4 419 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Klinkerplattor inkl. flytspackel som släpper...
Har ett badrum på 4m² som totalrenoverades -97. Nerifrån och upp:
- Träreglar som ligger cc30-40,
- Golvspån 19mm
- 11mm golvgips
- Fuktspärr
- Elvärme (som är på hela året)
- Flytspackel
- Klinker
(Golvvärmen slogs på 30+ dagar efter att badrummet var klart).
För några månader sen märkte jag att en platta satt lös. När jag lirkat bort fogen och fick upp plattan så visade det sig att det inte enbart var plattan som släppt utan även delar av flytspacklet. Under ångestperioden på nån månad släppte ytterligare 4-5 plattor... Vid kontakt och träff med försäkringsbolaget visade fuktmätningar inga tydliga tecken på vattenskador. Besiktningmannen konsulterade en kollega som är proffs på området och hans förklaringen till att flytspacklet spricker är materialfel. Det visade sig under 90-talet fanns det defekt flytspackel på marknaden som sväller med tiden.
Min fråga är nu om andra känner till liknande fall??? Ett "litet" problem är att denna skada ej faller inom försäkringsbolagets normer då det ej är en vattenskada, d.v.s inte en spänn i ersättning. Dessutom för att åtgärda problemet så måste *all* klinker + flytspackel bort + all kakel på väggarna då fuktspärren ej kommer att bli tät mot väggarna om enbart klinkern på golvet tas bort. En nätt kostnad på 30-40K.
Jag har frågat runt bland vänner och bekanta och ingen har hört talas om något liknande förut.
Vore intressant att höra om nån annan stött på samma fenomen samt hur ni gick tillväga.
M.v.h
Roger
- Träreglar som ligger cc30-40,
- Golvspån 19mm
- 11mm golvgips
- Fuktspärr
- Elvärme (som är på hela året)
- Flytspackel
- Klinker
(Golvvärmen slogs på 30+ dagar efter att badrummet var klart).
För några månader sen märkte jag att en platta satt lös. När jag lirkat bort fogen och fick upp plattan så visade det sig att det inte enbart var plattan som släppt utan även delar av flytspacklet. Under ångestperioden på nån månad släppte ytterligare 4-5 plattor... Vid kontakt och träff med försäkringsbolaget visade fuktmätningar inga tydliga tecken på vattenskador. Besiktningmannen konsulterade en kollega som är proffs på området och hans förklaringen till att flytspacklet spricker är materialfel. Det visade sig under 90-talet fanns det defekt flytspackel på marknaden som sväller med tiden.
Min fråga är nu om andra känner till liknande fall??? Ett "litet" problem är att denna skada ej faller inom försäkringsbolagets normer då det ej är en vattenskada, d.v.s inte en spänn i ersättning. Dessutom för att åtgärda problemet så måste *all* klinker + flytspackel bort + all kakel på väggarna då fuktspärren ej kommer att bli tät mot väggarna om enbart klinkern på golvet tas bort. En nätt kostnad på 30-40K.
Jag har frågat runt bland vänner och bekanta och ingen har hört talas om något liknande förut.
Vore intressant att höra om nån annan stött på samma fenomen samt hur ni gick tillväga.
M.v.h
Roger
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Låter som det inte är så mycket annat att göra än slanta in pengarna.
En liten fundering: Är du säker på att konstruktionen med fuktspärr under spacklet verkligen var godkänd 97, för mig låter det lite underligt. 97 var inte sååå länge sedan. Och man skulle ju kunna tänka sig att det är just fuktpåverkan som skadat spacklet?
Om det inte var en godkänd konstruktion så borde ju det teoretiskt gå att få firman som gjorde det att göra om jobbet pga. byggfusk (som jag har för mig att man kan hävda i 10år).
Samtidigt så är väl kanske förutsättningarna att lyckas inte så aldeles lysande.
Alternativ för att få ned kostnaden är ju att du gör om jobbet själv. Att döma av en del andra inlägg här så undrar jag om 30-40 tusen räcker om du lejer ut jobbet.
En liten fundering: Är du säker på att konstruktionen med fuktspärr under spacklet verkligen var godkänd 97, för mig låter det lite underligt. 97 var inte sååå länge sedan. Och man skulle ju kunna tänka sig att det är just fuktpåverkan som skadat spacklet?
Om det inte var en godkänd konstruktion så borde ju det teoretiskt gå att få firman som gjorde det att göra om jobbet pga. byggfusk (som jag har för mig att man kan hävda i 10år).
Samtidigt så är väl kanske förutsättningarna att lyckas inte så aldeles lysande.
