Hej,

Jag har precis köpt en ganska så ny bortadsrätt (ca 4 år gammal, två personer har bott där innan mig). Mitt problem är att det luktar avlopp i badrummet (som självklart sprider sig i hela lägnheten). Anledningen till detta är efter lite undersökningar att golvbrunnen i badrummet inte är helt rund (måste ha "dragit" sig lite när golvcementen stelnade) och detta leder till att vattenlåsinsattsen inte passar 100% och alltså inte blir helt tät.

Vi har garanti kvar på huset (föreningen valde att teckna 10 år) och jag kan självklart få detta fixat men det betyder antagligen att de kommer att bila upp hela brunnen och göra om den... =(

Så min fråga är;
- Finns det någon form av tätningsmassa som stelnar men inte fastnar så att jag kan göra min egen tätning runt brunnen istället? Den måste ju gå att ta bort när man vill rensa vattenlåset.... Den får självklart inte heller mögla eller liknande.

Tacksam för svar!

Möjligen kan du tillfälligt täta runt vattenlåset med silikon, det bör vara ganska enkelt att skära bort när du skall rensa brunnen. Vad jag vet så går inte att på ett säkert sätt skarva tätskicktet, speciellt inte i duschen, så vill man vara säker på att slippa framtida problem så bör tyvärr hela hela ytskicktet tätskickt/kakel/klinker i badrummet rivas och göras om.

Nja, alltså. Det är inga problem med tätskiktet. I golvbrunnen sitter en plastinsatts som fungerar som vattenlås och det är den här insattsen som inte passar riktigt i golvbrunnen. Själva brunnen är tät och ok och det kommer inte leda till framtida problem. Det är bara att insattsen är rund och det är inte brunnen så det läcker ut lukt. Jag vill inte använda silicon eftersom det fastnar utan något som är som häftmassa ungefär fast inte möglar... Någon som vet något sådant. Min mamma sa att man eventuellt kunde blanda i ättika i häftmassa, tydligen är det ättika som gör att vissa tätningsmassor inte möglar. Är det någon som vet om det stämmer?

P
Vad spelar det för roll om häftmassan möglar. Efter två dushar är brunnen ändå full med mögelkänsligt material och jag tror inte att du kan återanvända hästmassan. Ättiksyra är höggradigt vattenlöslig och ganska flycktig så jag tror inte att det funkar. Den ättika som finns i vissa silikonmassor är ett lösningsmedel och har inget med mögelresistensen att göra. Vill du promt ha en mögelhämare så prova att få tag på boracol i marinhandeln.

Tack för svaren, jag ska prova dessa olika varianter och se vad som fungerar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.