Byggahus.se
En bekant hade samrådsmöte med kommunen idag inför byggstart. Enligt byggnadsinspektören på kommunen skall man inte få ha vattenburen golvvärme i våtrum när det är träbjälklag. Varför kunde han inte säga, och inte heller vad han stödde det hela på.

Någon här som vet?!

Tack å hej!
Ewa
 
Självklart får man det. Ett oerhört märkligt påstående, skrämmande om det kommer från kommunens byggnadsinspektör.
 
Tack för ditt svar!
Ja, visst är det märkligt.
Jag har vidareförmedlat svaret till grannen, får se om han vinner duellen med inspektören... :S
 
En lustig liten detalj jag märkte när jag lusläste instruktionerna till de golvspån jag ska ha i mitt badrum är, tillverkaren rekomenderade *inte* el-golvvärme ihop med golvspån...vattenburen var dock ok! :)

mvh
Abbe
 
Va? Vilka skivor är det?
 
www.byggma.no/Orkla Golv_mont_WcNL5.pdf.file
...sid 4 tror jag det var...och när du kollar (för jag tror du blev lite nyfiken!) vad tror du om det lim de vill att man använder kontra vinterlim (som jag redan köpt...)?

mvh
Abbe

attsingen, limtypen stod inte i det länkade dokumentet ovan utan i ett annat från hemsidan! I vilket fall föreskrivs ett lim av typen "melamin-urea-formaldehydlim", vet du något om detta?

forestia.byggma.no/Golvskivor_fr%C3%83%C2%A5n_Forestia_hx-Ye%5B1%5D_i9fIY.pdf.file

...sid 10
 
Jag skulle gissa att detta gäller elvärme som ligger direkt mellan spånet och övergolvet. I det fallet kan det bli ganska höga temperaturer lokalt i spånet. Har man däremot gjutit in slingorna i spackel, som man gör i badrum, blir temperaturen knappast betydligt högre än med vattenburen värme.

Jag har faktiskt ingen aning om din fråga kring limmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.