Alternativ för att få ned kostnaden är ju att du gör om jobbet själv. Att döma av en del andra inlägg här så undrar jag om 30-40 tusen räcker om du lejer ut jobbet.
Vill minnas att jag för ca ett år sedan läste i tidningar och såg på TV nyheter om liknande problem. Det gällde då klinkers som lossnade pga att spackeltillverkarna rekommenderade just att tätskiktet skulle ligga under flytspacklel och elvärme. Jag har för mig att det gällde arbeten utförda för då drygt 10 år sedan, dvs att garantierna gått ut. Efter en del betänketid och flera klagomål från kunder så beslöt sig åtminstone några tillverkare att stå för hela renoveringskostnaderna som good will. Om jag kommer ihåg rätt så var det för drygt 10 år sedan som instruktionerna för tätskiktet ändrades till att hamna över flytspacklet.
Jag kommer inte ihåg exakt hela eller allt om detta, men det kan vara värt att kolla med både den som utförde jobbet och/eller spackel och tätskikts tillverkare. (Om mitt minne är korrekt, viket det inte nödvändigtvis är, så skulle tätskikt ligga över spackel och elvärme 97)
Tompa
Jag kommer inte ihåg exakt hela eller allt om detta, men det kan vara värt att kolla med både den som utförde jobbet och/eller spackel och tätskikts tillverkare. (Om mitt minne är korrekt, viket det inte nödvändigtvis är, så skulle tätskikt ligga över spackel och elvärme 97)
Tompa
Ja om spacklet ligger över tätskicktet så är det nog inte så underligt att det släpper efter tiden. Kanske vi får flera sådana här inlägg inom några år...
(Vore jag dig skulle jag in i det sista försöka få någon att stå för skadan. hantverkaren, material tilverkaren, försäkringsbolag, eller de som tillämpar alla olika regler. )
(Vore jag dig skulle jag in i det sista försöka få någon att stå för skadan. hantverkaren, material tilverkaren, försäkringsbolag, eller de som tillämpar alla olika regler. )
Det var yrkesfolk som gjorde plattsättningen och dom följde gällande regler.hempularen skrev:Låter som det inte är så mycket annat att göra än slanta in pengarna.
Låter skumt att fukten skall kunna påverka flytspacklet. Kombinationen med klinkers direkt på flytspackel finns i så många sammanhang utan fuktspärr, t.ex garage, hallar, etc där det kan vara gott om väta.
Det var just detta som försäkringsbolaget hänvisade till, d.v.s att tillverkarna fick slanta upp. Problemet nu är att dom pengarna är slut och det inte finns mer att hämta. -"En klen tröst i sammanhanget *kan* vara att om det visar sig när du river att det är en uppenbar vattenskada så kliver vi (försäkringsbolaget) in och tar kostnaden, annars är det något du måste bekosta själv". Jo jag tackar :-|Tompa01 skrev:Vill minnas att jag för ca ett år sedan läste i tidningar och såg på TV nyheter om liknande problem. Det gällde då klinkers som lossnade pga att spackeltillverkarna rekommenderade just att tätskiktet skulle ligga under flytspacklel och elvärme. Jag har för mig att det gällde arbeten utförda för då drygt 10 år sedan, dvs att garantierna gått ut. Efter en del betänketid och flera klagomål från kunder så beslöt sig åtminstone några tillverkare att stå för hela renoveringskostnaderna som good will.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Du får väl välta en hink vatten när du huggit up...
Du säger att det var en fackman som utförde jobbet, och att han följde gällande regler. Hur vet du det? Att han följde gällande regler menar jag. Har han sagt det eller har du fått en redogörelse för vilket fuktspärrssystem som användes och kontrollerat med BKR om det systemet var rekomnderat 97, för det tror jag är enda sättet att fastställa att det var enligt gällande regler. Och som sagt jag tvivlar på att det var godkänt så sent som 97.
Sedan så borde det ju också vara intressant att undersöka hur pengarna för ersättning kan vara slut, är det ett produktfel som tillverkaren har tagit på sig så borde dom ju vara tvugna att ersätta alla drabbade, åtminstonde inom någon given tidsgräns (vilket kan vara det du drabbats av), och i så fall visa med vilken rätt dom begränsat ersättningen.
Jag skulle gissa att det handlar om att tillverkarens ansvarsförsäkring har betalt ut maximalt ersättningsbelopp, men det betyder ju inte att tillverkaren skall slippa ersättningssanspråk. Och det är mycket möjligt att tillverkaren inte är helt ovillig till att betala om dom vet att dom gjort fel.
Klicka här för att svara