Kan man det? Vi har ett litet badrum som vi ska renovera helt i sommar. Badkaret är helt ok förutom att det är ljusgrönt :P . Eftersom det är ett litet badrum och en smal hall utanför verkar det så krångligt att ta ut badkaret ( det är dessutom inkaklat ) .

Finns det färg så man kan måla det vitt i stället? Är det värt jobbet och ungefär hur mycket kostar det? Någon som vet och kanske t.o.m. har provat?

:) carran

Vet inte om man kan måla det själv, men lite då och då ser man i inredningstidningar att folk köper gamla kar och låter emaljera om dem. Man borde kunna emaljera i en annan färg.

/ama

Hemmakatten
Vi funderade på att remaljera om vårt rejäla gjurjärnsbadkar i förra huset. Det skulle kosta över 10.000kr så det blev inte gjort. Nu var firman iofs tvungna att komma ut eftersom badkaret var inbyggt.

Fick också tipset att måla med tvåkomponentsfärg som påstods vara hållbart. Kanske värt att prova.

Ute på osäker grund här, men jag har för mig att billackerare kan göra detta och då som Hemmamkattan skriver med Tvåkomponents färg.

Det finns ju även insatser att montera i ett befintligt badkar. Gustavsberg tror jag det är som har dessa.

om det är universal insatser eller om de endast passar G-bergs kar vet jag dock inte.

carran skrev:
Är det värt jobbet
carran
Det finns inget som är lika bra och hållbart som emaljbeläggning pålagd i mycket höga temperaturer. För att någon färg skall fästa på emaljen skall ytan slipas matt och det är inte värt det hårda jobbet ( emalj är hård), tycker jag. Är ditt badkar emaljerat så blir det bara mycket besvärr med okänd slutresultat.
Är det av plast så är det i alla fall lätt att slipa ytan och kanske kommer färgen att hålla :-/. Har aldrig provat själv och har inte hört andra skrytta med bra resultat så kanske är det bästa lösning att byta eller behålla?
gaia

Det går. Min far målade om ett badkar åt mig en gång när jag bodde i en lägenhet. Det målades svart (kanonläckert) med båtfärg om jag kommer ihåg rätt. Det höll så länge jag bodde kvar i alla fall. Vet att han målat en "kudde" på deras badkar och den har suttit i många år nu.

Se till att bra ventilation bara när du målar, färgen är väl inte helt bra ur hälsosynpunkt.

/Peter

Skumpe
Försöker hitta färg för att måla om ett äldre badkar (redan målat för många år sedan men färgen flagnar). Finns massor av produkter utomlands (Amazon, Ebay och annat) men inga motsvarande produkter vad jag kan hitta i Sverige. Säljs som ett "kit" för badkarsrenovering. Det är omöjligt att få utländska sidorna att skicka kiten, jag har försökt.

Var får jag tag på detta i Sverige? Jag letar i första hand efter något som saluförs just för ändamålet och i andra hand något som "fungerar ändå".

Skumpe Skumpe skrev:
Försöker hitta färg för att måla om ett äldre badkar (redan målat för många år sedan men färgen flagnar). Finns massor av produkter utomlands (Amazon, Ebay och annat) men inga motsvarande produkter vad jag kan hitta i Sverige. Säljs som ett "kit" för badkarsrenovering. Det är omöjligt att få utländska sidorna att skicka kiten, jag har försökt.

Var får jag tag på detta i Sverige? Jag letar i första hand efter något som saluförs just för ändamålet och i andra hand något som "fungerar ändå".
Hej,
Hittade du någon bra lösning :)?

"remaljering" görs med emaljfärg eller som det heter på engelska enamelpaint. Nuförtiden inte så vanlig i större förpackningar för dylika arbeten. Modellbyggarfärg i 14ml burkar är ju exempel på sådan färg. Ger en hård slagtålig yta trots att det är en 1k färg. Man ska säkerligen ha nå specialtillstånd för att köpa sånt i större kvantiteter. Därav att det inte finns så mycket i handeln att välja på.

Skumpe
K Kusttorget skrev:
Hej,
Hittade du någon bra lösning :)?
Jag flyttade istället!

Kolla på Biltema 2komp polyuretanlack

• Gilla
Kusttorget
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.