Byggahus.se
Jag funderar på rör för nya badrummets ventilation och hoppas på kloka svar från Forumet.

Är det OK att använda avloppsrör i plast med tillhörande böjar som ventilationsrör, eller ska man av någon anledning alltid använda spirorör?

Om det skulle vara OK, måste det då vara den grå inomhusmodellen? Jag har nämligen bruna liggande... Skillnaden är väl materialet? PVC i bruna och PP i grå (?)

mvh,
Magnus
 
Kan kan man väl... men...
- brandspridning - plast?
- lukt och fukt - plast är organiskt?
- pris?
Nä, använd du ventilationsrör till ventilationen.
 
  • Gilla
bengan1938
  • Laddar…
En villa har normalt bara en brandcell. Undantag kan vara pannrum. Därmed ingla problem med ventilationsrör som man därmed inte isolerar pga branddätning.

Lukt och fukt lär inte vara ett problem, man har ju en fläkt som drar ut fukt konstant.

Pris? Tveksamt om det är billigare, men har man rör över det över så går det väl.

Det jag kan tänka mig är att det kan bli mer statiskt laddat än spirorör.

Det finns även ventilationssystem nu som är gjort av plast, men den kan eventuellt vara antistatbehandlat.
 
Husets gamla badrum har just grå avloppsrör till ventilationen. Jag har sett det som en fördel att de är helt täta i händelse av rinnande kondens i röret.

Pvc känns inte lika roligt som pp då det säkert blir luftflöde inåt i vissa väder, så om jag ändå ska köpa nya rör är kanske spiro det bästa...
 
Jag menar att det spelar ingen större roll vad röret är gjort av för material.
Jag vet inte vad du har för projekt på gång, men du kanske inte behöver köpa nya rör till din badrumsventilation.


maghen skrev:
Husets gamla badrum har just grå avloppsrör till ventilationen. Jag har sett det som en fördel att de är helt täta i händelse av rinnande kondens i röret.
Det ska inte bli rinnande kondens i röret, då är något annat fel.

maghen skrev:
Pvc känns inte lika roligt som pp då det säkert blir luftflöde inåt i vissa väder, så om jag ändå ska köpa nya rör är kanske spiro det bästa...
Vad menar du?
 
Jag spekulerar i om pvc-rör kanske är olämpliga om luften någon gång går inåt, och de möjligen avger mjukgörare eller annat olämpligt. Det känns i praktiken inte som att det spelar någon roll.

Rinnande kondens skulle det möjligen kunna bli när det är väldigt blött i badrummet i kombination med kall väderlek och ev. Bristfällig isolering av röret. Jag har dåliga erfarenheter av det från ett gammalt rör från köksfläkt...

I grund och botten har jag inte förstått varför man har två olika sorters avloppsrör, då de bruna som bättre ska klara att ligga i mark ofta är billigare?
 
De grå skall väl klara att ligga ovan mark med allt vad det innebär. UV-ljus, temperaturändringar osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.