Hej!

Bakgrund; Är helt medveten om nya regler för våtrum mm enligt BKR och vad dessa säger om gips men i detta fallet kommer jag ta ett MEDVETET avsteg från dessa och vill ha tips om hur bäst lösa väggkonstruktionen.

Ska renovera en minimal toalett på 110 x 160 cm golvyta, en dörr på 60 cm, inget fönster. En långvägg består
av betong och mot denna är ett handfat monterat, alla andra väggar är 13mm enkelgips på 45x45 reglar cc600 (där det blir så långt). Varm och kallvatten kommer in genom gipsvägg från annat rum och avlopp till toalett är enda genomföring i golvet. Ytskikten idag är våtrumstapet på vägg (gips och betong) och våtrumsmatta på golv av betong, 2 cm hög tröskel skyddar mot hall med ekparkett.

Så till frågorna; Eftersom användningen av toaletten idag är (förutom det uppenbara) mer tandborstning/gästtoalett än badbalja/dusch (finns ingen golvbrunn) kommer jag att välja gips till vägglösningen snarare än någon av de nya skivorna. Renoveringen är av ren kosmetisk karaktär, ingen fuktskada dvs. Här har jag ett par alternativ för hur jag gör vägglösningen, främst för att få den tillräckligt stabil för kakling, inte för att sätta upp tunga hyllor.

1) Riva våtrumstapeten och kakla direkt på 13mm enkelgips på 45x45 cc 600 = för ostabilt

2) Riva våtrumstapeten, skruva 13mm våtrumsgips i existerande reglar + pl400 eller motsvarande över hela ytan. Kakla på denna sedan.

3) Som ovan fast med 6 mm renoveringsgips istället

4) Fler alternativ?

Samtliga alternativ givetvis med ett (rollat) tätskikt.

// Mats

T
Du borde nog ta och läsa reglerna igen eftersom ett WC inte är något våtrum i den bemärkelsen. Du behöver endast ha tätskikt på golvet samt minst 5 cm upp på väggen. Innan dom nya reglerna tillkom behövdes det ingenting alls i ett WC.

"Krav på tätskikt på golv i tvättstugor, utrymmen med varmvattenberedare samt toalettrum (BBR 6.5331)"

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.