Renoverat badrum, men inte bytt ut gjutjärnsbrunn?
Hejsan!
Ny på forumet
Det är så att jag ska köpa ett hus och i detta hus så renoverades badrummet med en ny matta 2009. I badrummet så finns det 2st golvbrunnar, 1 till dusch och 1 till tvättmaskin. Nu när huset besitigas så såg besikningsmannen att endast golvbrunnet i duschen var bytt till ett godkänt plastbrunn, golvbrunnet till tvättmaskinen är av gjutjärn och huset är från 1959.
Besikningsmannen sa att det kan bli problem med försäkringsbolaget om det skulle bli en vattenskada pga det gamla golvbrunnet, har läst lite på bkr´s hemsida på branschregler där det står:
Fungerande, befintliga golvbrunnar medbibehållen klämringsfunktion eller intaktmembranfläns, som är typgodkända efter1990, kan behållas vid renovering. Golvbrunnartillverkade före 1990 skall alltid bytas. Vidtveksamheter kring befintlig golvbrunnsfabrikat, ålder eller funktion rekommenderasbyte till ny, typgodkänd* brunn.
Så min fråga är, är loppet kört för mig? är det 2år som gäller för reklamation? får mattläggaren lägga ny matta på ett gammalt gjutjärnsbrunn?
Allt är fackmannamässigt utfört och har kvitton på vvs och matt jobbet.
Jag tycker att det låter som att det är säljarens problem. Begär prisavdrag för kostnaden för att fixa problemet, eller att säljaren kommer överens med firman som utförde jobbet att det ska fixas.
Om du själv väljer att ta ansvar för problemet så kanske reemaljering kan vara en lösning.
Jag tvivlar på att reemaljering är en metod som förs. bolaget godkänner som alternativ till att byta ut brunnen när badrummet byggdes om. Det är en sak att metoden kanske är godkänd för att reparera en bef. brunn istället för att byta ut den med totalombyggnad av badrummet som följd.
Men som sagt i det här fallet så är det ju säljarens ptoblem, badrummet är inte fackmannamässigt utfört.
Förresten, om det är ett badrum i källare, så skall man ju under vissa omständigheter inte ha tätskikt, då borde man inte heller ha obligatoriskt golvbrunnsbyte, för kravet finns ju för att säkerställa en bra skarv mellan tätskikt och brunn.
visst det är säljarens problem, men är det här något som går att kräva att få omgjort av det folk som utfört arbetet eller har det gått för lång tid? med tanke på att man har kvitto på jobbet