Byggahus.se
Vi bor i ett hus från 1963 med betongvalv mellan bottenvåning och källare. Badrummet jag vill renovera finns på bottenvåningen och är jättegammalt med mosaik på golvet. Golvet innehåller dessutom vattenburna värmeslingor kopplade direkt på värmesystemet utan shunt eller extra pump.

Värmen i golvet fungerar helt okej men jag tror att värmeslingorna är gamla som gatan och jag skulle vilja byta ut dessa samt golvbrunnar i samband med renovering då golvbrunnen är av gjutjärn.

Min fråga är i första hand kopplad till rivningen av golvet och att få upp de gamla värmeslingorna. När jag renoverade i hallen insåg jag att nivån från betongvalvets övre nivå och upp till golvnivån är ca 15 cm eftersom där låg det en massa spån. Golvet i badrummet tror jag däremot är gjutet och då är bara frågan vad det är gjutet med, dvs är det jättehårt eller kan det vara någon porösare variant.

När jag väl rivit ut golvet, ska jag då 1. gjuta in de nya vattenslingorna och 2. ska jag shunta det hela och i så fall 3. Vad behövs för shuntdelen.

Är det någon som kan ha en ide om hur man kan kan göra på enklaste sätt skulle jag vara tacksam?

När du ändå är igång och river så se till att få ordenligt med isolering under ditt nya golv, sen gör du som du tänkt med att gjuta in slingor och shunta in det. Finns kompletta shuntpaket med cirkulationspumpar och ventiler med termostater mm. En sådan sätter du lämpligen i infälld inspektionslucka där dina nuvarande värmerör kommer in i badrummet.

Vad gäller ditt gamla golv så är det väl bara att plugga VVS:en och sätta igång och riva så får du se vilka överraskningar som gömmer sig där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.