2 228 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kakel på kakel - bästa vidhäftning? (vägg)
Jag har ett badrum från 97 i en lägenhet. Badrummet är klart funkis förutom färgvalet. Väggarna är i betong och slaggplattor. Att lägga nytt golv på det gamla har jag gjort innan med stor framgång. Nu funderar jag på hur man får bäst vidhäftning på väggarna. Kaklet är 15 * 15 cm vanligaste standard men i brunt =/
Ska jag rugga ytan med sandpapper först?
Lägga en sluring (löst blandad fix)?
Vilket fix ger bäst vidhäftning?
Andra tips?
Disclaimer: Ja, jag vet att det är bättre med ett helt nytt badrum men jag kommer bo här en relativ begränsad tid och har inte tillgång till nåt annat badrum under tiden, därav denna lösning. Jag har även koll på att man inte lägger ett till tätskikt och vilka problem man kommer få vid genomföringar, trösklar etc...
Ska jag rugga ytan med sandpapper först?
Lägga en sluring (löst blandad fix)?
Vilket fix ger bäst vidhäftning?
Andra tips?
Disclaimer: Ja, jag vet att det är bättre med ett helt nytt badrum men jag kommer bo här en relativ begränsad tid och har inte tillgång till nåt annat badrum under tiden, därav denna lösning. Jag har även koll på att man inte lägger ett till tätskikt och vilka problem man kommer få vid genomföringar, trösklar etc...
jag skulle tvätta väggarna med typ målartvätt, för att få bort fett, sen slätspackla ett tunt lager fix inte jättenoga att det täcker hela ytan bara för att få nått som fixet fäster lite snabbare i
ev. skulle det kanske kunna funka med Ardex P4 primer, blir mycket sträv och är för utomhusbruk
ev. skulle det kanske kunna funka med Ardex P4 primer, blir mycket sträv och är för utomhusbruk
Klicka här för att svara