4 260 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Många ljuspunkter i taket
Tänkte renovera badrummet till semestern, och min ide är att ha svart kakel på väggarna med kritvita fogar samt taket svart med ett (stort) antal vita ljuspunkter.
Rummet är ca 5kvadrat, och min ursprungside var optofiber eller vita lysdioder, en sisådär 100st eller nått. Vid närmare eftertanke är jag dock mycket skeptiskt till att det blir tillräckligt ljust för att funka i ett badrum.
Har i ett svagt ögonblick funderat på vanliga 15W-glödlampor som man halvt försänker i taket, så att bara halva globen tittar fram. Men det lär ju inte ha nån IP-klassning alls...
Finns det några andra bra belysningar/armaturer som skulle kunna funka mot min grundtanke?
Rummet är ca 5kvadrat, och min ursprungside var optofiber eller vita lysdioder, en sisådär 100st eller nått. Vid närmare eftertanke är jag dock mycket skeptiskt till att det blir tillräckligt ljust för att funka i ett badrum.
Har i ett svagt ögonblick funderat på vanliga 15W-glödlampor som man halvt försänker i taket, så att bara halva globen tittar fram. Men det lär ju inte ha nån IP-klassning alls...
Finns det några andra bra belysningar/armaturer som skulle kunna funka mot min grundtanke?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Spontant så tror jag du kan installera hur mycket ljus som helst och ändå inte få det ljust. Så kör med lysdioder det blir nog ungefär lika ljust eller mörkt som med någon annan belsyning.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
tror inte det spelar så stor roll med byggstrålkastare eller LED lampor det blir lika mörkt iallafall.
Vad är det tänkt att vara för golv?
Vad är det tänkt att vara för golv?
Ett rätt ljust golv, lite gråspräckligt/prickigt kanske.hempularen skrev:
Längs ena väggen kommer jag att bygga in tvättmaskin/tumlare som är grafitgrå genom att bygga skåp på bägge sidor och över. Luckorna i liknande färg, typ grafit/metallic grå. Rätt ljusa i färgen.
Hela väggen åvanför handfatet, fram till duchkarbinsväggen som kommer att stå i ena hörnet, kommer att vara en stor spegel (vilket blir ca 1,5x1,5m).
Dushkarbin i glas/alu-profiler. Vitt handfat + vit toastol (Ifö, inbyggd i väggen).
Så i praktiken kommer svart kakel på vägarna bara att täcka 1+0.5+0.5 väggar (1 vägg skåpsluckor/tvättmaskin, 0.5 vägg spegel, 0.5 vägg vit dörr).
Visst är jag lite orolig att det blir för mörkt, men min tanke var att med tillräckligt många vita ljuspunkter i taket så bryter dom av så mycket att "det stora svarta åskmolnet" inte upplevs så hemskt.
Men jag kan ha fel, det har inträffat förr att jag haft fel!
Klicka här för att svara