Svara Nytt ämne
  1. 2006-08-15 14:41
    Svara | #1

Nykomling

Torktider för betong/flytspackel innan tätskikt ?

Hej,

Håller på att göra om badrum och har ändrat placering på golvbrunn. Kommer att fylla igen hål efter golvbrunn för nytt och gammalt hål med betong. Sedan kommer hela golvytan att flytspacklas för att bättra på fall till brunn. Min fråga är hur lång tid betongen respektive flytspacklet behöver härda innan jag kan lägga på fuktspärr och tätskikt ? Skall också nämna att det handlar inte om några stora mängder betong, kanske 10 liter. Kanske finns det alternativa produkter till betong ?

Fredrik
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-08-15 19:18
    Svara | #2

korsriddarens avatar
    Fullvärdig medlem

Re: Torktider för betong/flytspackel innan tätskik

Bästa tipset måste ju vara att du köper EPS-cement. Den torkar fortare och du slipper väntetiden.

http://www.epscement.com/
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-08-17 12:31
    Svara | #3

Junior medlem

Håller med, EPS Cement är grym. Isolerar dessutom!!

4. 2006-08-18 18:41
    Svara | #4

Feins avatar
    Fullvärdig medlem

Lånar tråden

Läste deras beskrivningar och har jag fattat det rätt att man ska fylla upp I :-? bjälklaget istället för isoleringen. verkar ju i såna fall kanonbra men funkar detta verkligen bra?

5. 2006-08-18 19:25
    Svara | #5

Senior medlem

Vanlig standardbetong krymper / torkar långsamt och kan ge upphov till sprickorom du är för snabb. Någon vecka månad skall man nog vänta.
    Jag renoverade mitt eget badrum i ett betong hus förra veckan och använde Finja Bemix P3. En snabbbetong utvecklad för badrumsrenovering. Pris 89 kr plus moms för 25 kg på Sjögrens, Helt klart överkomligt för en specialprodukt.

När det är riktigt bråttom som när jag renoverar hyresgästers Badrum så kör jag med Mapacem Pronto från Mapei. Gångbar efter 2-3 timmar beläggningsbar med tätskikt efter 24 tim och minimal krympning. Pris ca 100 kr + moms för 20 kilo.
    Den är så bra så det är sanslöst. www.Mapei.se

Flytspackel såsom Mapei Uniplan, finja 260, casco thermoplan med flera är redo för tätskikt efter 2-3 dagar vid ca 30 mm.

Jag rekommenderar starkt att du spacklar också för flytspackel har enligt min erfarenhet en märklig förmåga att "sätta sig" och sjunka på konstiga ställen samt bilda "valkar". Lämplig produkt där är exempelvis "cementspackel" Maxit 4040 kombi rapid. Redo för tätskikt efter ca 4-5 timmar. Grymt bra produkt det också men lite dyr, ca 210 kr för 15 kg med moms dock.

Liknande ämnen

1. tätskikt under eller över flytspackel
    av perra i skogen i forum Badrum
  2. Torktid innan flytspackel?
    av Newman i forum Golv
  3. Torktider för betong innan målning
    av hakan_975 i forum Grund & markarbeten
  4. Tätskikt och flytspackel
    av RoF i forum Badrum
  5. Flytspackel mellan två tätskikt?
    av David i forum Kök