Byggahus.se
Håhåjaja...är det inte det ena så är det det andra!

Jag märker snabbt att bjälklaget är ojämnt och jag skulle behöva shimsa under golvspånet.

Tips på material som är lämpligt att bygga på balkarna med (vill inte fästa extrabalkar på sidorna av orginal att jämna med) mottages tacksamt samt lämpligt lim vore kanon! Skruvar ni proffs (spikar?) fast sån't här också eller räcker det sedan med de skruvar som kommer hålla golvspånet?

mvh
Abbe
 
Träfiberskiva av masonittyp är ganska lämpligt för detta. Jag brukar väga av på bjälkarna först och sedan slå en spik så att det håller sig på plats. Tänk på att skivorna ska vila på samma yta som om du lagt dem direkt på bjälkarna (i alla fall på längden, på bredden räcker med 45 mm), så du kan inte dutta i små bitar bara här och där. Antar också att du har max 600 c/c på bjälklaget idag.

Edit: Jag pratar egentligen om när jag väger av under ett nytt sekundärbärverk. Man vill ju att skivan ska vara limmad och skruvad mot bjälkarna, så egentligen borde du limma mellan schimsbitarna också. Jag vet inte riktigt hur just detta fungerar i praktiken, jag slår alltid på bitar på sidorna av bjälkarna om jag hamnar i din situation.
 
Masonit verkar vettigt, vet du om vanligt inne-trälim är ok till detta och sen vanligt trälim till spånskivan också?

Edit: Det känns så skumt att börja slå på lappar på sidorna av 3"10...;)

mvh
Abbe
 
Nej, du ska ha vinterlim när du limmar golvspån. Och jag vet som sagt inte hur bra det blir med masoniten i ditt fall. Hur tjockt behöver du lägga?

Varför skulle det vara skumt? Du drar dit nya fina bitar längs hela bjälkarnas längd. Blir jättebra och är oerhört mycket enklare än att göra som du tänkt.

Vad har du för c/c på bjälkarna?
 
http://forum.byggahus.se/badrum/73770-golvfraga.html

Tja, det blir tajt, i synnerhet om jag ska kortla som jag tänkt. Sen känns det som sagt trist att inte lägga skivorna på de feta bjälkarna...Någon har för länge sedan skapat ett fall med en yxa ca 1.5m från vägg och in, som mest en dryg cm.

Vinterträlim till skivorna alltså, bra! Vad är det som gör att just "vinterträlim" ska användas? Polyuretanlim brukar ju annars vara väldigt starkt?

Remsor av masonit, polyuretanlim samt små spik för att hålla hop det en stund kanske är en vettig metod såvida inte "vinterträlim" också där är att föredra?

mvh
Abbe
 
Se där ja, det var det badrummet ja..

Fast vi diskuterade inte att fästa virke på sidorna i den tråden. Jag förstår inte varför det skulle vara synd, det är ju fortfarande bjälkarna som bär. Det blir precis samma effekt som att schimsa på, men oerhört mycket enklare. Jag kan inte se någon anledning att kortla, mer än för att ge stöd åt spånet vid rummets ändar.

Vad gäller lim så är det spånleverantörerna som anger vinterlim. Det behåller sin elasticitet bättre än vanligt trälim vad jag förstår. PU-lim funkar säkert också, men det är smartare att göra exakt som leverantörerna föreskriver. På så sätt ansvarar de för konstruktionen, hittar du på något eget är det du som har konstruktionsansvar. Och jag vill som sagt inte uttala mig om hur du ska göra med masoniten och hur den ska limmas. Jag vet helt enkelt inte, och jag hade inte gjort så.
 
Intressant!

Vad tror du är den minsta regeldimensionen som är lämplig att hänga på ca 1.5m?

mvh
Abbe
 
Hur menar du, var ska den hänga och vad ska den bära?
 
Förlåt, när jag läste det själv såg jag hur otydligt det var...

Vilken regeldimension tror du man som minst kan använda för att göra som du säger, spika/skruva på sidan av orginalbjälkarna i ungefär 1.5 meters spann. Det är ju ingen ide att låta den "nya" bjälken ligga med den gamla hela vägen, det är bara den sista 1.5 metern som inte är i våg.

mvh
Abbe
 
Det beror på hur mycket den ska sticka upp som mest. Men säg att man vill ha i alla fall 70-80 mm ned på bjälkens sida (fast såklart gärna mer). Räcker alltså med 45x95 om du ska ha 20 mm som sticker upp. Spelar ingen roll om det blir en bit som är 50 cm eller tre meter, längden har ingen betydelse i det här fallet, den ska ju inte bli fribärande. Fäst den med skruv (komplettera gärna med lim) som skruvas zick-zack på kanske 100 mm avstånd, så att regen fästs både i över- och underkant. Inte för nära kanterna förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.