Svara Nytt ämne
  1. 2005-11-13 22:12
    Svara | #1

Nykomling Medlem: nov 2005
    24 inlägg

Våtrumsmatta under klinkers

Vi har av en plattsättare blivit rekomenderade att lägga en våtrumsmatta under klinkers i badrummet. (+ ca 5000kr) Detta motiveras med följande:

* Säkrare fuktspärr.
    * Ev sönderslagna plattor kan bytas utan att fuktskikt skadas.
    * Snabbare kakelsättning efterssom fuktspärren måste torka och läggas i flera lager.

Vi har nu antagligen bestämt oss för att göra som han rekomenderar åtminstonne i vårt badrum på övervåningen. I badrummet nere där klinkers hamnar mot plattan känns det inte lika viktigt (?).

Jag skulle gärna vilja höra synpunkter på detta - hur gör andra!

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-11-13 22:48
    Svara | #2

Forumgud Medlem: jan 2005
    1 587 inlägg
    Gillad 145 gånger
    40 bilder

Re: Våtrumsmatta under klinkers

Det låter väl smart så länge som mattan ingår som en del av en godkänd tätskiktskonstruktion. Då antar jag att det handlar om någon sorts specialmatta. Inte lika smart om det är plattsättarens "hemsnickrade" lösning.

Normalt så säger man ju att man inte skall kakla ovanpå en "vanlig" våtrumsmatta eftersom fixet påverkar mattan. Jag som haft en vattenskada orsakad av läckande skarvar i en våtrumsmatta är också lite skeptisk till våtrumsmattans egenskaper i allmänhet. Visst själva mattan är ju helt tät, men skarvarna är hopplösa efter 15-20 år.

/C

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-11-16 19:57
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: okt 2005
    94 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Låter ju jättekonstigt!...har hört precis tvärtom, ABSOLUT ingen matta under kaklet.

4. 2005-11-16 20:48
    Svara | #4

24 inlägg

Blir tydligen allt vanligare, förmodar att det inte är en vanlig plastmatta utan en typ avsedd att läggas som tätskikt under kakel.... Eksjöhus gör det inte som standard, men vår säljare tycker att det kan vara en bra idé på övervåningen så vi kör på det. Skulle vara kul att höra vad någon av "experterna" på detta forum säger...

5. 2005-11-17 19:14
    Svara | #5

94 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Byggfadern skrev
    Blir tydligen allt vanligare, förmodar att det inte är en vanlig plastmatta utan en typ avsedd att läggas som tätskikt under kakel.... Eksjöhus gör det inte som standard, men vår säljare tycker att det kan vara en bra idé på övervåningen så vi kör på det. Skulle vara kul att höra vad någon av "experterna" på detta forum säger...
    Du kan inte kolla med eksjöhus vad det är för matta..om det är någon specialgrej...skulle vara kul att höra...Har själv aldrig hört något sådant.och vanlig våtrumsmatta är ju ett jättestort ajjabajja..

Hur skall man kunna byta en trasig platta utan att få "sår" i mattan?..

6. 2005-11-17 21:20
    Svara | #6

morsans avatar
    Forumgud Medlem: mar 2004
    Dalarna
    2 777 inlägg
    Gillad 20 gånger
    14 bilder

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2993/1#1
    En länk till en tidigare tråd där det finns en länk till en tidigare tråd där det finns en länk till godkända mattor, lim och fix :-[
    Mycket att läsa blir det

7. 2005-11-18 12:56
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: nov 2004
    1 464 inlägg
    Gillad 5 gånger
    31 bilder

trodde detta var praxis att göra så nu. bara en tidsfråga innan detta är det ända tillåtna systemet skulle jag tro.

Det som rollas på idag är ett system som är från början framtaget för stenhus på kontinenten.

När jag ska göra om mitt badrum om `>10år så skall jag tå sätta matta på golv & väggar innan (beror på i vad för hustyp jag bor i då), om det nu inte finns något smartare.

8. 2005-11-18 14:19
    Svara | #8

morsans avatar
    Forumgud Medlem: mar 2004
    Dalarna
    2 777 inlägg
    Gillad 20 gånger
    14 bilder

Säkra våtrum - keramik och plast
    http://www.gvk.se/upload/LayoutKeramik.pdf
    En länk som ligger på den tidigare nämnda länken. Ja, jag vet att jag är tjatig, men det står mycket bra där

9. 2005-11-19 01:17
    Svara | #9

Forumgud Medlem: jan 2005
    1 587 inlägg
    Gillad 145 gånger
    40 bilder

ppalm skrev
    trodde detta var praxis att göra så nu.
    Praxis? Knappast... 9 av 10 tätskiktssystem på marknaden bygger på någon typ av gegga som rollas på.

bara en tidsfråga innan detta är det ända tillåtna systemet skulle jag tro.
    Det som rollas på idag är ett system som är från början framtaget för stenhus på kontinenten.
    Hmm. Du menar alltså att plastmatta skulle vara överlägset de tätskikt som appliceras i flytande form?
    Jag säger inte att du har fel, men det skulle vara intressant att veta mer.
    Själva mattan - OK, men har, som jag skrev längre upp, ingen vidare erfarenhet av skarvar i plastmattor.

