Byggahus.se
Jahapp nu ska man renovera ett badrum med absolut ingen som helst erfarenhet.
Om man inte räknar med "The SIMS" och diverse forum :)
Tänkte kolla med folket på favoritforumet om jag är på väg att tabba mig ordentligt så man kanske får en "headsup!"

Vi bor i en bostadsrätt och det är ett badrum/tvättstuga på 17m2 som vi ska renovera.
speccsen på rummet är kvalificerade antaganden och inte faktiska beskrivningar.

Vägg - 2 av väggarna är bärande och av betong/gips då. dom andra 2 är av regel/gips. dessa väggar är klädda med väv och våtrumsfärg.

Golv - golvet vet jag faktiskt inte men betong låter inte så långsökt då bostadsrätten vi inköpte är typ ett blockhus med betongfundament. har svårt att se att dom skulle ha orkat regla och gipsa. golvet är för närvarnade täckt med guten badrumsmatta.

Tanken är nu denna att vi ska slita ut allting i badrummet och slita alla gipsskivor samt byta ut risiga reglar mot reglar i stål och Minerit skivor då det känns som döfött att sätta upp nya gipsskivor när dom förmodligen kommer att bli otillåtna i badrum i framtiden (hejdå pengar) sen ska det sättas ny väv och målas i tvättstuge delen. sedan kaklas i ducshdelen samt en glasmur ska upp och skilja av de två..

golvet ska flytspacklas med ordentligt fall mot dushen och golvvärme ska installeras (inte av mig oroa er inte). sedan ska hela golvet täckas med klinkers.

då kommer jag till tankar och funderingar.

1. att slå upp mineritskivor i hela badrummet är det overkill? eller ska jag bara köra närmast duschen? det är ju onekligen rätt dyrt.

2. golvbrunnen i ett eventuellt betonggolv hur tusan går man tillväga där? den måste bytas ut då den är från ca 85.

3. Tätskiktet, har kollat runt lite men jag kommer nog gå på klassiskt tätskikt+mineritskivor ist för gummifilm+gipsskivor. nån som har lust att rekomendera ett billigt, bra och användarvänligt tätskiktssystem. (länka gärna)

Då får jag nog tacka för mig, ser fram emot hjälpsamma svar

Jag kommer oxå köra upp en byggblogg när jag drar igång så får ni hålla koll på mina triumfer och nederlag :surprised:

Tja

2. du får bila upp den gamla och sätta en tex purus brun (det finns övergångs muffar till rören att köpa på tex k-ruta.)

3.Det bästa enligt mitt tycke är Lipp du får 12 liter för ca 800kr och deras primer kostart någon hundring och är mycket enkel att lägga. åtgång: har för mig att man höjt mängden från vägg 0.9 kg m2, golv 1.2 kg m2 till 1.2 kg m2 vägg och 1.5 kg m2 golv.

mvh/chali

Om du nu tänkte bemöda dig med att slänga ut gipset till förmån för någon cementbaserad skiva så får du ju vara konsekvent och även välja ett tätskikt som kommer följa kommande regler. Annars är det svårt att motivera gipsbytet ens för sig själv =)

Notera att gips fortfarande är helt OK att använda och så länge du färdigställer badrummet innan nya branschregler slår in har du en helt regelrätt konstruktion.

Chali, menar du att LIP är det bästa, eller att det är billigt och bra? Inte samma sak.. Och om du nu menar att du tycker att det är bäst, vad baserar du det på, har det ett högt ångmotstånd?

jon_h skrev:
Chali, menar du att LIP är det bästa, eller att det är billigt och bra? Inte samma sak.. Och om du nu menar att du tycker att det är bäst, vad baserar du det på, har det ett högt ångmotstånd?
Tja

jag skrev bäst enligt mitt tycke det är lätt att jobba med, billigt och jag har använt det i många år utan att ha några problem med det.

mvh/chali

Aha.

Hur lätt- eller svårjobbade tätskikten är tycker jag inte skiljer så mycket bland de vanliga vätskebaserade tätskiktet. JMen jag tycker nog inte att man kan bortse från att ångmotståndet har visat sig vara en mycket viktigare faktor än man insett tidigare. Jag väljer, tills listan över de system som blir godkända enligt de nya reglerna kommer, ett tätskikt som leverantören hävdar uppfyller de nya kraven på 1000 000 s/m i ångmotstånd. Deitermann till exempel.

jon_h skrev:
Aha.

Hur lätt- eller svårjobbade tätskikten är tycker jag inte skiljer så mycket bland de vanliga vätskebaserade tätskiktet. JMen jag tycker nog inte att man kan bortse från att ångmotståndet har visat sig vara en mycket viktigare faktor än man insett tidigare. Jag väljer, tills listan över de system som blir godkända enligt de nya reglerna kommer, ett tätskikt som leverantören hävdar uppfyller de nya kraven på 1000 000 s/m i ångmotstånd. Deitermann till exempel.
Tja

smaken är som baken=) det är nog inga problem med kraven när det gäller lip (det är ju inget litet bolag direkt). LIP

Jag är ganska övertygad om att LIP's gamla system inte uppfyller de kommande kraven, det gör nämligen inga andra tillverkares gamla system. Alla tillverkare av vätskebaserade tätskikt har fått jobba fram nya system, och mig veterligen är det bara Deitermann som gått ut och sagt att deras nu uppfyller de kommande ångmotståndskraven. Dessa höga krav kommer bara gälla Sverige, så att LIP är stora spelar ingen roll.

Har inget med smak att göra, utan om insikt om att det kan uppstå problem med vissa tätskikt under vissa omständigheter.

Vilket iofs inte hjälper TS ett dyft egentligen. LIP´s är godkänt än så länge och vad utredningarna som gjorts pekar på är väl att det KAN uppstå mögelskador på ytterväggar med diffspärr eller har problematiken utvecklats än mer?

Hade jag varit som du Lagge hade jag valt gips i alla delar utom i duschutrymmet där jag hade använt minerit och där det är betongväggar hade jag endast spacklat dessa och sedan använt ett godkänt tätskiktssystem. De flesta jag stött på är snarlika vad gäller applicering.

Abbedabbe, du menar att TS kan köra med vilket tätskikt som helst för att alla är godkända, men ändå föreslår du Minerit i duschhörnan trots att gips är godkänt?

Jag föreslår att man inte bara väljer skivan med omsorg, utan även tätskiktet. Och skulle jag välja mellan slumpvis tätskikt på Minerit respektive Deitermann eller något annat i den tätare ligan på gips, så skulle jag välja det senare.

Edit: Och jovisst har det uppstått mögel på skivmaterial även om det inte suttit diffusionsspärr bakom.

tack till alla som svarat. lite mer kött på benen nu.
Ska kolla upp det där Deitermann och fundera över Abbedabbes metod.

tack igen allihopa :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.