35 260 läst · 7 svar
35k läst
7 svar
Borra i superhård klinker?? Jag tror jag blir galen ...
hej
snickaren satte upp kaklet i köket och sedan skulle elektrikern borra hål för att fästa vippkontakten. Efter en dryg halvtimmes borrande hade han kommit max halvvägs in i klinkerplattan. Med ett av de två hålen. Detta genom att med all tyngd hänga sig på borrmaskinen. Elektrikern föreslog att vi själva skulle borra hålen och att han monterar elen nästa gång han kommer. (Vilket råkar vara om en vecka ...).
Nu har jag försökt och försökt. JAG KOMMER INGENSTANS.
Jag har testat med kakelborr och med vanlig metallborr. Kakelborren har jag använt till mycket annat, duchhörna, klinkers i vårt gamla badrum osv men i dessa klinkers fungerar det INTE.
Alla förslag är välkomna!
tack!
/fialotta
snickaren satte upp kaklet i köket och sedan skulle elektrikern borra hål för att fästa vippkontakten. Efter en dryg halvtimmes borrande hade han kommit max halvvägs in i klinkerplattan. Med ett av de två hålen. Detta genom att med all tyngd hänga sig på borrmaskinen. Elektrikern föreslog att vi själva skulle borra hålen och att han monterar elen nästa gång han kommer. (Vilket råkar vara om en vecka ...).
Nu har jag försökt och försökt. JAG KOMMER INGENSTANS.
Jag har testat med kakelborr och med vanlig metallborr. Kakelborren har jag använt till mycket annat, duchhörna, klinkers i vårt gamla badrum osv men i dessa klinkers fungerar det INTE.
Alla förslag är välkomna!
tack!
/fialotta
ok, tack så mycket. jag ska testa om lördag
glad midsommar!
glad midsommar!
dewalt ha kommit med en ny borr som har inbyggt kyl system med vatten finns i olika dimensioner
tyvärr så hittar jag inte det på hemsidan så jag kan visa ..
vet inte heller hur dom funkar
tyvärr så hittar jag inte det på hemsidan så jag kan visa ..
vet inte heller hur dom funkar
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jula säljer små hålsågar (minsta är nog 6mm) med diamant. Jag har kört med deras 25mm hålsåg i klinkers, den bet väldigt bra. Nu vet jag ju inte om mitt klinker var lika hårt som ditt, men jag hade försökt först med en hålsåg med hårdmetallbeläggning, med den tog det typ 1 timme. Diamantvarianten tog kanske 20-30 sekunder. Inte dyra heller.
Frågan har varit uppe förut.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/1286-borra-i-kakel.html#post309816
Jag rekommenderade då dessa från Classe och gör det fortfarande.
Clas Ohlson - Diamanthålsågsats. Hålsågar handla beställ postorder
http://www.byggahus.se/forum/badrum/1286-borra-i-kakel.html#post309816
Jag rekommenderade då dessa från Classe och gör det fortfarande.
Clas Ohlson - Diamanthålsågsats. Hålsågar handla beställ postorder
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.