Förutsättningar: Badrum 3.25 kvm, matta på golv och väggar.
Jag demonterar all inredning inkl. rör mm och byter golvbrunn

Hall 6 kvm, klinkers på golv

Hantverkaren bad och hall
*Rivning av befintlig golv och väggmatta
*Primning av golv och väggar
*Spackling av väggar
*Fallbyggnadsspackling av golv
*Läggning av våtrumsmatta samt sättning av våtrumsvägg
*Stosetter vid rör
*Priset inkluderar golv samt väggmaterial

*Flytspackling av hallgolv
*Läggning av matta inkl material (Tarkett)

Totalt pris med fullt Rot-avdrag 24 800:- inkl moms
Totalt pris utan Rot-avdrag 39 700:- inkl moms

Om jag har räknat rätt så blir det 14 900:- i arbetskostnad med ROT
och 9 900:- i material.

Låter det rimligt tycker ni ?

Tycker det låter rimligt om det är en firma du vet är bra.

Firman är bra, men jag tycker att arbetskostnaden är lite hög.
30 000 / 600 = 50 timmar för ett badrum på dryga 3kvm.

Ska ta in flera offerter i veckan.

SC Aero skrev:
Firman är bra, men jag tycker att arbetskostnaden är lite hög.
30 000 / 600 = 50 timmar för ett badrum på dryga 3kvm.

Ska ta in flera offerter i veckan.
Hur menar du ? Det var ju en hall också så timmarna gäller väl åven för denna!

Sen spelar det nog en mindre roll om badrummet är 3 eller 6 kvm. Alla moment i jobbet är lika och skall göras oavsett, så där är det nog marginell skillnad. Det som ökar är åtgången på mer material så den posten ökar mest vid ökad yta. Dvs det är nog svårt att försöka dra någon direkt koppling till badrummets storlek.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Hur menar du ? Det var ju en hall också så timmarna gäller väl åven för denna!

Sen spelar det nog en mindre roll om badrummet är 3 eller 6 kvm. Alla moment i jobbet är lika och skall göras oavsett, så där är det nog marginell skillnad. Det som ökar är åtgången på mer material så den posten ökar mest vid ökad yta. Dvs det är nog svårt att försöka dra någon direkt koppling till badrummets storlek.
Det stämmer, priset inkluderar flytspackling och matta i hallen med.

Förstår hur du tänker med att momenten ska göras, oavsätt storlek på rummet.

Men det måste ändå ta längre tid om rummet dubbelt så stort. :rolleyes:

Paul-Staffanstorp
Nu jobbar ju inte jag med plastmattor och det går ju inte att jämföra riktigt med plattsättning men jag tycker inte det verkar orimligt på något sätt...

Det är inte så värst stor skillnad om storleken är lite större heller som nämns av oceanis. :)
Samma moment ska göras hela tiden så man kan inte dubbla tiden för att ytan är dubbelt så stor.

Rivningen av befintliga mattor innebär inte bara att riva ner dem för sen måste väggarna fräsas rena från gammalt lim också och det tar inte en kvart ;)

Flytspacklingarna kanske inte kan göras vid samma tillfälle och då ska allt fram och tillbaka i dubbla omgångar och städas ur dubbla ggr och alla sådana moment tar tid...

Sen vet jag inte om de både kan lägga golvmattan och direkt efter detta väggmattan eller golvmattan måste torka först innan man går på den för att sätta väggmattan och då har man extra tid där med...

Oavsett... under 25000 inkl. material för ett badrum OCH en hall är väl riktigt överkomligt ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Nu jobbar ju inte jag med plastmattor och det går ju inte att jämföra riktigt med plattsättning men jag tycker inte det verkar orimligt på något sätt...

Det är inte så värst stor skillnad om storleken är lite större heller som nämns av oceanis. :)
Samma moment ska göras hela tiden så man kan inte dubbla tiden för att ytan är dubbelt så stor.

Rivningen av befintliga mattor innebär inte bara att riva ner dem för sen måste väggarna fräsas rena från gammalt lim också och det tar inte en kvart ;)

Flytspacklingarna kanske inte kan göras vid samma tillfälle och då ska allt fram och tillbaka i dubbla omgångar och städas ur dubbla ggr och alla sådana moment tar tid...

Sen vet jag inte om de både kan lägga golvmattan och direkt efter detta väggmattan eller golvmattan måste torka först innan man går på den för att sätta väggmattan och då har man extra tid där med...

Oavsett... under 25000 inkl. material för ett badrum OCH en hall är väl riktigt överkomligt ;)
Ok, tack för ett utförligt och bra svar Paul!!

Angående kostnaden så är den säkert ok, men eftersom det är första gången sen jag köpte huset för 13 år sedan, som en hantverkare kommer och ska göra nått så undrar man så klart lite ;-)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.