Byggahus.se
jag ska bygga om mitt badrum och behöver lite hjälp och tips på vart jag ska placera allt. det jag vill ha in är dusch toalett och handfat, om inte ni kommer på nån briliant ide att få in nå bättrebiggrin.gif som ni ser på bilden så är det inte så stort badrum, avlopp och vatten kommer bli nytt, då det gamla gjutjärnet har gjort sitt. så placeringen av det kommer när jag vet vart allt ska står.dörren kommer bli på den långa vägen(220cm) och mitt imot är en yttervägg, alla andra är inner väggar, uppe till vänster där jag markerat med gult går elen och avluftningen upp. så min ide var att hålla duschen så långt där ifrån som möjligt. vad stor plats ska man ha på toalettstolen för att inte känna sig inklämd?jag har fått hjälp ifrån er tidigare så litar på att några ider borde man ju få kunna få. kan ju inte vara den enda som har ett sånt litet badrum. tack på förhand
 
Tja, till exempel handfat vid ytterväggen till vänster, dusch vi yttervägg till höger och toalett vid en av tvärväggarna.
Många tycker ju att man helst inte skall se toan om dörren står öppen :surprised:

Men är det inga fönster i ytterväggen?
Och var på den långa väggen sitter dörren?

Rummet är ju ganska stort för så få funktioner, så du kanske skall tänka igenom om du vill ha lite skåp och annat också.

Det lättaste är egentligen att rita upp rummet med dörrar och fönster i skala 1:10 (ett A4 räcker), klippa ut "badrumsmöblerna" på färgat papper/kartong och så pussla och flytta runt.

Bredd på 90-100 cm vid toalettstolen räcker bra.
 
Det är ju ganska viktigt att veta var dörren finns också.

En sak som kan påverka layouten av badrummet kraftigt är hur det går att dra avloppsrör. Toalettavloppet skall helst inte dras igenom en golvregel. Utan kommer avloppet upp i ett fack, så skall man helst hålla toan någonstans över det facket. Lite beroende på hur lång spännvidd det är på bjälkarna, så kan det vara omöjligt att dra avlopp genom en bjälke, eller bara besvärligt.
 
Även om du inte själv behöver det, förbered för badkar åxå.
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
jag kommer riva ut en garderob för att få lite mer plats och på så sätt får 2 dörrar in fast ska bara använda en. så som det ser ut nu har jag en dörr 10cm från vänstra hörnet och en vid 105cm in från samma vägg. början dörrenkarmen alltså. som jag har nu har jag toaletten i högra nedre hörnet och sen ett badkar längre in. har inget fönster på ytterväggen i badrummet. vilket kanske är både för och nackdelar. jag har källare och huvudstammen kommer upp öppe i det högra hörnet i källaren. blir det trång om man delar av vid högra kortväggen och sätter en rak duschvägg där och ut mot rummet. så duschen och toan blir på samma vägg? det blir ju ca 90 åt båda hållena då. nu tror jag jag fått med alla svar. tack för svarena så länge ska klippa och klistra lite och flytta runt badrumsgrejer.
 
Det låter som att du är på rätt väg, Nissen86.

Många faktorer att ta hänsyn till med det verkar som du börjar få grepp om alltihop!
 
man försöker så gott man kan även fast inte hissen går ända upp jämt=) hade tänkt att jag ska göra grunderna själv och sen tar jag in folk som fixar det som är lite bökigt tätskikt och sånt, vad mycket kan man göra själv om man tar det lugnt och är noga? men vill inte göra tätskiktet för det är för viktigt för att man ska ge sig på det känns det som.
det som ska göras är:
ta upp golv.betong,för att frilägga avlopp
riva väggar, och bygga upp nytt,
dra vatten,
ny el, elektrikern fixar det
och tätskiktet, tar jag in nån på,
kakel och klinker, ska jag ta in nån på det eller tror ni man fixar det själv? har kaklat 1 gång tidigare i mitt liv totalt 16 m2.
hur ska jag göra för att förbereda för ett badkar? om jag sätter "stänkskydd" glasvägg på mitten på väggen så får man ju in ett badkar bakom om man skulle vilja ha det senare, eller tänker jag helt fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.