18 048 läst ·
9 svar
18k läst
9 svar
silikon mellan tättställ och kommod
Håller på med vårt nya badrum och har skruvat fast kommoden i väggen och ska nu sätta dit handfatet. Märket är IKEA och kommoden heter godmorgon och tvättstället brådviken. Enligt instruktionerna ska tvättstället fästas på kommoden med silikon.
Är det någon speciell silikon man använder till detta, eller kan man ta vilken som helst?
Är det någon speciell silikon man använder till detta, eller kan man ta vilken som helst?
Vad anser du är långsamt? Att man får vänta några dar innan silikon är "hyfsat" härdat ser jag som rätt normalt. Jag har använt silikon från både Byggmax och andra och kan inte säga att jag lagt märke till någon större skillnad. Söker du på nätet kan du säkert hitta vad som är normal härdningstid per mm fog.källare skrev:
Njae, jag hävdar att det beror på fogtjockleken. Enligt detta härdar Bostiks variant med 1-2 mm per dygn beroende på temperatur mm. Läser precis innantill på en tub Tremco våtrumssilikon och där står det 2,5 mm/dygn vid 23 grader och 50 % relativ fuktighet.tank77 skrev:
Så att kan ta några dar vid lite tjockare fogar menar jag är normalt.
Sen hindrar ju inte detta att TS kan ha haft otur och fått tag i skit....
Ja det tycker jag låter som en rimlig tumregel. Nu har jag personligen ingen erfarenhet av att limma toastoalar, men är inte det en ganska tunn fog man använder då? Inbillar mig att man bara lägger ut en sträng och pressar ner stolen i den. Blir väl kanske typ en mm silikon mellan golv och stol, eller tänker jag fel?tank77 skrev:
Och i praktiken håller jag med om att de flesta fogar är "hanterliga" efter ett dygn. Men, om du har en tjock fog som du exempelvis vill "skära till", så kan mitten av fogen var kladdig ganska länge.
Klicka här för att svara