2 537 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Foga 60*30, hur gör proffsen?
Fogade igår mitt golv, gjorde säkert några misstag:
Tycker jag klabbade för mycket, fogplatta och spackelspade användes för att få ner fogbruket.
Jag blandade för mycket fog, hann torka innan jag kom till slutet.
Började alldeles säkert torka av överflödigt för fort.
Till slut blev jag klar, men det tar ju evig tid att torka bort alla rester när man fogat klart..
När jag kommer till väggarna så blir ju ytan den tredubbla mot golvet, finns det bra tips på hur man skall göra? Hur stora sektioner bör man ta innan man börjar torka?
Min tanke på en gång är ju ngn slags sprits för att få i bruket i fogarna..
Hur gör proffsen tro?
Tycker jag klabbade för mycket, fogplatta och spackelspade användes för att få ner fogbruket.
Jag blandade för mycket fog, hann torka innan jag kom till slutet.
Började alldeles säkert torka av överflödigt för fort.
Till slut blev jag klar, men det tar ju evig tid att torka bort alla rester när man fogat klart..
När jag kommer till väggarna så blir ju ytan den tredubbla mot golvet, finns det bra tips på hur man skall göra? Hur stora sektioner bör man ta innan man börjar torka?
Min tanke på en gång är ju ngn slags sprits för att få i bruket i fogarna..
Hur gör proffsen tro?
Använde du gummirakan som man brukar foga med? Med den så brukar det inte vara några problem att få ner foggen, om fogen är rättblandad. Alltså rätt mängd vatten.
Nu har jag inte klinkat så mycket, 2 golv kanske 70 m2, och det var ett tag sedan. Så jag kommer inte ihåg så bra, ska dock klinka 1m2 idag så nu får jag försöka komma på hur man gör igen.
Det jag tänkte säga var att jag har inget minne av att det var så omständigt, visst torkningen var ju lite omständig
men bara att köra på 
Nu har jag inte klinkat så mycket, 2 golv kanske 70 m2, och det var ett tag sedan. Så jag kommer inte ihåg så bra, ska dock klinka 1m2 idag så nu får jag försöka komma på hur man gör igen.
Det var inga bekymmer heller, bara det att det blev lite för mycket fog på plattorna, gjorde precis enligt vanliga instruktioner.. På väggen skall jag ha vita plattor, jag kanske är lite orolig i onödan att det på ngt sätt kan ta färg av fogen (grå) om jag har på för mycket fog..
Ingen risk att plattorna suger åt sej fogen färg så länge du har vanliga glaserade plattor. Är du osäker så fråga där du köpte dom (innan du sätter dom) eller släng ut en bild på dom.
Det låter som du inte skrapade av fogen ordentligt med fogskrapan medans du fogade. Det är bara att dra diagonalt över plattorna så att fogarna fylls för att sedan direkt skrapa bort så mycket överflödig fog som möjligt. Då blir det mycket lättare när du ska ta fogsvampen och tvätta rent.
Det låter som du inte skrapade av fogen ordentligt med fogskrapan medans du fogade. Det är bara att dra diagonalt över plattorna så att fogarna fylls för att sedan direkt skrapa bort så mycket överflödig fog som möjligt. Då blir det mycket lättare när du ska ta fogsvampen och tvätta rent.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så kör jag med... Tvätta av svampen ofta underlättar ruggigt mycket men jag brukar däremot använda båda långsidorna vars en gång samt vardera långsidas ovankant innan jag sköljer ur den så man slipper slaska så mycket med vattnetnino skrev:
Klicka här för att svara