Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Län: Skåne län

Och detta är helt fel. En "helkroppsspegel" är 1600 mm hög. Ändå är de flesta av oss betydligt längre än så. Ändå funkar det.

Testa!
    Om vi, bara för exemplets skull, förändrar vår anatomi lite grann och flyttar upp ögonen längst upp på kroppen. Sätter en spegel lodrätt (och vi förutsätter att du står lodrätt med dina ögon fortfarande längst upp) med överkanten i höjd med ögonen så räcker det att spegeln är halva kroppslängden för att du ska se tårna (förutsatt att vi inte flyttat dem någon annanstans på kroppen för något annat exempel).

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Observera att man ser dubbelt så mycket av sig själv i en spegel som spegeln är stor. En 1-metersspegel kan alltså visa hela kroppen av en 2 meter hög person under förutsättning att den sitter på rätt höjd (kolla själv i någon lämplig spegel). Överkanten bör vara c:a 10 cm över ögonhöjd, dvs strax under hur lång man är så ser man hjässan. Är man 2 m lång så är det lämpligt att sätta spegelns överkant på 190 cm, men det är ju inte så vanligt med 2-meterspersoner, så kanske 180 cm räcker. Dessutom är det nog kvinnor som använder speglarna mest och då blir det lätt för högt även med 180 cm och gissa vem som får skulden när spegeln sitter för högt.
    Det finns en annan tråd där allt detta är utrett.
    Gunnarb

3.    länk #18
    Junior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Östergötland

Dagsböter?

Vad händer om man bryter mot "standard" och sätter badrumsskåpet där det passar mig i mitt badrum?
    Senast redigerad av frean98 2012-01-26 07:42

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: kalmar

Vad händer om man bryter mot "standard" och sätter badrumsskåpet där det passar mig i mitt badrum?
    Du får det som du vill ha det

Men när du ska sälja så gäller det ju att du hittar någon som är lika lång som dig

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Kalmar län

Jag är drygt 180, min sambo e drygt 160, har barn i div åldrar o längder som varierar mellan åren.
    Satte upp mitt badrumsskåp efter känsla, mätte nu, det sitter i underkant på 121cm, är 64cm högt o slutar alltså på 185.

Funkar kanon.

6.    länk #21
    Junior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Östergötland

Du får det som du vill ha det

Men när du ska sälja så gäller det ju att du hittar någon som är lika lång som dig
    Eller så byter dom nya ägarna badrumsskåp?

7.    länk #22
    misingens avatar
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: kalmar

Då får jag väl vara rättshaverist och antiparagrafryttare och säga att det beror väl på situationen.

Lämpligt är ju att såväl en person på 1,65 som 1,80 (vilket normala människor är ( ja, normal kan definieras som det vanligaste )), kan se sin spegelbild.

Och är Nisse 1o98 och Stina 1o57 så får de väl skaffa en extra lång spegel dårå..

Och hamnar underkanten då på 1200mm är det väl bara att applådera
    kompletterar analog värme med digital

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09