En fundering

Måste man ha regel bakom en våtrumsskiva (Huntonit) för att kunna fästa en duschvägg??? en sån där infällbar, eller duger det med bara den skivan att fästa i?

Nej häng inte bara i skivan. Tar ju ingen tid att montera spikerslag/ kubbing.

T
Ja, du kortlar ju för duschdörrar, handfat/kommod och eventuella skåp/högskåp!

eller bygger en våtrumsvägg, med 15mm plywood dä behövs inga kortligar

en 15 mm plywood gör inte en vägg till våtrum ;)

Nä, men en bra början....

nej jag var lite otydlig, börja med en 15mm plywood och sätt våtrumsskivan utanpå den
se sakervatten.se branschregler

T
Fast kortlingar är ändå bäst för då kan man bottna silikonet i regeln i alla fall i våtzon 1!

Hej!
Är ny här på sidan och hoppas på lite hjälp ang toa.
Gör ett försök till att förklara :)

Vi ska renovera vårt andra badrum, där har vi endast toa och handfat, men rören från handfatet går ner i en vanlig brunn som man har när man duschar. Nu när vi vill renovera så ska vi minska den och inte sätta in någon dusch, så min fråga, hur gör vi med brunnen? Anlitar ju självklart en rörmokare som får fixa med rören men vi vill ändå ha lite koll innan vi börjar riva... Kan man lägga igen brunnen så den inte är öppen?

Tacksam för svar av en som vet mer än vi ;)

förmodligen kopplar rörmokaren ur brunnen (och tar bort den) och sätter dit rör till handfatsavloppet istället

Tack det kunde man ju räknat ut! Men då får vi bryta upp golvet å lägga nya rör under golvet

ja... Ska du ha ett vanligt avlopp måste ju golvet upp

Bara att sätta igång då :)
Men behöver man ha fuktspärr när man bara ska ha handfat och toa?

Du behöver ett tätskikt på golvet med ett uppvik på 50 mm. Sen ska det bara vara att köra ..

Så man behöver en matta på golvet? Jag är inte så insatt i det här, därav många frågor :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.