3 202 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
hur göra med badrumstaket?
Har sänkt taket i badrummet i helgen... Vi har skruvat upp 6 st gipsplattor i taket och tänkte nu gå tillväga på följande sätt:
1. spackla skarvar och skruvar med våtrumsspackel + slipa
2. rolla på ett lager med våtrumslim
3. sätta på microlit
4. måla med våtrumsfärg
Kan detta funka? När vi var på K-rauta sa de att vi även skulle använda primer och tätgummi ovanpå microliten innan målning med våtrumsfärg. Stämmer detta?
1. spackla skarvar och skruvar med våtrumsspackel + slipa
2. rolla på ett lager med våtrumslim
3. sätta på microlit
4. måla med våtrumsfärg
Kan detta funka? När vi var på K-rauta sa de att vi även skulle använda primer och tätgummi ovanpå microliten innan målning med våtrumsfärg. Stämmer detta?
Trams! Om du vill göra det helt korrekt så gör du som du tänker. Våtrumsspackel, sedan något av färgtillverkarnas våtrumssystem för färgen. Flüggers system använder våtrumslim som primer till våtrumsfärgen så det limmet går säkert perfekt till microliten.
Va bra! Då kör vi på som vi tänkt! Tack för hjälpen!
Tipset är att måla taket först och gå ner med färgen en decimeter på väggen. Överlappa sedan med gummigucket när det är dags för det. För att få en helt tät färgmössa på barummet kan man täta eventuella glipor mellan taket och väggen med lite latexfog eller liknande, bara för att färgen ska ha något att fästa på över glipan.
Tack för bra tips! Vi hann dock inte få upp taket innan plattsättarna fixade kaklet... Men vi har ett badrum kvar att göra så där vi får göra så!
Efter alla diskussioner kring gipset vara eller icke var ai väggarna funderade jag kring det tak jag har i mitt badrum,
Vi bygger nytt och har valt att sätta in granpanel i taket som vi lackat två gånger med en vitbetsad lack, vi har även infällda spottar i taket som klarar våtytrymmen. Är detta en godkänd konstruktion coh finns det några specifika regler kring detta? Jag har inte förstått det så tidigare.
Hoppas på assistans!
Vi bygger nytt och har valt att sätta in granpanel i taket som vi lackat två gånger med en vitbetsad lack, vi har även infällda spottar i taket som klarar våtytrymmen. Är detta en godkänd konstruktion coh finns det några specifika regler kring detta? Jag har inte förstått det så tidigare.
Hoppas på assistans!
Det fungerar säkert utmärkt om ventilationen är god. Vad gäller godkänt eller inte verkar det inte finnas några större krav på taket, till och med helt obehandlat virke är okej, även om jag inte brukar rekommendera det.
Klicka här för att svara