Byggahus.se
Fick höra av en lokal VVS grossist att för att få ansluta handdukstorken på tappvarmvattnet måste den vara av en godkänd modell. Antar det är rostfritt invändigt i dessa lite bättre torkar medan de billiga har något som kan släppa ifrån sig giftiga ämnen.
 
Krilleman
Handdukstork som man kan ansluta till VVC är rostfria eller i koppar.

MEN

I säkervatten står det: Handdukstorkar eller andra värmare ska inte anslutas till
VVC-systemet.


Detta innebär inte att alla undviker det. För det går ju att göra så, men det är inte rätt.
 
krilleman_215 skrev:
Handdukstork som man kan ansluta till VVC är rostfria eller i koppar.

MEN

I säkervatten står det: Handdukstorkar eller andra värmare ska inte anslutas till
VVC-systemet.


Detta innebär inte att alla undviker det. För det går ju att göra så, men det är inte rätt.
Tack. Blir ju helt menlöst att ha den ligga på golvvärmeslingan då det är för låg temp.
Kommer köra den på VVC men det är ju bra att veta att det inte är godkänt.

Har du några märken i huvudet som har rostfritt eller i koppar invändigt?
 
Anledningen till att det inte är godkänt är att den kan smitta ditt tappvatten med legionella. Varmt vatten blir stående i torken när ex. termostaten har strypt. I det vattnet växer legionellan till sig och sedan får du i dig det när du duschar (sprids via små vattendroppaqr som man andas in).

Om man avser att göra något som inte är godkänt så kan det ju vara bra att veta varför det inte är godkänt.
 
Krilleman
Googla på rostfri handdukstork... Massor med träffar.

Varianten Solliden från Nordhem tycker jag ser bra ut!
 
hempularen skrev:
Anledningen till att det inte är godkänt är att den kan smitta ditt tappvatten med legionella. Varmt vatten blir stående i torken när ex. termostaten har strypt. I det vattnet växer legionellan till sig och sedan får du i dig det när du duschar (sprids via små vattendroppaqr som man andas in).

Om man avser att göra något som inte är godkänt så kan det ju vara bra att veta varför det inte är godkänt.
Tack uppskattat med kunskap.
Jag kommer ha VVC och så får jag se till att termostaterna på handdukstorkarna inte går att strypa helt. Det borde väl räcka för att klara sig undan detta? Torkarna kommer alltid vara på även sommartid medan golvvärmen säkert är nästan helt strypt sommartid.
 
krilleman_215 skrev:
Googla på rostfri handdukstork... Massor med träffar.

Varianten Solliden från Nordhem tycker jag ser bra ut!
Just Nordhem blev jag tipsad av VVS grossisten.
Ska kika mer på dem.
 
Jag vet att det finns flera modeller som går på tappvattnet. Är själv lite skeptisk men mina leverantörer har garanterat att det fungerar. Man låter som sagt ovan termostaterna vara lite öppna för att ha cirkulation på vattnet och undviker legionella ¨på så vis.
 
Hörde en variant av en säljare i helgen. Litar inte fullt ut på hennes svar men hon sa att de blev förbjudna för att syrerikt vatten sliter på det rostfria och med tiden hade det gått hål på en del handdukstorkar. Det var därför det var förbjudna numera.
 
Nja... En rostfri handdukstork är ju som namnet antyder just rostfri. Dvs den kommer funka på vvc. Problemet du beskriver uppstår om du sätter in en vanlig tork i järn.
 
Adolf skrev:
Nja... En rostfri handdukstork är ju som namnet antyder just rostfri. Dvs den kommer funka på vvc. Problemet du beskriver uppstår om du sätter in en vanlig tork i järn.
Fått lite mera klarhet nu. I vissa delar av landet har vi syrarikt vatten då blir det en slags korrosion även på rostfritt. De gjorde då enkelt för sig och sa att det inte är godkänt att köra på VVC under några omständigheter.

Men det fungerar säkert felfritt för 95% av alla i Sverige. Frågade om legionella problemet också och det har man löst genom att deras ventiler inte går att stänga helt så cirkulation alltid finns.
 
Redigerat:
Har du kommunalt vatten ska de vara klassade för 10 bars tryck det har jag inte hittat några
 
Skall du ha en cirkulationspump på varmvattenberedaren eller hur är det tänkt?

Metallrör slits i krökarna med ständigt cirkulerande vatten/vätska (Cavitation). Vet inte hur länge det tar för att äta sig igenom en handdukstork, men har hört att detta är en risk om man lägger golvvärme med kopparrör....

Angående Legionella. Handlar inte det om temperaturen i vvb? Alla har ju x antal meter mellan vvb och tappstället, och där svalnar ju vattnet då det står stilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.