Hejsan,
Jag har satt igång att kakla mitt badrum med ett kakel från CC Höganäs, som heter Biselado. Plattorna ligger omlott, som i en tegelvägg eller som i Paris tunnelbana. Tre väggar är klara och fina... Nu kommer det som jag klantigt nog inte tänkt på;
Finns det någon klurig som kan lösa mina problem?
/sara
Jag har satt igång att kakla mitt badrum med ett kakel från CC Höganäs, som heter Biselado. Plattorna ligger omlott, som i en tegelvägg eller som i Paris tunnelbana. Tre väggar är klara och fina... Nu kommer det som jag klantigt nog inte tänkt på;
[*] Ett utåtgående hörn. Hur tar jag hand om det? Kaklet har inga halvplattor utan jag har delat på dem. Nu när jag ska kakla hörnet, skall jag dela på varje rad för att få minsta möjliga vågeffekt på fogen, eller finns det någon smart kakellist jag kan använda? Om jag använder en vanlig kakellist, hur tar jag hand om "dalarna" som bildas av fasningarna på plattorna? Kakellistens konstruktion kommer väl att synas i dessa "dalar" från ena sidan?
[*] Ett fönster. Fönstret skall inte kaklas i smygen utan bara runtom på väggen. Alltså enkelkaklade hörn.
Ni se hur första väggen blev och fönstret syns också på bifogad bild.Finns det någon klurig som kan lösa mina problem?
/sara
Fönstret hade jag bara klippt så som det blev, om möjligt sett till att inte få någon fasning i anslutningen till fönstret. Hade sedan avslutat med sådan där hörn/kvartslist.
I ytterhörnet hade jag sett till att klippa alla plattorna även om det normalt inte är det snyggaste. Då slipper du få konstiga dalgångar av fasningen.
Ska väl tillägga att jag inte är någon erfaren plattsättare, däremot har jag tittat rätt mycket på andras plattsättningar =)
I ytterhörnet hade jag sett till att klippa alla plattorna även om det normalt inte är det snyggaste. Då slipper du få konstiga dalgångar av fasningen.
Ska väl tillägga att jag inte är någon erfaren plattsättare, däremot har jag tittat rätt mycket på andras plattsättningar =)
Samma här men eftersom plattorna ser ut att ha fasningar ut med alla kanter slipper du nog inte ifrån problemet helt hur du än bär dig åt.
Alternativt kanske du kan fasa plattorna i hörnet? Med en välgjord rundad fog blir det (enligt mig) det allra snyggaste hörnet.
Alternativt kanske du kan fasa plattorna i hörnet? Med en välgjord rundad fog blir det (enligt mig) det allra snyggaste hörnet.
Kan man fasa baksidan på kakel? I så fall kan man ju fasa baksidan av kanten mot hörnet på båda plattorna som möts. Om man är riktigt skicklig kanske de möts perfekt, men det förstår jag är i stort sett omöjligt. Man kan då kanske som sagt runda av hörnet lite med en fog.
Hmmm... vilket verktyg måste jag ha för att fasa en kakelplatta?
Kan ju bli lite tufft att sitta och knapra med papegoj-tången på alla plattorna. Phu.
Skickar med en illustration så Ni ser vad jag pratar om.
Runt fönstret får man väl skära alla kantbitarna och sedan göra en fin fog i latex eftersom att fönstersmygen endast kommer att vara vitmålad.
Trevlig kaklingsmidsommar
/sara
Hmmm... vilket verktyg måste jag ha för att fasa en kakelplatta?
Kan ju bli lite tufft att sitta och knapra med papegoj-tången på alla plattorna. Phu.
Skickar med en illustration så Ni ser vad jag pratar om.
Runt fönstret får man väl skära alla kantbitarna och sedan göra en fin fog i latex eftersom att fönstersmygen endast kommer att vara vitmålad.
Trevlig kaklingsmidsommar
/sara
Jag hittade liknande problem med fasat kakel på ett annat ställe på forumet.
Klicka här
Klicka här
Klicka här för att svara

