3 995 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Ingen lutning i badrum med dusch efter flyt spackling
[h=2]Ingen lutning i badrum med dusch efter flyt spackling
[/h]
[/h]
Hej.
Jag håller på att bygga nytt hus i lösvirke, gör det mesta själv.
Men gjutning av plattan lejde jag bort. Tyvärr blev det väldigt dåligt gjort så jag fick ta in en firma som flytspackla hela plattan.
Även då badrummet på entreplan.
Firman som flytspackla lämnade "tomma" ytor runt dusch och bad brunn som jag själv ska spacla med fall.
Igår var mattläggarn här och titta på rummen. Han dömde tyvärr ut dom och sa att det ej gick att följa branchreglerna p.g.a att det måste vara fall i hela badrummet mot brunnarna.
Där sitter jag nu.
Jag funderar på hur jag kan lösa det här, behöver jag flytspackla igen eller kan jag slipa plattan och få fall på det sättet?
Vad är lättast/billigast?
Mvh Claes
Jag håller på att bygga nytt hus i lösvirke, gör det mesta själv.
Men gjutning av plattan lejde jag bort. Tyvärr blev det väldigt dåligt gjort så jag fick ta in en firma som flytspackla hela plattan.
Även då badrummet på entreplan.
Firman som flytspackla lämnade "tomma" ytor runt dusch och bad brunn som jag själv ska spacla med fall.
Igår var mattläggarn här och titta på rummen. Han dömde tyvärr ut dom och sa att det ej gick att följa branchreglerna p.g.a att det måste vara fall i hela badrummet mot brunnarna.
Där sitter jag nu.
Jag funderar på hur jag kan lösa det här, behöver jag flytspackla igen eller kan jag slipa plattan och få fall på det sättet?
Vad är lättast/billigast?
Mvh Claes
Du skall spackla upp ett fall och då använder man inte flytspackel om man inte är riktigt duktig eller proffs. Tänker du använda flytspackel ändå så täta golvbrunnen ordentligt, dela in badrummet i sektioner från brunnen räknat och slå på spackel som du sedan fångar vid brunnen och häller tillbaka vid väggen så det får rinna ner mor brunnen igen detta upprepas tills det slutar rinna p.g.a att det brinner.
håller med föregående. Se bara till att dra bort det blöta om det råkar att hamna utanför ditt fall, vilket man alltid skall göra även om man har fall. Förstår inte riktigt hur de har kommit på det där med fall i hela badrummet.
Blir det översvämning så spelar det ingen roll och större mängder stående vatten skall man aldrig ha utan det skall man torka upp.
Viktigaste är ju närmast de blöta areorna så som dusch o bad. Man vill ju inte att golvet lutar där man har badrumsspegeln.
/P
Blir det översvämning så spelar det ingen roll och större mängder stående vatten skall man aldrig ha utan det skall man torka upp.
Viktigaste är ju närmast de blöta areorna så som dusch o bad. Man vill ju inte att golvet lutar där man har badrumsspegeln.
/P
Är det farligt med lite bakfall ?
Vattnet rinner ju knappast alls bakom plattorna då det utrymmet är "fyllt" med fix. Fixet binder ev vatten och den fukten finns ju oavsett om det lutar i golvytan. I själva dusch/avlopps areorna ska det naturligtvis vara fall (åt rätt håll) för att vattnet ska rinna ned i avloppet, men på övriga golvytor som inte regelmässigt utsätts för bevattning saknar nog fallet helt betydelse. Rent tekniskt alltså, men i en strid mot en nitiskt försäkringsbolag så kanske sunt förnuft inte gäller.
Vattnet rinner ju knappast alls bakom plattorna då det utrymmet är "fyllt" med fix. Fixet binder ev vatten och den fukten finns ju oavsett om det lutar i golvytan. I själva dusch/avlopps areorna ska det naturligtvis vara fall (åt rätt håll) för att vattnet ska rinna ned i avloppet, men på övriga golvytor som inte regelmässigt utsätts för bevattning saknar nog fallet helt betydelse. Rent tekniskt alltså, men i en strid mot en nitiskt försäkringsbolag så kanske sunt förnuft inte gäller.
Om fall på golvet saknade teknisk betydelse hade inte branschen kommit överens om att det skall vara fall på golvet. Visst kan man väl göra (små) avsteg från föreskrifterna om man jobbar på sitt eget hus om man nu vill det men just fall på golvet känns rätt bra att ha tycker jag.
Det är helt otroligt det här... Nu blir jag nästan förbannad
Här är det en (verkar det som iaf) väldigt seriös mattläggare / plattsättare som påpekar att golvet INTE är enl. branschstandard, PRECIS som man ska göra!, då kommer det en massa kommentarer om att byta mattläggare, lägga fast det är bakfall mm mm
Nästa inlägg från TS hade blivit: jag har bakfall i mitt ny badrum
då hade kommentarerna varit, oseriös firma, gör om allt, gör om gör rätt osv
Nej var glad att du fått tag på en BRA hantis som sa ifrån direkt!
Här är det en (verkar det som iaf) väldigt seriös mattläggare / plattsättare som påpekar att golvet INTE är enl. branschstandard, PRECIS som man ska göra!, då kommer det en massa kommentarer om att byta mattläggare, lägga fast det är bakfall mm mm
Nästa inlägg från TS hade blivit: jag har bakfall i mitt ny badrum
då hade kommentarerna varit, oseriös firma, gör om allt, gör om gör rätt osv
Nej var glad att du fått tag på en BRA hantis som sa ifrån direkt!
Vatten kan mycket väl pressas i fel riktning om du har inget eller bakfall. En kollega hade det så i sitt nyköpta hus. En kombonation av omständigheter varav bakfall var ett gjorde att vatten pressades mellan plattor och tätskikt och ut vid dörrtröskeln 1 meter från duschen.
Håller också med föregående talare, det hade blivit ett jävla liv om TS en dag skall sälja, besiktningsmannen säger till de nya köparna att fall saknas och badrummet måste göras om om det skall följa branschreglerna.
Det är egentligen ointressant om saknaden av fall är av teknisk betydelse, utan att det bryter mot branschreglerna.
Sent from my HTC One V using Byggahus
Håller också med föregående talare, det hade blivit ett jävla liv om TS en dag skall sälja, besiktningsmannen säger till de nya köparna att fall saknas och badrummet måste göras om om det skall följa branschreglerna.
Det är egentligen ointressant om saknaden av fall är av teknisk betydelse, utan att det bryter mot branschreglerna.
Sent from my HTC One V using Byggahus
Bara en kommentar..
Det är väll ingen som har gnällt på att mattläggaren var nitiskt?
Personerna i detta inlägg har bara kommit med förslag om man ändå vill fortsätta och lösa problemet.
Tex om man medvetet vill ta en större risk.
Den "korrekta" lösningen hade frågeställaren redan..

/P
Det är väll ingen som har gnällt på att mattläggaren var nitiskt?
Personerna i detta inlägg har bara kommit med förslag om man ändå vill fortsätta och lösa problemet.
Tex om man medvetet vill ta en större risk.
Den "korrekta" lösningen hade frågeställaren redan..
/P
Klicka här för att svara