Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Apr 2006

Hur fästa tvättstället?

Hallå där ute,

Hur sätter jag upp tvättstället på bästa sätt? Väggen består av kakelplatta sen två lager 12mm gips och sen en spånskiva. Under handfatet kommer det en liten vägghängd kommod. Kommoden sätts fast med medföljande "skena", men hur gör jag med handfatet för att det skall sitta säkert i väggen? Funkar det med "vanliga" skruvstift, dvs skruv i ena änden o M-gänga i den andra? och plugg?

2.    länk #2
    imported_Byggaren
    Gäst
    Det är sådana saker man tar hänsyn till innan man smäller gips på väggarna Kallas kortlingar på byggfackspråk. Dvs. korta regelbitar mellan de stående reglarna i stommen i rätt höjd för att hänga tvättställ och annat tungt i som ska fästas i väggarna.

Om ni ska ha en kommod under antar jag att den ska sitta med något oxå genom kakel och gips? Skenor till trots, så måste de ju oxå vara fastsatta i väggen på någon vajsing.

Är tvättstället och kommoden så avpassade till varandra att de kan samverka? Om inte, är det enklaste ni kan göra att inte lita till enbart vägginfästning för någon av dem.

Tvättstället måste ju oxå sitta där det ska i förhållande till avloppsanslutning och rörkopplingar i vägg eller golv, även om det finns 'misstag' (på rörmokarespråk) för avloppsanslutningen som medger förskjutning i sidled med några centimeter (max 5).

Om ni har otur att hamna mellan de stående reglarna är det bara gips att fästa i och då är rätt don en kraftig Mollyskruv för två lager gips + spånskiva + kakelbeklädnadens tjocklek. I det fall ni hamnar i en regel är en lång, kraftig träskruv bäst genom konsol, kakel, gips, spånskiva och in i regeln.

Kan ni få tvättställ och kommod att samverka kan flera (Molly-)skruvar fördela vikten av båda.

Lyckas ni inte att fästa en enda av konsolerna/skenorna i en bakomliggande, stående regel, återstår att säkra kommoden ner till golv med ett par ställbara ben i framkant, ett i varje hörn, av rostfritt. Därtill palla mellan kommod och tvättställ på någon vajsing.

Att lita enbart till vägginfästning i gips skulle jag inte göra. Även om det är Mollyskruv. Det räcker att någon kommer på att tvätta fötterna i tvättstället och råkar hoppa till så att halva kroppsvikten hamnar i tvättstället, så börjar infästningarna knaka. Och knakar det, är inte tätheten mot fukt i väggen efteråt vad den ska vara. Då ramlar snart kakeln ner oxå.
    Senast redigerad av imported_Byggaren 2008-01-17 16:20

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Mar 2005
    Län: Västerbotten

Jag kanske missförstår, men är inte spånskivan avsedd som "kortling". Varför skulle man annars sätta dubbel gips + spånskiva?

Den ska därmed inte pluggas, utan skruvas med medföljande skruvar.

4.    länk #4

Jag håller med jenfor, träskivan är ju istället för alla kortlingar. Till tvättstället fanns det inga skruvar med, så jag köpte speciella skruvstift avsedda för ändamålet, vilket han i butiken sa skulle funka men, jag behöver väl inte använda de medföljande pluggarna för de funkar ju inte i gipsskivorna. Finns det molly, modell större?

5.    länk #5
    imported_Byggaren
    Gäst
    Spånskiva (av tillräcklig tjocklek) kan fungera som 'kortling', men då ska den vara minst 16 mm tjock (helst 22 mm) om det är kakel utanpå och inte den vanliga 12-13 mm. Ett bättre alternativ är OBS eller 15 mm K-ply.

12 mm spån är för slankt (även med 2x12 gips utanpå) för att kakeln ska sitta säkert fast när det blir påfrestning i väggen till följd av moment från det som hänger på den. Det är ju inte bara tvättstället som sådant som belastar. Det gör även vattnet och den event. foten.

Psst! Glöm heller inte att trycka in silikon i hålen innan ni skruvar i skruvarna.

6.    länk #6

ok jag håller med dig, jag var lite otydlig, det är inte en spånskiva utan en OBS skiva som sitter bakom. Jag tänkte faktiskt bara borra igenom kaklet o sen dra i ett par rejäla skruvar med ett par saftiga brickor mellan handfatet och skruvskallen. Sen på med kommoden under på medföljande upphängningsskena.

7.    länk #7
    Dalbotöss avatar
    Moderator Medlem: Sep 2009
    Län: Dalsland

Och när tråden ändå är väckt kan jag ju fortsätta.
    I mitt badrum sitter det råspont bakom skivorna (tretex, inte riktigt rätt skivsort idag) Funkar det att använda och skruva ordentligt i tro? Råsponten alltså. Känns lite fånigt att riva dem och sätta reglar och kortlingar när de redan sitter där. Sen att det kanske inte är enligt praxis är ju en annan femma...

8.    länk #8
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Vet inte om jag riktigt förstår frågan. Har du Tretex som skivmaterial i ett gammalt badrum, med råspont innanför?

Råsponten duger säkert att skruva i. Frågan är väl snarare om Tretexskivan står emot trycket från konsolerna till handfatet. Jag skulle vara orolig för att konsolerna trycks in i skivan, och sedan börjar skruvaran glappa.

9.    länk #9
    Dalbotöss avatar

Min tanke var så här - jag tar bort tretexen och sätter riktiga skivor ovanpå råsponten och sen primar och kaklar och allt sånt där. Min undran var då om råsponten skulle hålla för att fästa handfat, duschväggar och annat man kan tänkas vilja skruva upp.

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Jönköping

Jag har samma vägg som du i mitt badrum och ska börja renovera i december, frågade tre st olika hantverkare i går ang problemet och dom sa att det med största säkerhet inte kommer att vara ngt problem. Då menar jag vägg med kakel, fix, fuktspärr, cementbaserad skiva och tillslut råsponten.

11.    länk #11
    Dalbotöss avatar

1817 - kalas! Då du kommer börja lite före mig får du lova att berätta om det uppstår problem eller om det funkar helt enastående.

12.    länk #12
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Om man nu fäster komoden i väggen så behöver ju inte vasken mer än sättas i komoden med silicon...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09