Prisuppskattning - fixa till bakfall/svacka

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2005-11-14, 09:11
Citera |  #1

Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2004
Prisuppskattning - fixa till bakfall/svacka

Hej

Vi har ett bakfall i vår tvättstuga och en svacka i vårt badrum vid nybygge. Kan ngn ge en prisuppskattning (kvm pris) på vad detta kan kosta att fixa till om man antar att man lägger ny klinker på den gamla utan att riva upp fuktskikt och tidigare lagd klinker. Man måste ju ta bort badkar, WC-stol, värmepump, tvättbänk, torkskåp från dessa rum innan man börjar. Det värsta är ju värmepumpen självklart, dels för att den väger en j-a massa kilo och dels för att det sitter massa rör fastsatta i den (plus att man inte har varken värme eller varmvatten under tiden...).

Tacksam för all svar.

/Klein

2005-11-14, 19:15
Citera |  #2

Senior medlem

Medlem: jan 2005
Re: Prisuppskattning - fixa till bakfall/svacka

Är det verkligen vettigt att lägga ny klinker ovanpå den gamla om det är bakfall. Eller ens överhuvud taget?
Det är ju tätskiktet som skall ha fall, annars finns det ju en risk att det blir en konstant pöl under golvet som ligger och möglar.

/C

2005-11-14, 20:19
Citera |  #3

GoForIts avatar
Forumgud

Medlem: okt 2004
Län: Jönköpings

Har ni gjort jobben själva?
Om det varit en hantverkare inne, så är det väl hans jobb att rätta till sådana här uppenbara misstag?

2005-11-15, 09:24
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

Nej, en hantverkare har gjort jobbet men vi håller på och diskuterar ekonomisk ersättning istället för att han gör om jobbet.

Är det verkligen viktigt att tätskiktet har fall överallt ? Vatten kan väl inte rinna på tätskiktet under klinkerfixet i ngn större utsträckning med det begränsade fall man normalt har i badrum. Det hela bygger väl på att om det kommer ner vatten på tätskiktet så skall det stanna där för att torka upp, och inte fortsätta ner i bjälklaget. Fast det känns ju som om att det inte är ngn nackdel med fall där också iofs.

Att lägga ny klinker ovanpå den gamla verkar vara en vanligt använd metod om man får lita på plattsättare och besiktningsmän. En sak jag oroar mig för är dock den vattenburna golvvärmen vi har under golvet, kommer den att få problem att värma golvet med dubbla klinker lager (= kalla golv) eller blir systemet bara lite trögare ?

Tack för alla svar,

Klein

2005-11-15, 10:08
Citera |  #5

tynniss avatar
Senior medlem

Medlem: mar 2005
Ålder: 40 år

Har ni golvvärme så torkar det ju upp vattnet om det skulle tränga ner till tätskicktet.
och är det mycket vatten är det ju bara att dra av med en gummiskrapa.
Men det blir ju mera jobb för er om inte vattnet rinner självmant till brunnen,
Jag har själv levt i flera år med att få skrapa ur ett hörn varje gång barnen badat
(ca5ggr/v). Det blir drygt i längden. Har man dessutom ett sproilans nytt badrum så
skulle jag tycka att det var väldigt frustrerande om inte allt funkar som det ska.

2005-11-15, 11:59
Citera |  #6

GoForIts avatar
Forumgud

Aha, då förstår jag problematiken bättre.

Alltså, jag skulle aldrig nöja mig med lösningen klinker på klinker om det är en hantverkare som har gjort fel. Bort med rubb och stubb och gör om!
Det måste väl ändå vara det mest grundläggande att se till så att fallet är riktigt innan man går på med att lägga klinker.. Och sedan mäter man konstant vid plattsättningen.

Jag skulle i princip inte betala alls för hans arbete. Det är inte fackmannamässigt utfört enligt mig.

2005-11-15, 12:59
Citera |  #7

Fullvärdig medlem

Hej

Jo, tanken är väl att vi inte skall betala för golvläggningen överhuvudtaget, men frågan är ju hur man bäst skall lösa den uppkomna situationen. River man ur hela golvet med tätskikt och allt så kommer ju tätskiktet på väggen antagligen att skadas och då blir det en mycket större apparat.

/Klein

2005-11-15, 13:21
Citera |  #8

GoForIts avatar
Forumgud

Jo, jag förstår.. Och lider med er.
Men samtidigt är det väl tänkt att ni skall ha badrummet ett tag, och då vill man ju ha det riktigt gjort.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons