Hej alla!

Jag håller på att planera inför vårt kommande husbygge.
Jag har surfat runt lite och letat upp olika tips och råd när det kommer till badrum.

Listar dessa tips och råd nedan och hoppas att ni kan lägga till eller rätta mig om de råd jag fått är åt skogen.

# Rangordna funktioner.
# Ljust kakel = större rum resp mörkt kakel = mindre rum.
# Mörk fogmassa vid kakel för att slippa missfärgningar.
# Speglar gör rummet större.
# Gärna 1,50 i golvfall.
# Belys det som är vackert.
# Toaletten ska inte vara det första du ser.
# Hel & halvspolning sparar inte alltid på miljön.Ofta gör du av med mer vatten eftersom du spolar fel.

# Väggbelysning samt takbelysning är att rekommendera.
# Det är inte godkänt med inbyggnadsblandare. Fel, det handlar endast om hur man bygger.
# När du hör att det inte går eller att du inte får, ta reda på fakta.
# Inspektera alltid gods vid ankomst. Ofta ersätter bara fraktbolagen fraktskador som anmälts max 7 dagar efter ankomst. Se över detta med din leverantör.
# Beställ tillbehör (wc-pappershållare, krokar wc-borste, hyllor m.m.) direkt, annars har de en tendens att aldrig sättas upp.
# 87cm är den ultimata höjden från golv till tvättställets överkant.
# En lagom sitthöjd för en vägghängd WC är cirka 45 cm från golv.
# Klarglas = större rum och mer kalk. Frostat = mindre rum och mindre kalk.
# Takdusch ger en härlig känsla men förbrukar lite mer vatten.
# Ljuset vid spegeln bör komma snett framifrån och inte uppifrån.
# Om man väljer spottar så ska det hels vara en spotlight för varje m2.

Det finns inbyggnadsblandare som uppfyller gällande krav och regler för montering i "vanlig" vägg. Tapwell har ett gäng modeller.
Grohe har en modell som marknadsförs i sverige som inte får byggas in i vanlig vägg, utan då måste du bygga en kuliss innanför tätskiktet.

Okej! Tack för informationen.
Men blir det inte större risk för vattenskada om det skulle börja droppa någonstans?
Och om något går sönder så lär det väl kosta skjortan att ta upp väggen för att laga blandaren.
Eller hur fungerar dessa?
Vad finns det för fördelar bortsett från det estetiska?

Tror att det blir att lägga våtrumsmatta på golvet samt våtrumstapet på väggen... Är lite sugen på kakel och klinkers men något säger mig att det är klokt att köra på matta och tapet.

Rätt utfört så är det inga som helst problem med kakel o klinker, inte ens på träbjälklag!

Oändligt mycket snyggare också, men det är min personliga åsikt!

Jag är rädd för missfärgningar och skitiga fogar. Sen funderar jag också över kalk som bör vara lättare att få bort från plast än från kakel och klinker. Men det är klart att det är estetiskt bättre att välja kakel och klinker men är det verkligen värt det är frågan jag ställer mig själv.

Håller man bara efter det lite så är det inga problem alls. Vi har helvita fogar och duschar dagligen, finns inga tendenser till missfärgningar. Fogen är impregnerad och vi städar väl ca 1 gång i veckan eller knappt det. Sen drar åtminstone jag av väggarna med en gummiskrapa varje gång jag duschat, tyvärr följer inte alla i familjen mitt exempel. Golvvärmen hjälper till att torka upp golvet relativt snabbt! Silikon är bannlyst!

Angående kalken så beror det ju mycket på vad man har för vatten. Vi har Göteborgs kommun vatten och det är extremt lite kalk i det. Lite avlagringar blir det ju efter en tid ändå på klarglaset, men det försvinner enkelt med lite vim när man städar.

Okej! Ja jag har ju ingen aning vad för typ av vatten vi har här i Umeå... Kanske kan lyssna runt.
Varför är silikon bannlyst?

Nu har jag fått reda på att Umeås vatten är mjukt och har 3,8 dh vilket alltså innebär att det inte är så kalkrikt.
Det bådar ju gott =)

Fredde Sehlin skrev:
Okej! Ja jag har ju ingen aning vad för typ av vatten vi har här i Umeå... Kanske kan lyssna runt.
Varför är silikon bannlyst?
Silikon möglar! Dessutom behövs det inte annat än i undantagsfall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.