Jag har kastat ut mitt badkar och ska in med dusch och duschdörrar istället. Grejen är att det sitter en ventilationstallrik vid golvet precis där ena duschdörren kommer att sitta, mitt på.
Jag har även ett ventilationsutsug i taket.
Helst skulle jag vilja täppa till ventilationstallriken och kakla över hålet :) Det sitter nämligen ventilationsgaller i undertill av dörren. Får man ?
Finns det nått galler som tål dusch och man kan flusha med väggen ??
Eller om jag ska försöka hitta ett långsmalt, rektangulärt, ventilationsgaller och sätta på rätt sida av duschen? Tips på var man kan hitta såna?

Att flytta hela ventilationen 10-20cm åt ena hållet är tyvärr inte genomförbart på nått enkelt sätt utan medför att jag måste bila bra mycket av betongväggen :/

Det är en lägenhet, och betong-badrum :)

Du har ju inget tätskikt där så du får inte göra det. Satte in ett långsmalt galler i en dörr till pappa, köpte det på biltema.

Enligt säkert vatten, byggkeramikrådet och alla standarder och instruktioner du kan tänka dig om våtrum så ska du inte göra vad du föreslår, just eftersom tätskikt saknas. MEN det betyder inte att du inte får. Det är inga lagar vi pratar om, men dock frivilliga standarder som de flesta hänvisar till och som vid försäljning kan betyda mycket.

Men du kommer inte att hamna i fängelse om du sätter dit en platta kakel ;)

Jag håller på och renoverar badrum så jag har rivit kakel och plastmatta så hela badrummet ska tätskiktas och kaklas och lägga klinker. Badrummet är bara 1,6x1,6m. Frågan är om jag kan täppa till detta tilluftshål och enbart ha frånluften i taket och galler i dörren?

Självklart kommer jag inte slänga dit en kakelplatta på hålet , utan isåfall murar jag igen det ordentligt och tätskikt o hela den biten innan :)

Då är det en helt annan fråga, bara om luftflödet alltså.

Ja, jag tycker nog snarare att det är bättre att ha ett diagonalt luftflöde från dörrtröskel till ovanför duschen. Det förutsätter ju att du har tillräcklig tilluft i annan del av bostaden som kan komma som överluft (underluft). Dessutom får du ju uppvärmd luft som passerar duschen, i det första fallet hade den delvis varit utetempererad.

Vad har du för ventilation i övrigt? Jag hade nog försökt att förstärka frånluften med någon typ av våtrumsfläkt, fresh intellivent eller pax passad.

Ja det var solklart att du renoverade hela badrummet och inte endast slängde ut badkaret!

Du kan inte bara ha en vanlig badrumssockel och ta in luften via det?

Om det är en bostadsrätt måste du gå via styrelsen. förändirngar i ventiliationen är inte något resp lägenhetsinnehavare får göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.