Vill inte ha några blaffiga lister i badrummet och undrar om det blir bra att bara fasa kanterna 45grader och låta de mötas i hörnet. Är det kakelfil som gäller för att få det snyggt?
Blir det väldigt sköra hörn, blir det bra att göra så här?

• pdfthumb_nid7545_sahar_1_2012_pdf_page01.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
antingen köper/hyr du en vattensåg och sågar plattorna i 45g eller så tar du vinkelslipen och lägger plattan i 45g och kapar rakt.
Beroende på vad du har för plattor så kan det vara lätt att det slår ut flisor med vinkelslipen, vinkelslip av bra kvalite och en bra diamantskiva.
Kolla så att hörnet är i lod på båda sidor, har du tur så kanske du kan börja med helplatta i hörnet (även om jag brukar avråda från det vanligtvis) kolla om glasyren gör över kanten på någon sida av plattan gör den det så spara 1-2mm och börja vinkelsnittet där då blir hörnen inte så vassa som dom kan bli om du har en kapad sida mot hörnet.

Slår du i nått hört föremål så kommer det kanske att gå sönder men det håller nog bra i badrum, se till så att det är fix / fog bakom hela plattan så håller det bättre.

nino skrev:
antingen köper/hyr du en vattensåg och sågar plattorna i 45g eller så tar du vinkelslipen och lägger plattan i 45g och kapar rakt.
Beroende på vad du har för plattor så kan det vara lätt att det slår ut flisor med vinkelslipen, vinkelslip av bra kvalite och en bra diamantskiva.
Kolla så att hörnet är i lod på båda sidor, har du tur så kanske du kan börja med helplatta i hörnet (även om jag brukar avråda från det vanligtvis) kolla om glasyren gör över kanten på någon sida av plattan gör den det så spara 1-2mm och börja vinkelsnittet där då blir hörnen inte så vassa som dom kan bli om du har en kapad sida mot hörnet.

Slår du i nått hört föremål så kommer det kanske att gå sönder men det håller nog bra i badrum, se till så att det är fix / fog bakom hela plattan så håller det bättre.
Strålande tack!

Kan man inte köpa Jolly-plattor nu för tiden. De var färdigsågade i 45 graders vinkel?

Inte skulle jag vilja halka i badrummet och slå huvudet i det hörnet...Bara en tanke!Hade själv tagit en sån borstad kakellist, får man en snygg rundning!

Mvh

Just den extremt fula rundningen jag vill slippa :)
Vill inte ha en list i hörnen om det går att undvika och det inte blir problem. Har en massa vinklar och vrår med inbyggda hyllor så lister över allt kommer paja intrycket.

Tänk bara på vad ont det gör att slå i skalle eller fot i skarpa hörn..Äsch finns ju många färger och välja på :cool:

Finns ju faktiskt inte bara runda utan också kantiga som vi valde. Och dom finns ju i de flesta färger och typer av alu. relativt billigt mot att stå och snedkapa:)

När vi renovera vårt badrum så köpte vi samma färg och målade de synliga kortkanterna innan de sattes upp. Det blev riktigt snyggt och ser absolut inte ut att vara målat.

Lenasv skrev:
När vi renovera vårt badrum så köpte vi samma färg och målade de synliga kortkanterna innan de sattes upp. Det blev riktigt snyggt och ser absolut inte ut att vara målat.
Den var också en variant. Smart.
Ska prova att gera 45 grader och se hur det blir först.

Lenasv skrev:
Suhagg skrev:
Den var också en variant. Smart.
Fast jag fattar inte riktigt. Vad köpte ni "samma färg" som? och vilka synliga kortkanter.

Jag tycker de nya badrummens hörnlister är riktigt fula. Har inte sett dem i gamla, känns som ett rätt nytt påfund, vad gjorde man förr??

Se till att välja ett kakel där du kan köpa formbitar med ett rundat hörn. Troligen måste dessa specialbeställas så att de kan göras i samma bränning som det övriga kaklet, och det kommer inte att bli gratis (några hundra kr per löpmeter minst) men elegansen kommer att bli en helt annan än med en list.

Men jag vill ha raka hörn. Är det inte det alla äldre badrum har?

förr kaklade man oftast fram till kanten och lät nästa platta gå över. Finns det då inte plattor med glaserad kan får man en annan färg på den synliga kanten och får antingen leva med det eller måla i en liknande färg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.