/C

10. 2005-11-19 09:20

Själv tycekr jag det låter bra mycke säkrare med en matta på ca 2-3 mm än ett tunt rollat lager gummi. Visst blir det skarvar men då de inte ska synas så borde de gå att göra bra mycke säkrare än en vanlig våtrumsskarv. Men vi får se vad tiden visar om detta.

11. 2005-11-21 19:56

24 inlägg

Tydligen är det så att man tidigare inte kunde lägga klinkers på plastmatta eftrsom fixen löste upp själva mattan. Nu finns det mattor som går att lägga klinkers på enligt tillverkarna. I s.k. modulhus typ smålandsvillan/hjältevadshus där hela moduler byggs upp i fabrik lägger man tydligen ofta matta först och kakel sen. När huset monteras kan vissa sättningar uppstå och en kaklad vägg/golv kan då spricka - med en matta under skadas ej tätskiktet.

Om en platta skadas så kan den knackas bort, ny fix + ny platta och skadan är borta. Detta går ej med vanligt tätskikt.

Jag börjar dock överväga att helt skippa mattan även i badrummet uppe, det kostar en del extra pengar och jag känner att det finns annat att lägga slantarna på, man vill dock inte känna att man tar en onödig risk....

12. 2005-11-22 21:22

8 inlägg

Som jag har uppfattat hela matta/rolla tätskikts karusellen, så är det vissa mindre seriösa/kompetenta som inte har använt tätskit på det sättet det ska, Tex. laserat väggarna/ inte använt rätt fiberremsor mm. medans mattläggarna oftast har mer kött på benen så att säga..... * detta har fått försäkringsbolagen att gå i taket så klart...
    så istället för att få fram de som är kompetenta/seriösa, och som vet var dom håller på med, gjort det enkelt för sig och skyllt på tätskiktet"fuktspärren"...

Är det skit bakom ratten så spelar det ingen roll vilket modell man använder......

Tycker det är lite trist att småfolket hamnar i klämm bara

13. 2005-11-26 20:47

24 inlägg

Nicklas T m.fl. en anledning till att faktist välja matta är att somliga försäkringsbolag faktiskt kräver det nu (!) - sedan må de ha hur rätt eller fel som helst. Jag skalll kolla saken i detalj med mitt eget försäkringsbolag, men helt klart är att det är försäkringsbolag som drev fram kraven så snart godkända mattor fanns att tillgå. kanske är det, som någon skrev, helt enkelt så att mattläggarna fuskar mindre än plattsättarna? Något måste ju drivit vissa bolag till att ställa detta krav..... :-/

14. 2005-11-27 18:22

94 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Byggfadern skrev
    Nicklas T m.fl. en anledning till att faktist välja matta är att somliga försäkringsbolag faktiskt kräver det nu (!) - sedan må de ha hur rätt eller fel som helst. Jag skalll kolla saken i detalj med mitt eget försäkringsbolag, men helt klart är att det är försäkringsbolag som drev fram kraven så snart godkända mattor fanns att tillgå. kanske är det, som någon skrev, helt enkelt så att mattläggarna fuskar mindre än plattsättarna? Något måste ju drivit vissa bolag till att ställa detta krav..... *:-/
    Kan du säga något försäkringsbolag som kräver matta som tätskikt??

15. 2006-02-12 13:18

Junior medlem Medlem: feb 2006
    67 inlägg

16 bilder

Jag tror att trenden kommer vända mot mattor/våder som vulkas samman.

Någon som använt följande system? http://www.illigo.se/
    De säljer en duk som är dubbelhäftande, man sätter kaklet utan bruk direkt på mattan!

Saxat på nätet om rollade tätskikt:
    De senaste åren har kaklade badrum blivit allt mer populära och det visar sig nu att de rollade tätskikten är mer skadedrabbade än traditionella badrum med plastmattor. Noterbart är att i 90 procent av de rapporterade fallen har arbetet utförts av yrkeshantverkare med behörighet och inte av gör-det-självare. – Problemet är att de rollade tätskikten under kakel och klinker inte är tillräckligt säkra. Produkterna kommer ofta från kontinenten där husen vanligtvis ärbyggda i sten och betong. Här hemma dominerar träbjälklag och det ställer andra krav eftersom det finns en rörelse i denna typ av konstruktion. Dessutom används skivmaterial som inte är fukt-tåliga, Allt fler instanser rekommenderar PVC-matta, försäkringsbolagen har gjort undantag för alla typer av våtrumstätskikt, även plastmattor. – Om man vill ha kaklat badrum rekommenderar vi PVC-matta som underliggande tätskikt för golvet. Detär den bästa lösningen som finns i dag.

Liknande ämnen

1. Klinkers på våtrumsmatta
    av Halo10 i forum Badrum
  2. klinkers på våtrumsmatta (ny vinkling)
    av Benny_Steen i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Klinkers/ våtrumsmatta ?
    av husolle i forum Badrum
  4. våtrumsmatta eller klinkers
    av svensson i forum Kök
  5. Klinkers - våtrumsmatta
    av Tempra i forum Kök