Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2007
    Län: Stockholm

Regler för höjd av badrumsskåp.

Jag undrar lite om det finns några regler för hur högt man får sätta upp ett spegelskåp ovanför tvättstället. Finns några sådana regler ?

2.    länk #2
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005

Nej, det bestämmer du själv. Det finns standardmått, men den optimala placeringen på skåpet hänger ju på hur lång man är.

3.    länk #3
    rascalsrules avatar
    Nykomling Medlem: Nov 2007

öppnar upp den här tråden igen, är lite intresserad av vad praxis är, var brukar man sätta dom? håller på att regla väggen som den ska sitta på och vill sätta kortlingarna rätt, några tips?

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: VÄRMLANDSLÄN

Det beror ju som sagt vilken typ badrumskåp det är och hur långa er familj är .

I tjejens förra hus fick hon använda en lite pall när hon skulle titta i spegeln

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Aug 2006

Jag provar att öppna upp denna tråd igen.....

Hantverkaren hemma hos mig har satt upp spegelskåpet med början 200 cm från golvet. Skåpet är 60 cm, vilket innebär att skåpet sitter väldigt högt. Hantverkan sa att standard säger att elen ska komma ut från väggen 2m från golvet att skåpet är uppsatt därefter.

Vad är standard?

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne
    Inloggad
    Nja, 190 cm skulle jag säga är standard där elkabeln kommer ut till antingen lampa eller spegelskåp.

7.    länk #7

Hmmm, det blir en diskussion med hantverkaren. Skåpet sitter för högt! Är man runt 160 syns man knappt.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Västra Götalands Län

Det FINNS standard!

1200 mm över golv till underkant skåp/spegel ska det vara!
    Bygger allt, trots allt.

9.    länk #9

Var finns standarden att läsa? Någon som vet?

Menar du 1200 mm över golv till underkant? Ett spegelskåi med höjd 600 mm får en överkant på 1800 mm, vilket verkar lågt??

10.    länk #10

Det är SS standard. SS standarden är svindyr att köpa, men kolla lite kataloger på nätet från tillverkare av inrede, tex vedum eller svedbergs, så kommer du märka att det stämmer.

Fler exempel:

Toarullehållare: 850 mm över golv
    hatthylla i hallen: 1850 mm över golv

Osv...
    Bygger allt, trots allt.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Västmanlands län

Får en känsla av ett dessa mått standardiserades på den tiden då människor inte blev så långa. Jag skulle bli vansinnig om överkanten på skåpet var på 1800 från golvet. Då skulle jag få böja mig ner för att se mig själv.

12.    länk #12

Ok, testa detta då:

Ibland när man kommer hem till folk, och de visar upp något rum de renoverat, te x ett badrum händer det: Du tittar och tycker kaklet var snyggt, duschen snygg, kommoden snygg osv, men ändå, du "känner" ändå att något inte stämmer....

Då är det förvånande ofta så att någonting i ögonfallande är uppsatt utanför standard!

Vi är så vana (omedvetet) vid dessa höjder, att vi "normaliserats" efter dessa.

Tex höjd köksbänk: Idag standard 900 mm över golv. Det räcker att det sitter 930 mm över golv, för att de flesta av oss (långa som korta) spontant skulle säga att ..."det känns som att köksbänken är väl hög".

Märk väl att avvikelsen endast är 30 mm!! De flesta missar på betydligt mer när de får uppgiften att te x "måtta upp en meter". Men dessa standarder är vi alltså "programmerade" med, då vi stöter på dem överallt, hos vänner, på hotell, på jobbet, kort sagt överallt.

Monterade själv en spegel på WC 10 cm för högt, måttade efter mitt eget ansikte "lämplig höjd". Såg jätteknepigt ut!

Nä, håll dig till standard, allt annat kommer att ge en "olustkänsla".
    Bygger allt, trots allt.

13.    länk #13

Jag skulle bli vansinnig om överkanten på skåpet var på 1800 från golvet. Då skulle jag få böja mig ner för att se mig själv.
    Och detta är helt fel. En "helkroppsspegel" är 1600 mm hög. Ändå är de flesta av oss betydligt längre än så. Ändå funkar det.

Testa!
    Bygger allt, trots allt.

14.    länk #14
    Dalbotöss avatar
    Moderator Medlem: Sep 2009
    Län: Dalsland

Och detta är helt fel. En "helkroppsspegel" är 1600 mm hög. Ändå är de flesta av oss betydligt längre än så. Ändå funkar det.

Testa!
    Det beror väl helt på vad man vill se när man tittar i spegeln? Är man ute efter att se hur väl kläderna sitter på så funkar det ju att stå en liten bit ifrån spegeln och titta på sig själv. Vill man däremot klämma en pormaskkoloni på näsan så vill man ju givetvis inte stå och böja sig i en halvtimme...

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Västmanlands län

Testa!
    Ställer du alltid en helkroppsspegel på golvet? Man monterar den ju så att man själv ser bra i spegeln.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09