3 572 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Renovera badrum delvis själv
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Hej!
Har köpt en bostadsrätt byggd -91 och badrummet på 5 m2 behöver uppdateras. I dag kakel och plastmatta från -91.
Hade tänkt att låta en mattläggare byta golvbrunn och lägga in en ny matta, och låta en VVS'are fixa nya rör. Elen behöver inte fixas något med. Väggarna tänkte jag klä om med Fibo Trespo våtrumsskivor. Kommer använda duschkabin.
Finns det någon hake med att sätta upp väggarna själv fackmannnamässigt (med hjälp av en snickare jag känner), tänker på förs.bolaget.
Är Fibo Trespo överhuvudtaget ett alternativ? Tycker det är både snyggt och prisvärt (ca 10'kr i material). Godkänt enl. Boverket när jag ringde dom.
Räknar med att badrummet kommer kosta ca 25'kr exkl. inredning.

Har köpt en bostadsrätt byggd -91 och badrummet på 5 m2 behöver uppdateras. I dag kakel och plastmatta från -91.
Hade tänkt att låta en mattläggare byta golvbrunn och lägga in en ny matta, och låta en VVS'are fixa nya rör. Elen behöver inte fixas något med. Väggarna tänkte jag klä om med Fibo Trespo våtrumsskivor. Kommer använda duschkabin.
Finns det någon hake med att sätta upp väggarna själv fackmannnamässigt (med hjälp av en snickare jag känner), tänker på förs.bolaget.
Är Fibo Trespo överhuvudtaget ett alternativ? Tycker det är både snyggt och prisvärt (ca 10'kr i material). Godkänt enl. Boverket när jag ringde dom.
Räknar med att badrummet kommer kosta ca 25'kr exkl. inredning.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
ring ditt försäkringsbolag och fråga om de godkänner det, bara för att boverket gör det så betyder inte det att ditt försäkringsbolag gör det (även om de troligen gör det)
Faktiskt inte alla. Ett par serienr av Purus brunnar som inte är testade fanns på lager och råkade släppas istället för att kasseras under 91 och någon enstaka kund har tom 1993 lyckats köpa en icke typgodkänd brunn.Barry79 skrev:
I praktiken ingen skillnad då just den modellen hade kunnat typgodkännas men man valde den nya modellen istället så testerna blev aldrig gjorda.
Angående Fibo-Trespo är det i sig inga problem och jodå försäkringsbolagen har inga egna regler utan följer branschnorm.
Däremot bör du kontrollera med din bostadsrättsförening då just golvbrunnen kan vara inom deras ansvarsområde. Plus glöm inte att undersöka när stambyte ska utföras
Vet inte om jag minns fel, men är relativt säker på att jag läst att renoveras ett badrum ska golvbrunnen ALLTID bytas, även om den bytes för ett år sedan. Minns ej om det är krav från försäkringen/bostadsrättsföreningar. Bara varningsklocka som började skrika i mitt huvud. Kolla upp det så du inte åker på jobbig överraskning.
Du minns fel:xKattvovven skrev:Vet inte om jag minns fel, men är relativt säker på att jag läst att renoveras ett badrum ska golvbrunnen ALLTID bytas, även om den bytes för ett år sedan. Minns ej om det är krav från försäkringen/bostadsrättsföreningar. Bara varningsklocka som började skrika i mitt huvud. Kolla upp det så du inte åker på jobbig överraskning.
Precis som Tank sa - du minns fel.Kattvovven skrev:Vet inte om jag minns fel, men är relativt säker på att jag läst att renoveras ett badrum ska golvbrunnen ALLTID bytas, även om den bytes för ett år sedan. Minns ej om det är krav från försäkringen/bostadsrättsföreningar. Bara varningsklocka som började skrika i mitt huvud. Kolla upp det så du inte åker på jobbig överraskning.
Typgodkännande kom 90-91 och brunn med nya typgodkännande behöver ej bytas
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Finns det något märke om typgodkännande på brunnarna?
Googlade runt från datorn och ni har helt rätt. Finns tom. en dom från Hovrätten.
Vetefan vart jag läst det bara >:/
Irriterar mig, var bergis på att det var krav.
Vetefan vart jag läst det bara >:/
Irriterar mig, var bergis på att det var krav.
Klicka här för att svara