Byggahus.se
Tyvärr har jag inga före-bilder, men jag kan lova att gulnad halvsprucken rosa plastmatta där masonitspikarna syntes igenom inte var någon vacker syn

Inredning från Svedbergs beställdes tillsammans med en Ifö Sign vägghängd toalett samtidigt som jag började riva ut rubbet ända inpå råsponten bakom.
Två nya fönster beställdes också och byttes efter en hel del blod svett och tårar
Inget skoj att skära i mexitegel med en vinkelslip utan klingskydd.
Fönstrena sitter lite dumt till, det ena inne på lilla toa och det andra vid badrummet som ska byggas om, där blev det ett 190 fönster istället för det som satt sär innan, släpper in betydligt mer ljus.

Urtaget till nya fönstrer urkapat och allt urrivet i badrummet
118367-IMG_1604.JPG

Bild utifrån, här syns också de gamla fönstrena
118368-IMG_1605.JPG

Badrummet gipsat i vägg och golv samt spacklat, det nya fönstret syns också, japp ni läste rätt, jag har gipsat väggarna, vilket var godkänt fram till 2008/07 vilket jag också är väl medveten om och är beredd att ta konsekvenserna själv OM det skulle hända något.
117819-IMG_1726.JPG

Duschnishen med vattenrör 150CC, ni ser även rören till handdukstorken nere vid golvet, inte helt lätt att få upp dem där, fick i stort sett sprätta upp en tredjedel utav golvplanken.
117821-IMG_1728.JPG
 
Redigerat:
Taket med infällda megastora pottor i brandsäker plast för att kunna husera 230V 50W spottar
117822-IMG_1729.JPG

Golvet gipsat med golvgips som är satt med primer på trägolvet och en speciell sorts fix, ej skruvat, sitter som berget!
118369-IMG_1741.JPG

118370-IMG_1742.JPG
 
Redigerat:
Golvvärmekabeln utlagd med smältlim, där det inte ligger kabel skall en låda byggas för att husera toalettelementet, avloppsventilation och lite annat.
Här syns också alla nya avlopp som är nydraget under huset, bort med gammalt gjutjärn och dit med ny fin plast :)
118371-IMG_1743.JPG

118372-IMG_1744.JPG

Dosorna till spottarna, termostaten, belysningen i spegeln och fläkten, har beställt Elko Plus strömbrytare och vägguttag med inbyggd blå belysning bakom, ser sjukt läckert ut.
Röret är avloppsventilation, satt tidigare gjutjärnsdito vilket numera är förpassat till soptippen.
118373-IMG_1745.JPG
 
Golvet flytspacklat, har lämnat duschen vilken ska spacklas för hand så fort golvet torkat
118374-IMG_1747.JPG

118376-IMG_1748.JPG

Och här ligger dessa dyrgriparna och väntar på att slabbas dit, inner,ytterhörn, rörmanschetter och brunnsmanschett finns också hemma redo att monteras
118379-IMG_1749.JPG


Så här långt är jag kommen i dagsläget, kom gärna med pointers och tips om ni upptäcker något jag missat bortsett från användandet utav våtrumsskivor ;)

Fortsättning följer..
 
Här är förresten skissen på hur allt är tänkt att se ut,


117568-screen1c.jpg

117569-screen1d.jpg
 
Har fortfarande inte valt kakel än, men det blir antingen vita 10x40 eller 11x33 med ljusgrå fog, men vad tycker ni om finishen?, ska de vara blanka eller matta?, lutar åt matt men läste att blanka plattor "förstorar" ett litet badrum..
 
Lådan börar få sin form, skruvade 2x2 och 3x2", stabilt som berget!, klädde sedan med OSB 10mm118815-IMG_1759.JPG

Här syns dosan till det LEDbelysta uttaget som hamnar bredvid spegeln
118816-IMG_1760.JPG

Avlopp och vattenmatning till blandare och toa
118817-IMG_1761.JPG

Ifö Sign WC, första och sista gången jag bygger vägghängt dass..
118819-IMG_1763.JPG
 
Klätt med gips och passar in WC-elementet, nu väntsr fuktspärr innan jag kan skruva fast elementet och kapsla in det med OSB och gips.
118820-IMG_1764.JPG

Bild från insidan av lådan, var ganska knixigt att koppla in avloppsdelarna till kommoden, blev trängre än jag trodde :)
Väntar på att rörmokaren ska komma och fixa vattenrören till WC och blandare.
118822-IMG_1765.JPG

Byggde ihop kommoden utan vask för att måtta in avlopp mm. ser riktigt bra ut.
118823-IMG_1766.JPG

Fortsättning följer..
 
Wow, snyggt jobbat! Snygga skisser du hade fått till. Keep up the good work!
 
vic viper skrev:
Så här långt är jag kommen i dagsläget, kom gärna med pointers och tips om ni upptäcker något jag missat bortsett från användandet utav våtrumsskivor ;)
Ok, du har bestämt dig för att frångå 2 x branschregler genom att använda OSB och gips.
Det jag ser på bilderna och funderar på: alla skarvar är spacklade. Med vad? Sandspackel går tvärbort, bara så att du vet. Vill man promt spackla skarvar eller dylikt skall detta ske med mineraliskt bundet spackel dvs. cementbaserat eller gipsbaserat. Målarnas sandspackel orkar inte hålla kakel.
 
Redigerat:
Spacklat med våtrumsspackel självfallet, visserligen behöver man ju inte spackla när man ska tätskikta och kakla, men det känns ordentligare på nåt sätt att ha en hyfsat jämn yta att kakla på..
Samtliga skarvar är också armerade med glasfibernät.

OSB ligger bara på själva utbyggnaden annars är det bara gips på resten av väggarna.
 
Redigerat:
Men våtrumsspackel är också ett sandspackel. Ej lämpligt att ha bakom kakel. Våtrumsspackel har man under färg i våtrum, men inte bakom kakel.
 
Jaha, det var ju kanske mindre bra, dock har jag svårt att tänka mig att kaklet skulle trilla ner pga spacklet när kaklet sitter i 80% ospacklad yta som också är belagd med tätskikt.

Synd att man som glad amatör får reda på sånt här i efterhand :)
 
Hade ni läst jon_h's klistrade tråd om badrum eller ev. branschreglerna så hade ni klart och tydligt fått veta att allt sandspackel ska bort... men, men, ni gör som ni vill :)
 
ktm250 skrev:
Hade ni läst jon_h's klistrade tråd om badrum eller ev. branschreglerna så hade ni klart och tydligt fått veta att allt sandspackel ska bort... men, men, ni gör som ni vill :)
Jaha här drar vi alla över en kam ser jag....

Vill man inte läsa jons tråd kan man läsa monteringsanvisningen på förpackningen till det tätskikt man använder - där står det vad man ska göra och sedan är det bara att låta bli att göra allt annat.......;)

Viper, om det inte är försent tycker jag du ska överväga att ställa toafixturen på färdigkaklat golv istället för direkt på flytspackel och sedan täta..... Blir det läckage rinner det ut direkt och det finns ingen risk för mekanisk skada på tätskiktet heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.