9 886 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Fall med fix?
Hej
Jag har lite folk som hjälper mig med mitt badrum, problemet är att dom spacklat helt plant utan fall och dom tänker göra fallet med fix.
Jag är ju ingen expert direkt men det låter lite farligt tycker jag även om det är ett bra tätskikt på flytspacklet.
Vad kan hända tror ni?
Tacksam för snabbt svar.
P.S
Det ligger värmeslingor i spacklet som kanske hjälper till att torka ev. vatten?
//Patrik
Jag har lite folk som hjälper mig med mitt badrum, problemet är att dom spacklat helt plant utan fall och dom tänker göra fallet med fix.
Jag är ju ingen expert direkt men det låter lite farligt tycker jag även om det är ett bra tätskikt på flytspacklet.
Vad kan hända tror ni?
Tacksam för snabbt svar.
P.S
Det ligger värmeslingor i spacklet som kanske hjälper till att torka ev. vatten?
//Patrik
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Tycker inte du ska gå med på deras förslag pga. det skall vara fall på spacklet av den annledning att platta/fog ej är vattentäta...dvs fallet skall vara under plattona för avrinning. Även fast du har golv-värme så kommer den inte stå och "brinna" o´torka upp vatten under plattorna på sommaren .Problemet du kommer få är så kallad "källar lukt" dvs. stillastående vatten som gör att lukt uppstår.Så kräv en omspackling av ytan som uppfyller kraven 1:50 i dusch och under badkar samnt 1:100 på övriga ytor , annars byter du "hjälp". Då kommer du iallafall slippa problem i framtiden .
Lycka till /B
Lycka till /B
Tack för svar!
Men om det egentligen inte är någon större risk för ev. vattenskador med tanke på att det är ett bra tätskikt. så kanske jag inte behöver oroa mig
Jag antar att man kan ha lite högre värme på golvet för att undvika lukt.
Vi har varit utan dusch och toalett i 3 veckor nu (portapotti är ganska värdelöst i längden, tro mig *S*) så jag chansar nog i det här fallet.
Det finns ca 7cm fall utanför golvbrunn iaf. så det hjälper väl lite.
Men om det egentligen inte är någon större risk för ev. vattenskador med tanke på att det är ett bra tätskikt. så kanske jag inte behöver oroa mig
Jag antar att man kan ha lite högre värme på golvet för att undvika lukt.
Vi har varit utan dusch och toalett i 3 veckor nu (portapotti är ganska värdelöst i längden, tro mig *S*) så jag chansar nog i det här fallet.
Det finns ca 7cm fall utanför golvbrunn iaf. så det hjälper väl lite.
Vattenskader kommer inte uppstå om tätskikt appliceras som det ska och i rätt mängd , men jag skulle personligen inte godta mindre fall på spacklet änn vad som föreskrivs.Förstår din situation ,men vill du lägga ut massa pengar igen pga. du inte blir nöjd och /alt. det börjar lukta.Vill du betala för x-tra elen som det ev. kommer behövas för att ta bort stillastående vatten undet plattorna.Kan vara väst o´sitta på en portapotti ett par extra dagar
....men valet är ju såklart ditt.
Betänk också att ett badrum utan korrekt fall inte är utfört enligt branschreglerna vilket gör att ditt försäkringsbolag garanterat strular om det blir någon form av problem (även om det inte direkt beror på avsaknaden av fall)!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Hur skall dom bygga fallet med fix ?
Jag tycker iaf personligen att fix är relativt svårbehandlat -dvs att stryka ut det med en tandspackel är lätt - men att bygga ett jämt underlag med fall låter väldigt svårt !?
Förutom då att det bli ovanför tätskiktet....
/K
Jag tycker iaf personligen att fix är relativt svårbehandlat -dvs att stryka ut det med en tandspackel är lätt - men att bygga ett jämt underlag med fall låter väldigt svårt !?
Förutom då att det bli ovanför tätskiktet....
/K
Tjenare,lånar tråden lite då jag också har en fundering ang.att spackla fall,golvet är nu flytspacklat,har lite problem att få tag i nån som kan göra jobbet åt mig å funderar därför på att göra det själv,hur går jag enklast till väga med detta,skall tilläggas att badrummet är på ca 12 kvm varav bastu i ena hörnet på 4 kvm ,dusch i hörnet brevid bastun,tacksam för svar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden