Byggahus.se
Jag har köpt ett hus nyligen och eftersom det endast finns ett badrum skulle jag vilja bygga ett wc dvs. endast toalett o handfat - ingen dusch, i en klädkammare i källaren. Det här är förutsättningarna:

Utrymmet är 2 * 1,6 meter stort. Klinker direkt på betonggolv. Rakt ovanför ligger badrummet och avloppsrör går ner genom taket in i en hörna i klädkammaren.

Tanken är att sätta in en toalett och ansluta till avloppsrören. Det innebär dock att avloppsrören från toalettstolen får löpa längs med golvet tills det anslutande röret. Men det ska väl gå? Tanken sen är att bygga in avloppsrören i en låda eller liknande, mest av estetiska skäl samt att det blir lättare att hålla rent. Vatten gissar jag går att dra in från badrummet ovanför.

För mig som är nybörjare på sådana här saker undrar nu om detta är möjligt? Vad måste jag tänka på? Förutom material vad kan kalaset tänkas kosta? Hur snabbt fixar en hantverkare detta?

Varför inte bila upp golvet o ansluta till avloppsstammen där. Då kan du ju ha en normal toalett, alternativet är nog en vägghängd.
Du kan ju inte ta vattnen från badrummet utan du måste ju ta från några befintliga o synliga vattenrör i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.