Svara Nytt ämne
  1. 2005-03-02 20:54
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2005
    129 inlägg

1 bilder

Klinkers på plastmatta?

Kan man lägga klinkers direkt på en gammal plastmatta? Det rör sig om en tvättstuga där det spills måttligt med vatten på golvet.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-03-02 21:57
    Svara | #2

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

Re: Klinkers på plastmatta?

: Om det tvistar de lärde. Detta har diskuterats i flera trådar. Min åsikt är följande: jag skulle aldrig lägga klinkers på en plastmatta!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-03-02 22:32
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: feb 2004
    1 244 inlägg
    Gillad 7 gånger
    2 bilder

Fredrik i Trollhättan skrev
    Kan man lägga klinkers direkt på en gammal plastmatta? Det rör sig om en tvättstuga där det spills måttligt med vatten på golvet.
    Efter att ha sett hur min fars golv ser ut där han gkorde så, skulle jag absolut rekommendera att INTE göra så! Pappas fogar är grönatkiga, bubbliga och STINKER mögel. Fruktansvärt! Dock skall jag erkänna att detta är i ett badrum och det är nedanför badkaret det är värst. Längre bort från badkaret, där det inte blir lika blött, ser det helt ok ut... Men nä, jag skulle rekommendera att du tog bort plastmattan...
    Husbygget blev färdigbyggt 70-talsvilla istället!

4. 2005-03-05 15:57
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2005
    129 inlägg

1 bilder

Jag är inte det minsta orolig för fukt utan funderar mest på om klinkerfästmassan fäster på plastmattan.
    Vi har inte hält vatten golvet innan och tänker inte börja nu. Att lägga ovanpå mattan skulle underlätta..

5. 2005-03-05 19:42
    Svara | #5

Nykomling Medlem: mar 2005
    9 inlägg

Om det inte är ett våtrum så borde det inte spela så stor roll om du lägger det direkt på plastmattan.
    Använd primer för att få bäst vidhäftning.

Om det hade varit i ett badrum så ska man aldrig lägga direkt på den gamla plastmattan. Då blir det dubbla tätskikt och fukten har ingenstans att ta vägen.
    Detta kan leda till stora problem.

6. 2005-03-06 10:15
    Svara | #6

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 261 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder

Nja problemet är ju inte dubbla tätskikt, om man gör så här i ett badrum så är det ju för att slippa göra ett nytt tätskikt, men det är inte rekomendabelt, efterssom fästmassan bryter ner plastmattan (så att den inte längre är tät).

I det fall som denna tråden gäller så handlar det ju inte om ett våtrum, utan mer om huruvida plastmattan duger som underlag ur fästsynpunkt. Jag har aldrig hört atalas om att den inte skulle funka ur den synpunkten.

7. 2005-03-06 20:32
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    358 inlägg

Vi lade klinker på gammal PVC matta för 3 år sedan och hittills har vi inte märkt några negativa effekter. Golvet är i en tvättstuga med måttligt vattenspill.

8. 2005-03-07 13:45
    Svara | #8

jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2004
    934 inlägg
    Gillad 19 gånger
    25 bilder

Det finns nuförtiden plastmattor som är godkända för att lägga klinkers på.

Om det nu inte är en godkänd matta skulle jag avråda för att försöka.

Liknande ämnen

1. Plastmatta på klinkers
    av Johan Regin i forum Golv
  2. Klinkers, EL golvvärme på plastmatta..
    av Mahan27 i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Klinkers på plastmatta
    av yjs i forum Badrum
  4. Nytt klinkers på bef. plastmatta
    av Yalla i forum Badrum
  5. Klinkers på plastmatta?
    av MissBeccis i forum Golv