka fästa upp mosaik med fogen skulle jag inte göra.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jag har använt flexfix och bitarna sitter fast såtillvida att nätet som håller ihop alla bitar har fastnat i fixet men fixet har inte trängt igenom nätet så att mosaiken fastnat.
Bitarna ligger ju stumt mot flexfixet men det är bara nätet på vissa ställen som fastnat.
Hmm vet inte om det blev tydligare nu
Bitarna ligger ju stumt mot flexfixet men det är bara nätet på vissa ställen som fastnat.
Hmm vet inte om det blev tydligare nu
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Tänkte jag skulle återkomma med hur jag gjorde och jag petade lös alla bitarna som inte satt riktigt och satte ny fix under dessa bitar. Resultatet blev jättebra. Men det var en hel del "pill" med det så kan man undvika det så kan man tjäna några timmars arbete.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Vad bra att det löste sig. Du valde rätt väg att gå.
Klicka här för att svara