Byggahus.se
Jag har läst många trådar här i forumet där man säger att man INTE skall ha mjukfog mellan vägg och golv för att vatten skall kunna rinna under kaklet ner till brunnen.

Ikväll på Äntligen Hemma så säger Timell att man skall ha mjukfog mellan vägg och golv. Jag förstår att det är för att det kan röra sig, men vad är det som gäller?

Kan man använda mjukfog om den inte går ner till tätskiktet, eller bör man ALLTID använda vanlig hård fog mellan golv och vägg?
 
Man kan absolut ha mjukfog i golv/vägg.vinkeln, men den får, som du säger, inte bottna mot täskiktet. Byggkeramikrådet rekommenderar att man bara har mjukfog om det behövs av konstruktionsmässiga skäl, för mjukfogen är inte underhållsfri. Den blir ful med tiden. Men du kan alltså lugnt mjukfoga om du ser till att den inte bottnar´.
 
Vad innebär "om det behövs av konstruktionsmässiga skäl"?
 
Om det finns risk för rörelser.
 
Så här säger branschreglerna:

"Mjukfogar i beklädnader och beläggningar av
keramiska plattor
I de fall en keramisk konstruktion kommer att innehålla mjukfogar är fogarnas uppgift
att hantera de rörelser som kan ske i underlaget. En mjukfog har således ingenting med
konstruktionens täthet att göra.
Mjukfogning ska utföras
• I hörn och vinklar där underlaget på båda sidorna är betong gjuten mindre än ett år
innan plattsättningsarbeten ska påbörjas.
• I nyproduktion ska mjukfog utföras då risk för rörelser i underlaget föreligger.
Exempelvis vid väggvinkel då skivkonstruktion möter betongvägg, eller där
skivkonstruktion möter skivkonstruktion.
• Över dilatationsfog i underliggande konstruktion.
• Vid övergång till andra material i väggar, dörrfoder, fönsterkarm, dörrtröskel och vid
vinkeln vägg/tak.
Mjukfogning ska inte utföras
• I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar en plastmattas uppvik på vägg.
• Vid fog mellan keramik och klinkerram (slukrist) i anslutning till golvbrunn.
• I normalfallet golv/vägg vinkel.
Rekommendationen är att mjukfogar inte utföres om de inte rent konstruktivt kan
motiveras eftersom mjukfogar över tiden inte är mögelresistenta eller underhållsfria.
Det är betydligt mer kostsamt att åtgärda mjukfogar än att reparera sprickor i
cementbundna fogmassor. Vid tveksamheter bör avtal med beställare träffas avseende
fogarnas förekomst och utförande"
 
Rådet är att man provar med kermaiska fogar, och gärna med tillsats som gör den lite mindre sprick känslig. Fogförstärkare heter medlet.

Jag har satt keramiska fogar överallt, och de håller ihop fint. Blandade fogförstärkare i de fogar som är i vägg/vägg vinkel samt golv/vägg vinkel. Detta eftersom det är lite jobbigare att få bort överbliven fog när man blandat fogförstärkare i den.
 
Tack, då blir det vanlig hård fog och eventuell fogförstärkare.
 
Jag har använt vanlig fogmassa mellan golv-vägg och vägg-vägg, det funkar alldeles utmärkt. Har en kåk från -43, golvbjälklag av trä och plankväggar, badrummet byggt enligt alla rekomendationer.

mvh Kai
 
hej
vi har ett hus som är ett årgammalt
betongplatta på mark och trästomme.
i våran dusch toa är 1,7 X 1,7m
vi har klinker på golv och kakel på vägg med mjuk fog där emellan
men det tränger upp vatten genom mjukfogen.

det kommer inte utifrån,
utan vattnet ställer sig i kamfogens tomrum, utrymmet under klinkerplattorna.

vi är två vuxna och en tonåring som duschar där.

ska det komma upp vatten på det viset
eller har plattsättaren gjort nått fel?

är kammarn dragna på fel sätt?

är fogen fel gjord?


tack för svar!!

L F V
 
Lyckan Funkis Vinkel skrev:
hej
vi har ett hus som är ett årgammalt
betongplatta på mark och trästomme.
i våran dusch toa är 1,7 X 1,7m
vi har klinker på golv och kakel på vägg med mjuk fog där emellan
men det tränger upp vatten genom mjukfogen.

det kommer inte utifrån,
utan vattnet ställer sig i kamfogens tomrum, utrymmet under klinkerplattorna.

vi är två vuxna och en tonåring som duschar där.

ska det komma upp vatten på det viset
eller har plattsättaren gjort nått fel?

är kammarn dragna på fel sätt?

är fogen fel gjord?


tack för svar!!

L F V
Kapar tråden. Har samma problem. Nån som kan svara på det inlägget ovan?
 
Snailman
Är amatör och har aldrig kaklat (men ska) kamfogen? Man ska ju applicera fixet med kamspackelspade, sen ska kaklet /klinker tryckas dit så att tomrummen försvinner, alltså om man lyfter på en platta så ska dess undersida vara helt täckt av fix. Är det inte gjort så?
 
Är det inte så att det är just det man varnar för tidigare i tråden, att mjukfogen inte ska bottna i golv-vägg-vinkeln.
Fukten som transporteras i fixet bakom plattan tar stopp på mjukfogen, och därmed tränger det fram ovan/ur/genom den?

Kanske... bara en gissning.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
JOW skrev:
Är det inte så att det är just det man varnar för tidigare i tråden, att mjukfogen inte ska bottna i golv-vägg-vinkeln.
Fukten som transporteras i fixet bakom plattan tar stopp på mjukfogen, och därmed tränger det fram ovan/ur/genom den?

Kanske... bara en gissning.
Pratade med försäkringsbolaget idag. Jag skulle ta bort mjukfogen. Låta det torka upp. Det roliga är att dom lagt mjukfog ovan på hårdfogen som är hel och bra.

Kan det verkligen vara rätt utfört av fackman?
 
Torka upp?
Så länge ni använder utrymmet att duscha i kommer det inte torka upp, det finns hela tiden kvar fukt i fixet.
Det beror lite på försäkringsbolaget menade där, ta bort fogen för att se om problemet upphör, eller ta bort fogen för att låta det torka helt.
Ska det torka helt tar det längre tid.

Det finns ett alternativ till, och det är om det är mjukfog runt slukristen som är bottnad mot golvets tätskikt.
Då har inte fukten i golvets fix någonstans att ta vägen.
 
JOW skrev:
Torka upp?
Så länge ni använder utrymmet att duscha i kommer det inte torka upp, det finns hela tiden kvar fukt i fixet.
Det beror lite på försäkringsbolaget menade där, ta bort fogen för att se om problemet upphör, eller ta bort fogen för att låta det torka helt.
Ska det torka helt tar det längre tid.

Det finns ett alternativ till, och det är om det är mjukfog runt slukristen som är bottnad mot golvets tätskikt.
Då har inte fukten i golvets fix någonstans att ta vägen.
Han menade nog att om jag tar bort mjukfogen så kommer fukten gå ut nere vid golvet i hårdfogen den blir inte stoppad av mjukfogen. Det som jag förstod det som. Ska väl tillägga att jag prata med skadeförebyggande besiktningsman på mitt hemförsäkrings bolag. Han menade att jag skulle prova så här sedan gå vidare med dolda fel försäkringen.

Men vem lägger hårdfog sedan silikon ovan på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.